بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کد خبر : ۱۷۰۱۹۱
مدیران ارشد بانک ها در فرآیند گزینش/ اجرای دستورالعمل صلاحیت + فیلم
|

یک مقام مسئول در بانک مرکزی از اجرای دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت هیات مدیره ها، مدیران عامل و مقامات بانکی خبر داد.

عبدالمهدی ارجمندنژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا) با بیان اینکه اصطلاح حاکمیت شرکتی دارای معانی مختلفی است، گفت: منظور از حاکمیت شرکتی مجموعه روابطی است که بین مدیریت یک شرکت و هیات مدیره و تمام ذینفعان وجود دارد.

مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اظهارداشت: حاکمیت شرکتی سازوکاری را فراهم می کند که یک شرکت هدایت و راهبری می شود. می توان گفت سیاست کنترلی و مقرراتی که بر مجموعه ها و به صورت خاص بر بانک ها حاکم می شود،‌ هدایت گر تمام فعالیت ها و اعضای آن شرکت ها است.

ارجمندنژاد ادامه داد: برای اینکه ما حاکمیت شرکتی خوبی داشته باشیم لازم است برخی موارد به خوبی در قالب قوانین و مقررات مستندسازی شود و آنها مبنای کار آن شرکت را فراهم می کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از این موارد هیات مدیره است. افرادی که قرار است در هیات مدیره شرکت ها و بانک ها قرار بگیرند باید مناسب آن کار باشند و از دانش لازم در آن زمینه برخوردار باشند و یکسری صلاحیت های عمومی را نیز دارا باشند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: برخی از این موارد در قوانین مختلف به ویژه قانون تجارت و قانون پولی و بانکی مورد اشاره قرار گرفته و در حال حاضر نیز دستورالعملی داریم با عنوان احراز و سلب صلاحیت اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و مقامات بانک ها که بر مبنای آن افرادی که قرار است به سمت مدیرعامل، قائم مقام و هیات مدیره انتخاب شوند باید از یک فرایند گزینشی رد شوند.

ارجمندنژاد خاطرنشان کرد: همچنین باید صلاحیت های عمومی و تخصصی آنها باید مورد بررسی قرار بگیرد تا افرادی که قرار است به عنوان امین هیات مدیره و سهامداران مسلط بر اموال آنها که شرکت و یا بانک هست شوند، از قابلیت های لازم برخوردار باشند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر