بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
از ابتدای شروع کار دولت تدبیر و امید، امیدی به حل مسائل صنعت بود که در این بین هر چند که دولت کارهای خوب بسیاری انجام داد، اما در حوزه اقتصادی پتروشیمی نزدیک به 4 سال است که گرهی از مشکلات این صنعت باز نشده و هنوز هم مسائل خوراک که مهمترین عامل در سرمایه گذاری های این حوزه می باشد، با چالش های فراوانی همراه است.
کد خبر : ۱۷۰۱۴۹
نویسنده :
یارمحمدی

صبح روز جاری مدیران ارشد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اصحاب رسانه نشست خبری برگزار کردند تا به بررسی و انتقاد از نحوه محاسبه و فرمول نرخ خوراک اتان بپردازند.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در ابتدای این نشست، اظهار داشت: از ابتدای شروع کار دولت تدبیر و امید، امیدی به حل مسائل صنعت بود که در این بین هر چند که دولت کارهای خوب بسیاری انجام داد، اما در حوزه اقتصادی پتروشیمی نزدیک به 4 سال است که گرهی از مشکلات این صنعت باز نشده و هنوز هم مسائل خوراک که مهمترین عامل در سرمایه گذاری های این حوزه می باشد، با چالش های فراوانی همراه است.

مهدوی در ادامه افزود: اسفند سال 93 بود که قرار بر این شد تا دولت نرخ خوراک را تحت شرایطی تعیین کند که در این بین بحث میانگین وزنی در خصوص گاز متان کش و قوس بسیاری پیدا کرد و بالاخره هاب اروپا را آوردند و نرخ را تعیین کردند.

وی تأکید کرد: با همین نرخ 8 سنتی نیز سرمایه گذاری صورت نمی گیرد و واقعیت با آنچه که باید باشد تفاوت بسیاری داشت. در دولت های قبل و در دنیا معمولاً اتان تابعی از متان می باشد اما در فرمول ارائه شده وزارت نفت توجهی به اتان و متان نشده است. با توجه به پیگیری های صورت گرفته از طرف انجمن بعد از مدت ها فرمول محاسبه نرخ اتان ارائه شد که با علم اقتصاد هیچ هم خوانی ندارد، اقتصادی نیست و برای آن محدوده کف و سقف در نظر گرفته شده است.

مهدوی ادامه داد: طبق این فرمول تنها قیمت نفت و پلی اتیلن در نظر گرفته شده که یکی محصول و دیگری خوراک برای تهیه همان محصول می باشد استفاده شده، به نظر می رسد وزارت نفت به نفع خود این فرمول را تفسیر کرده باشد در حالی که شاه بیت قانون نرخ خوراک می باشد و این نرخ در حال حاضر کنار گذاشته شده است.

وی تأکید کرد: با این فرمول طرح هایی که در اتان هزینه شده به دنبال توقف می باشد.

مهدوی در خاتمه صحبت های خود گفت: از امروز قیمت خوراک مایع کل پتروشیمی ها آزاد شده و خوراک نفتای همه این شرکت ها به جای ارز مبادله ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد، فرمول ارائه شده نیاز به بازنگری دارد و باید مبانی ارزش حرارتی لحاظ شود و کف سقف قیمتی و مواردی که برای محاسبه در نظر گرفته شده تغییر پیدا کند.

در این جلسه شریف موسوی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون گفت: جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد جهان و ایران بسیار حائز اهمیت است که احتیاج به توجه بیشتری دارد. اقبالی که جهان به پتروشیمی نشان داده بحث مهمی است و ما نیز نباید به آن پشت کنیم، ضرورت رقابتی بودن، توجه به قیمت های جهانی مهم است و دولت باید با توجه به آنها از صنعت و شرکت های فعال در آن حمایت کند تا ما نیز قادر باشیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
ایندولت تاسرمایه گذاران دربورس را به خاک سیاه ننشاند راحت نمیشیند 60 درصد سرمایه ام دربورس دراین سه سال ازبین رفت ولی باز هم دست بردار نیستند
فتحیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
با سلام ببینید صنعت پتروشیمی و پالایشی در دوران دولت روحانی بیشترین ضرر را به سهامدارانش زد و اینکه بیشتر سهامداران دل خونی از دولت بخصوص وزیر زنگنه دارند همین است که چرا نمیگذارند بازار بورس و این دو صنعت که به گفته اقایان بیش از 40 درصد بازار به این دوصنعت و وابسته ها است جان بگیرد . متاسفانه دولت فقط به فکر درامد بیشتر به هر روشی است از جمله مالیات نرخ خوراک بهر مالکانه ووووو کنترل تورم میباشد و اصلا بفکر دوران رکود و مشکلات اقتصادی نیست و با این تفکر رکود بیشتر شده و ما سهامداران بدترین دوران سهامداری را در دوران این دولت گذرانده ایم و با چه استدلال و روحیه به این دولت رای بدهیم .