بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
در حال حاضر فعالان بازار سرمایه به دلیل منفی های پی در پی در روند قیمتی سهام، دچار یأس و نا امیدی شده اند، از طرفی نقدینگی در بازار سرمایه کم بوده و تنها در شرایط فعلی با همکاری تیم اقتصادی دولت و سازمان بورس اوراق بهادار می توانند با استفاده از ابزارهای قانونی بازار را از این وضعیت نا امیدی نجات دهند.
کد خبر : ۱۶۷۷۵۴
نویسنده :
یارمحمدی

طی هفته های اخیر کاهش بیش از حد قیمت سهام را در بازار سرمایه را شاهد بودیم، اما معاملات بلوکی در برخی نمادهای خاص مانع از واقعی شدن عدد شاخص کل بورس شد. به طوریکه بازدهی پرتفوی سرمایه گذاران منفی شده ولی شاخص ظاهر واقعی خود را نشان نمی دهد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر فعالان بازار سرمایه به دلیل منفی های پی در پی در روند قیمتی سهام، دچار یأس و نا امیدی شده اند، از طرفی نقدینگی در بازار سرمایه کم بوده و تنها در شرایط فعلی با همکاری تیم اقتصادی دولت و سازمان بورس اوراق بهادار می توانند با استفاده از ابزارهای قانونی بازار را از این وضعیت نا امیدی نجات دهند.

ابوالقاسم آقا دوست در ادامه افزود: بازار بورس اگر به حال خود رها شود نیاز به زمان دارد تا راه خود را پیدا کند، ولی در مقطع زمانی فعلی نیاز به دخالت دولت احساس می شود، تا از طریق بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری نقدینگی به بورس تزریق شود.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد با فرض ثابت ماندن شرایط فعلی، روند منفی و نوسانی حداکثر تا دو ماه آینده ادامه داشته باشد، تا قیمت سهام شرکت ها پس از این افت به محدوده های جذابی برسد و آرام آرام نقدینگی از سمت بازار پول به بازار سرمایه حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اتفاقات سیاسی پیش رو طی 6 ماه آینده گفت: بازار سرمایه از لحاظ تاریخی نشان داده است که در چنین مقاطعی با نزدیک شدن به انتخابات و تغییر و تحول سیاسی و حاکمیتی در کشور، واکنش می دهد. از طرف 6 ماه پایانی سال با افزایش فعالیت های اقتصادی دولت بازار سرمایه نیز تنها همین با تغییر روند روبرو خواهد شد. در حال حاضر نیز انگیزه و امید در ذهن اکثر فعالان بازار سرمایه وجود دارد و برای چنین شتابی آمادگی ذهنی و روانی حاکم شده است و به نظر می رسد اوج آن در سه ماهه پایانی سال جاری همراه با اقدامات تیم اقتصادی دولت باشد.

وی افزود: از طرفی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در پاییز امسال انجام خواهد شد که قطعاً نتیجه آن بر بازار سرمایه و بازارهای جهانی اثر کوتاه مدت خواهد داشت، اما مهم عملکرد بنیادی و سودسازی شرکت هاست که وضعیت بورس را مشخص می کند.

آقادوست به امکان کاهش مجدد نرخ بهره بانک ها در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: فعالان بازار سرمایه کلیه این محاسبات را در تصمیم گیری های خود لحاظ کرده اند و آمادگی کامل را در این زمینه دارند، دولت نیز طبق برنامه ریزی قبلی در جهت کاهش صدمات ناشی از کاهش نرخ سود بانکی، قصد دارد طی 6 ماهه دوم سال جاری بار دیگر این نرخ را کاهش دهد، همچنین به نظر می رسد با کاهش نرخ بهره بانک ها جذابیت بازار پول آرام آرام برای سپرده گذاران کاهش می یابد و بازار سرمایه که از رکود خارج و عملکرد شرکت ها با سودسازی همراه خواهد شد، آماده جذب این نقدینگی می باشد، اما متأسفانه تاکنون به دلیل جذاب بودن بازدهی اوراق بدهی در بازار سرمایه بخشی از نقدینگی سپرده گذاران را به خود جذب کرده و همچون رقیبی برای بازار سهام مانع از رشد آن شده است.

آقادوست در خاتمه خاطر نشان کرد: به طور کل با توجه به تمامی موارد مذکور به نظر می رسد بازار در سه ماهه سوم سال جاری بهتر از سه ماهه دوم باشد، اما انتظار رشد قیمت ها در سه ماهه پایانی می رود و با توجه به کاهش حجم معاملات احتمال کاهش بیش از این قیمتی سهام نمی رود و رفته رفته بازار بورس برای رشد آماده خواهد شد و حرکت خود را از واسط آذر ماه آغاز خواهد کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هیچکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
به نام خدا
با سلام و صبح بخیر
کسانیکه الان سهام خرید نکنند. بعدا پشیمان خواهند شد. دولت دیر متوجه شده چه باید بکند اما کارهای خوبی داره انجام می دهد.
سود شرکت ها در شش ماه حداقل 20 درصد افزایش خواهد داشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
شاخص هر روز در حال رشد و سهام در حال نزول پیدا کنید شاخص سازان را.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
دکتر جان دخالت بی تدبیرانه دولت باعث شد کار بورس به اینجا برسد حال هم برای کشاندن مسکن به چرخه دستوری قیمت را پایین می اورد که مسکن تکانی بخورد در تمام این مدت شاهد بوده ایم بقول معروف می خواهند ابرورادرست کنند چشم را کور می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
تا وقتی هم و غم مسئولان عدد شاخص باشد بازار همین است، یکی نیست به آقایان بگوید آنان که بورس را می شناسند از جمله کشورهای دیگر، عدد شاخص را هم می فهمند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
اینا شاخصو هر روز بزور بلوک مثبت میکنن که سرمایه گزار خارجی گول بخوره در حالیکه سرمایه گذار خارجی خوب میفهمه و مثل اینا نابغه نیست که پولشو بیاره اینا براش یخورن.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
در بازاری که رانت و قانون بورس که در اختیار گروهی خاص است هیچ تحلیلی حتی بنیادی هم جواب نداده است پس همه درخواست اصلاح قانون بورس و آزاد سازی آن را داشته باشید ...... به هر صورت در کشوری که قانون بورس آن و رانت آن برای خواص است حقیقی باید این گون باشد که این آخر خفت و خاری است .....
محمدحسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
صد رحمت به فطانت
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
افراد مهره اند که جابجا میشوند خدا بداد این جماعت خسارت دیده این سه سال برسد والا کسی نیست که جبران خسارت نماید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۹
سلام بورسی ترین دولت همین دولت روحانی است هنوز نیمده در بورس دخالت کرد و یک لحظه هم دولت از دخالت دست نکشید از وزیر نفتگرفته تا بقیه وزرا وادار جیها دخالت دولت جنان است که بازار بورس تبدیل شده به بازار تنزیل سهام وشرکتهای که مونتاز کار خارجی وعقد خارجیها مثل ایران خودرو
جورج
-
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
بورس دستوری بهتر از این نمیشه. تمام قیمتهای سهام های شرکتها، توسط حقوقی خود اون شرکتها داره کنترل میشه. آخه این اسمش بورسه یا ... !!!