بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر : ۱۷۰۲۶۴

اگر شرکتی بتواند طرح توجیهی قابل اکتفایی به بازار بورس ارائه کند و در این بازار پذیرفته شود به راحتی و از مطمئن ترین راه می تواند تامین مالی خود را به انجام برساند، که در این صورت با توسعه و پیشرفت شرکت ها، عوامل انسانی بیشتری به کار گرفته خواهند شد.

بازار نیوز_ محمدرضا گیوکی، عضو انجمن مهندسی مالی و استراتژیک ایران_بورس تهران اولین ماه پاییزی خود را با افزایش حدود ۱۶۰۰ واحدی پشت سر نهاد.

در آغازین روز معاملاتی مهرماه سال جاری شاخص کل در کانال ۷۶ هزار واحدی قرار داشت، این در حالی است که این نماگر در آخرین روز معاملاتی ماه مذکور در ارتفاع ۷۸ هزار واحدی قرار گرفت و در مجموع ۱۸ روز معاملاتی این ماه، ۴ روز را با کاهش و ۱۴ روز را با افزایش نسبت به روز قبل پشت سر گذاشت، اما با این وجود نمی توان جهت بازار را مشخص و تعیین کرد.

بازار سرمایه در اولین ماه پاییزی دستخوش نوسانات مثبت و منفی خود قرار گرفت به طوری که روزهایی با معاملات کم حجم در این ماه گاها وجود داشت، اما بورس تهران اولین ماه پاییزی خود را نسبتا با شرایط مطلوبی از لحاظ رشد شاخص سهام و حجم معاملات نسبت به ماه های پایانی تابستان پشت سر نهاد.

رشد نسبی نقدینگی در اولین ماه پاییزی
هر چند با فرارسیدن موعد گزارشات ۶ ماهه در مهرماه، همچنان شرایط بورس تهران به منوال گذشته رقم می خورد و اتفاق محرک و بنیادی در این ماه در بازار رخ نداده است، ولی با توجه به گزارشات مثبت بیشتر شرکت ها خوشبینی هایی نسبت به آینده بازار به وجود آمده است که باعث رشد نسبی نقدینگی در اولین ماه پاییزی امسال شده است.

شایان ذکر است که تاثیرات گزارشات شش ماهه شرکت ها البته با لحاظ کردن توقف برخی نمادهای مهم در حال حاضر و همچنین رشد قیمت نفت توانسته تاثیراتی بر روند افزایشی و مثبت نماگر بازار سرمایه در مهر ماه داشته باشد.

یکی از بارزترین شاخصه های بازار در مهر ماه امسال حضور پر رنگ حقیقی های بازار بود.

تاثیر تحولات سیاسی بر بازار سرمایه
بورس و بازار سرمایه تابعی از وضعیت اقتصاد کلان کشور است و مادامی که فاکتورها و متغیرهای کلان اقتصادی با بهبود همراه نشوند نمی توان انتظار تغییر جهت بنیادی را در بازار داشت، بدین صورت که اگر بازار با جهش های مثبتی نیز همراه باشد و یا حتی منفی، نمی توان آن را روند با ثبات بازار تعبیر کرد و انتظار رشد پایدار را در بازار داشت، در این بین ناگفته نماند که ریسک سیاسی داخلی و خارجی همچون انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و آمریکا احتمالا بازار سرمایه را با تغییرات و نوسانات جدیدی روبرو خواهد ساخت و بر پیش بینی روند بازار در نیمه دوم سال متاثر خواهد بود.

بدیهی است که نقش بورس را نمی توان در اقتصاد نادیده گرفت، زیرا بازار سرمایه با تخصیص بهینه منابع سرمایه گذاری تاثیرات با اهمیت و درخور توجهی را بر اقتصاد کشور دارد.

لازم به ذکر است که تخصیص بهینه منابع از جمله پارامترهای مهم در زیرساخت های اقتصادی است، زیرا پیآمدهای آن از چند بعد بر اقتصاد تاثیر گذار است و در نهایت رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

تاثیر مثبت بورس بر معضل بیکاری در جامعه
با توجه به این موضوع که رسمی ‌بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونـی از جمله مهمترین امتیازات و شاخصه های بازار سهام است، بنابراین تأمین مالـی از طریق بورس اوراق بهـادار یکی از مهمترین و موثرترین نوع تامین مالی برای شرکت ها و بنگاه های مالی است.

در نتیجه اگر شرکتی بتواند طرح توجیهی قابل اکتفایی به بورس ارائه کند و در این بازار پذیرفته شود به راحتی و بدون دغدغه و از مطمئن ترین راه می تواند تامین مالی خود را به انجام برساند، که در این صورت با توسعه و پیشرفت شرکت ها، عوامل انسانی بیشتری به کار گرفته خواهند شد.

به عبارتی به کارگیری مطلوب نیروی کار در فرآیند تولید، تا حد زیادی به میزان سرمایه موجود بستگی دارد و بدین ترتیب بازار سرمایه بر معضل بیکاری در جامعه تاثیر مثبت خواهد داشت، از طرفی محصول افزایش تولید و گردش سرمایه در چرخه درست تولید و فعالیت های اقتصادی، رشد اقتصادی کشور است.

لازم به ذکر است که بسیاری از نظریه های اقتصادی دلالت بر این مساله دارند که فقدان سرمایه کافی، رشد اقتصادی را با مشکل جدی مواجه می کند در نتیجه زمانی که تولید کالا یا خدمات به وسیله تخصیص بهینه سرمایه، در یک کشور افزایش پیدا کند، می توان گفت در آن کشور رشد اقتصادی اتفاق افتاده و در نتیجه حاصل رشد اقتصادی، توسعه بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
تامین مالی پروژه های عمرانی و متروسازی و بندرسازی و بیمارستان سازی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
تنها راه خروج از رکود و ایجاد اشتغال پایدار = فعال شدن پروژه های عمرانی ناتمام و نیمه تمام با تامین مالی از طریق اوراق اجاره و اوراق صکوک و اوراق خزانه است - مثلا ساخت راه آهن اصفهان شهرکرد برای حداقل 100 نفر کارگر و مهندس ایجاد اشتغال میکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
درختکاری و کاشت تجاری درخت صنوبر قرمز و سرو و بید قرمز در روستاها و صادرات چوب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
عرضه اولیه سهام شرکت ریل سیر کوثر در بورس,
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی شازند از طریق بورس اوراق بهادار باعث جذب سرمایه های خرد مردم در جهت تولید و اشتغال پایدار است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کاشت, داشت,برداشت و فروش نهال های بلوط, بید, چنار, زالزالک,گردو, توت.... در روستاها باعث اشتغال زایی پایدار در روستاها میشود, ایجاد نهالستان, ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها مثلا روستاهای لرستان مستعد ایجاد کارخانه جات آرد بلوط و کنسرو بلوط برای خوراک دام و طیور است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
سرمایه گذاری در تولید LNG از گازهای مشتعل و فلرهای گاز ترش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
در جلسه علنی امروز مجلس صورت گرفت
ارجاع استفساریه قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به کمیسیون اجتماعی