بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
رشد 198 واحدی امروز شاخص کل به تبع رشد قیمت سهام شرکت های پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس، پتروشیمی خلیج فارس و گروه صنعتی بارز شکل گرفت و این در حالی بود که طی بعدازظهر روز گذشته و امروز اخبار مثبتی از برخی صنایع منتشر شد که تا حد بسیار زیادی امیدها را به اهالی تالار باز گرداند.
کد خبر : ۱۷۰۱۲۱
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.08.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 98 واحد افزایش به رقم 55005 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 674 واحد افزایش عدد 171660 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 70 واحد افزایش به رقم 27742 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شپنا" با 62 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 30 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 826 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1995 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1167 میلیارد ریال رسید.

در معاملات امروز بازار سرمایه اگرچه ارزش معاملات فاصله زیادی با آنچه که مورد انتظار اهالی تالار است، داشت اما روند قیمتی و اخبار منتشر شده از صنایع مختلف نشان از رویداد یک اتفاق مثبت در آینده ای نزدیک داشت، اتفاقی که می توان بازار سرمایه را به جایگاه اصلی واقعی خود بازگرداند. بر اساس گزارش بورس نیوز، رشد 198 واحدی امروز شاخص کل به تبع رشد قیمت سهام شرکت های پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس، پتروشیمی خلیج فارس و گروه صنعتی بارز شکل گرفت و این در حالی بود که طی بعدازظهر روز گذشته و امروز اخبار مثبتی از برخی صنایع منتشر شد که تا حد بسیار زیادی امیدها را به اهالی تالار باز گرداند.

بر این اساس، اولین خبر مربوط می شد به سهام گروه پالایشی با انتشار خبر تک نرخی شدن ارز و رشد قابل توجه نرخ برخی محصولات شرکت های پالایشی در بورس کالا که همین موضوع سبب شد تا اقبال بازار به این گروه افزایش پیدا کند، از همین رو از دیروز تا امروز سهامداران و فعالان کانال ها و گروه های تلگرامی شاهد انتشار تحلیل ها و نظرات زیادی در خصوص گروه پالایشی بودند که در اکثر موارد نظرات حول احتمال تعدیل مثبت سود سهام این گروه می چرخد، حال باید دید شرکت های این گروه در نامه های شفاف سازی خود به سایت کدال تأثیرات این موضوع را چگونه بیان خواهند کرد. فعلاً "شپنا" با حجم زیاد معاملات و روند قیمتی پرحجم لیدری از "شبندر" ربوده است.

از سوی دیگر امروز اتاق اصناف ایران در پی انتشار خبری سبب ایجاد تحول در گروه انفورماتیکی بورس شد، اتاق اصناف با انتشار لیست نهایی تأیید شده جهت همکاری در قالب پروژه صندوق فروشگاهی به جز نام شرکت کنتورسازی ایران از 2 شرکت دیگر مرتبط با بازار سرمایه در لیست 24 شرکتی خود نام برده است که سبب رضایت سهامداران این گروه شد چرا که در این لیست نام شرکت ایران ارقام به عنوان شرکت فعال بورسی و نام شرکت توسعه زیر کامپیوتر ایران به عنوان شرکت زیر مجموعه داده پردازی ایران که در گروه انفورماتیکی بورس فعال است برده شده و این موضوع سبب شد تا از امروز مجدداً شایعه سودهای غیر قابل انتظار و قیمت های رویایی برای سهام این دو شرکت تالار حافظ را پر کند.

باید دید که در نهایت چه بخشی از تولید این صندوق ها به این شرکت ها واگذار می شود و این موضوع چه تأثیری می تواند بر سودآوری آنها داشته باشد، فعلاً آنچه که مشخص است این موضوع تأثیر با اهمیتی بر سود این شرکت ها خواهد گذاشت.

اما در گروه شیرین بورس امروز نامه ای با موضوع بسیار فوری مهم روند سهام آنها در بازار سرمایه را 180 درجه تغییر داد. امروز انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران با ارسال نامه به شرکت های قند و شکری اعلام کرد که فعلاً مبلغ 843 میلیارد ریال از 1267 میلیارد ریال مطالبات کارخانه های قند چغندری از محل ما به التفاوت شکر در سال 93 آماده پرداخت شده است و شرکت ها باید تا آخر وقت روز جاری نسبت به اعلام شماره حساب اقدام نمایند. از همین رو آنچه که مسلم است شرکت های قندی باید خود را آماده تعدیلات با اهمیت سود از دو محل افزایش نرخ و نیز دریافت مطالبات نمایند و نکته با اهمیت در این خصوص آن است که امروز سرمایه 14 شرکت قندی فعال در بازار سرمایه رقمی معادل 273 میلیارد تومان می باشد که می توان گفت با توجه به اینکه بزرگ ترین و مطرح ترین شرکت های قند و شکری همین فعالان بازار سرمایه در گروه مذکور می باشند، عدد 84 میلیارد تومان رقم قابل توجهی برای آنها محسوب می شود. بنظر می رسد بزودی نمادهای این شرکت ها به جهت تعدیل درآمد متوقف گردند.

در پایان بنظر می رسد در روزهای آینده، بازار سرمایه شاهد وضعیت و شرایط بهتری باشد و به تعداد شرکت های مورد وثوق بازار اضافه گردد. شاید امروز روزی است که باید سرمایه گذاران استراتژی خود را از نوسان گیری به سهامداری تغییر دهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جعفريان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
سيماني ها چرا مثبت بودند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
هزار بار با این خبر تک نرخی شدن از پالایشیها نوسان گرفته اند