بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

قندی ها یک گام به دریافت مطالبات نزدیک تر شدند

شکر، یکی از کالاهای پر حاشیه در طول سال های اخیر بوده است. شکر استحصالی از چغندر در ایران، همه ساله تولید می شود اما نیاز داخلی بیش از تولید است به شکلی که طبق آمارها....
کد خبر : ۱۷۰۱۲۷
شکر، یکی از کالاهای پر حاشیه در طول سال های اخیر بوده است. شکر استحصالی از چغندر در ایران، همه ساله تولید می شود اما نیاز داخلی بیش از تولید است به شکلی که طبق آمارها، هر ساله نیازمند واردات حدود یک میلیون تن شکر خام هستیم تا مصرف 2.4میلیون تنی تامین گردد اما در این میان چالش ها و آمارهای متفاوت بسیار دیده می شود.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر میزان نیاز به واردات را 500هزار تن در سال اعلام می کنند در حالی که انجمن صنفی تصفیه کنندگان و انجمن صنفی صنایع غذایی میزان نیاز به واردات را 800هزار تن تا یک میلیون تن پیش بینی کرده اند. در سال های 90 الی 92 میزان واردات در سطح 1.2میلیون تن بوده و این باعث شد تا ضربه سنگینی به تولید کننده داخلی وارد شود اما دولت یازدهم با توجه به ثبت سفارش های قبلی، ممنوعیت ثبت سفارش های جدید را اعلام کرد تا قیمت محصولات داخلی حداقل به سطح مصوب سازمان حمایت برسد و برای بهبود شرایط کارخانه ها، مقرر شد تا بابت هر کیلو شکر تولیدی حاصل از چغندر، به تولید کننده یارانه ای پرداخت شود که این رقم در سال 93 بالغ بر 2000 ريال به ازای هر کیلو و در سال 94 به میزان 2150ريال به ازای هر کیلو تعیین شده است همچنین میزان یارانه پرداختی برای هر کیلو تولید توسط شرکت های داخلی برای سال جاری، 2300 ريال تعیین شده است که کلیه شرکت ها این ارقام را در سرفصل حساب های دریافتنی خود از دولت منظور کرده اند و برخی از آنها بخش کمی ازین مطالبات را دریافت کرده اند اما عمده مبلغ مطالبات به صورت معوق باقی مانده است.

هم اکنون براساس اعلامیه انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران، دولت بخش مهمی از مطالبات مربوط به سال 1393 را پرداخت خواهد کرد که میزان مطالبات شرکت های فعال در بازار سرمایه به شرح زیر است:


قندی ها یک گام به دریافت مطالبات نزدیک تر شدند

مشاهده می گردد که نمادهای "قشیر"، "قصفها" و "قزوین" بالاترین نسبت مطالبات از دولت به ارزش بازار خود را دارند به عبارت دیگر دریافت این مطالبات تاثیر با اهمیت تری می تواند بر مارکت یا ارزش بازار این شرکت ها بر جای بگذارد. دو موضوع را باید مد نظر قرار داد:

1) ابتدا اینکه مطالبات از دولت در جدول فوق تا پایان سال 94 است به عبارت دیگر یارانه تولید سال 95 در جدول فوق لحاظ نشده است.

2) سود خالص برخی از شرکت ها نسبت به مطالبات بسیار اندک است مثلا در ردیف اول قشیر 84میلیارد ريال مطالبات دارد اما سود خالص آن تنها 10میلیارد ريال است یعنی مطالبات 8.4 برابر سود خالص است نتیجه اینکه دریافت مطالبات اتفاق مثبت و با اهمیتی است.

برخی شرکت های این گروه با کمبود نقدینگی مواجه هستند و ازین طریق شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. با این حال، جدای از بحث مطالبات، 2 رویداد می تواند اثر قابل توجه بر سودآوری قندی ها داشته باشد و سودی برای آنها بسازد که p.eهای منطقی و جذاب به خود بگیرند:

1) واقعی سازی و یا آزاد سازی نرخ محصول بر اساس قیمت های جهانی

2) منطقی سازی قیمت چغندر قند

صنعت مزبور همکنون از یک طرف برای حمایت از مصرف کننده مجوز افزایش نرخ ندارد و محصول خود را کمتر از نرخ جهانی می فروشد و از طرف دیگر برای حمایت از بخش کشاورزی، چغندر با قیمتی بالاتر از قیمت های جهانی به دست تولید کننده می رسد بنابراین واقعی سازی نرخ فروش و منطقی سازی نرخ مصرف می تواند شرایط را بهبود بخشد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
با این حساب دیگه نباید هیچ سهم قندی کمتر از 200 تومن باشه!