بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر : ۱۷۰۱۸۹

مدیر کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت به سوءتغذیه ناشی از پرخوری اشاره کرد و گفت: نیمی از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور دچار اضافه وزن هستند که این امر در زنان شیوع بیشتری دارد.

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکیخبرگزاری بسیج،زهرا عبداللهي، مدیر کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: سوءتغذیه از دو عامل کمبود دریافت انرژی یا ریزمغذی و بیش‌خواری ناشی می‌شود که طی 20 سال گذشته یکی از مشکلات آن تغذیه در کودکان زیر 5 سال در کشور به شمار می‌آید.

مدیر کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت افزود: بر اساس آمار به دست آمده طی 2 دهه گذشته 20درصد کوتاه قدی و 6/16درصد کم‌ وزنی در کودکان زیر 5 سال رخ داده است.

عبداللهي، افزود: در حال حاضر با برنامه‌های انجام شده در شبکه‌های بهداشت کشور سوءتغذیه کودکان از لحاظ کم‌وزنی به 08/4 و کوتاه قدی 8/6 درصد رسیده است که این به معنای کاهش حدود 75 درصدی سوءتغذیه کودکان به شمار می‌آید.

وی در سخنانی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در 10 سال گذشته شاهد کاهش 50 درصد کمبود آهن و کم‌خونی در همه گروه‌های سنی بودیم، به عنوان مثال کم‌خونی در مادران باردار از 4/21 به 14 درصد رسیده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت به اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک اشاره و بیان کرد: این برنامه به دلیل عدم تأمین هزینه‌ها در سال 91 متوقف شد و با تمهیدات انجام شده در سال 92 در حال حاضر بیش از 85 درصد کارخانه‌ها در کشور غنی‌سازی آرد را انجام می‌دهند.

عبداللهي ضمن اشاره به کمبود ویتامین Dو اجرای مکمل یاری این نوع ویتامین در کشور بیان داشت: در حال حاضر به طور رایگان به همه دختران و پسران دبیرستان‌های کشور یک مکمل 50هزار واحدی در ماه ارائه می‌شود.

وی افزود: از طرفی غنی سازی آرد با ویتامین D در مرحله پایلوت در حال انجام است تا بتوانیم این ویتامین را به آرد اضافه کنیم.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: از طرفی طبق آمار سال گذشته در قالب برنامه شیرمدرسه شیر غنی شده با ویتامین D در مدارس 15 استان کشور توزیع شد و امسال نیز همه استان‌ها اقدام به این کار کردند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت به سوءتغذیه ناشی از پرخوری اشاره کرد و گفت: نیمی از جمعیت 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند که در زنان شیوع بیشتری دارد و در میانسالان این رقم به 70-60 سال می‌رسد و بیشتر به دلیل الگوی نامناسب غذایی است.

عبداللهي، با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی هر نفر در روز باید 40 گرم شکر دریافت کند، اذعان کرد: هر ایرانی روزانه 66 گرم قند و شکر مصرف می‌کند.

وی به مصرف روغن اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات جهانی در سبد مطلوب غذایی روغن باید روزانه 35 گرم مصرف شود اما ایرانی‌ها روزانه 46 گرم چربی مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس آخرین مطالعات هر ایرانی روزانه 10.8 گرم نمک مصرف می‌کند، گفت: البته این میزان بهبود یافته است ولی مهمترین قدمی که می‌توانیم در راستای کاهش دریافت نمک توسط ایرانیان برداریم کاهش میزان نمک در نان است چرا که هر ایرانی روزانه 6 تا 7 گرم نمک از نان مصرفی‌اش را دریافت می‌کند و این در حالی است که باید کل مصرف نمک یک فرد در روز کمتر از 5 گرم باشد.

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه شورای عالی سلامت کشور مبنی بر کاهش میزان نمک در نان به یک درصد ، گفت:‌با اجرای این طرح، میزان نمک دریافتی هر ایرانی سه گرم در روز کاهش خواهد یافت.

عبداللهی، درباره میزان قند و شکر در مواد غذایی بر لزوم کاهش 10 درصدی قند نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی تاکید کرد و در پایان افزود: در حال حاضر با صنف شیرینی‌پزان در حال رایزنی هستیم تا میزان شکر مصرفی در این صنف کاهش یابد هر چند معتقدیم که باید سیاست‌ها در واردات شکر تغییر کند و ضمن افزایش تعرفه‌ها یارانه آننیز حذف شود چرا که شکر برای مردم بسیار ضرر دارد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
روغن پالم در غذاها