بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
شرکت کارگزاری بانک سامان بررسی کرد

بررسي اجمالي صنعت انبوه سازی

در این گزارش بصورت مقایسه ای به بررسی وضعیت گروه ساختمان خواهیم پرداخت. در این گروه حدود 22 شرکت وجود دارد که چهار شرکت ثمسکن، وساخت، کرمان و وآذر ماهیت سرمایه گذاری دارند. از ابتدای سال تا کنون بازدهی این گروه با احتساب سود نقدی و افزایش سرمایه حدود منفی 10 درصد بوده است در حالی که بازدهی شاخص کل در طی دوره مذکور حدود منفی 3 درصد بوده است
کد خبر : ۱۷۰۶۲۰
نویسنده :
سیدرضا فاطمی


در این گزارش بصورت مقایسه ای به بررسی وضعیت گروه ساختمان خواهیم پرداخت. در این گروه حدود 22 شرکت وجود دارد که چهار شرکت ثمسکن، وساخت، کرمان و وآذر ماهیت سرمایه گذاری دارند. ثمسکن با 550 میلیارد تومان و وساخت با 100میلیارد تومان سرمایه از دو هم گروه خود بزرگترند. نیمی از این شرکت ها در بازار بورس و و نیم دیگر در بازار فرابورس فعالیت می کنند. از ابتدای سال تا کنون بازدهی این گروه با احتساب سود نقدی و افزایش سرمایه حدود منفی 10 درصد بوده است در حالی که بازدهی شاخص کل در طی دوره مذکور حدود منفی 3 درصد بوده است.

در مجموع ارزش بازار این گروه حدود 4هزار میلیارد تومان است که از این میان ارزش بازار شرکتهای بورسی حدود 2هزار و500 میلیارد تومان و شرکتهای فرابورسی حدود1500میلیارد تومان است.

جدول زیر نگاهی به برخی از نسبت های مالی این شرکتها دارد، با این توضیح که چهار شرکت سرمایه گذاری به دلیل ماهیت متفاوت صورتهای مالی در جدول زیر گنجانده نشده اند.

مقایسه برخی نسبتها:


بررسي اجمالي صنعت انبوه سازی

همانگونه که از جدول فوق مشاهده می شود شرکت بین المللی توسعه ساخت با سرمایه 300میلیارد تومانی و ارزش بازار 400میلیارد تومانی، بزرگترین شرکت این مجموعه محسوب می شود و پس از آن شرکت سرمایه گذاری شاهد قرار دارد. میانگین حاشیه سود ناخالص این گروه حدود 43درصد است ، در حالی که این نسبت برای سرمایه گذاری شاهد حدود 77درصد است که از دلایل آن می توان به عدم فروش پروژه هایی که در سال های قبل تکمیل شده اند و بهای تمام شده آن ها در صورتهای مالی تکمیل شده اند اما تا کنون به فروش نرسیده اند نام برد.

وضعیت ثاباد و ثباغ نیز از لحاظ حاشیه سود ناخالص مانند ثشاهد است و نکته منفی دیگر شرکت ثاباد فاصله زیاد شروع تا اتمام پروژه هاست. اما شرکت باغمیشه که در شهرک توریستی رشدیه مشغول به ساخت و ساز است دارای حاشیه سود بالاییست که بدلیل تکرار پذیربودن از نکات مثبت این شرکت محسوب می شود. در این بین وضعیت ثتران به دلیل عدم فروش پروژه ها در سال مالی گذشته و شناسایی هزینه از همه بدتر است که می توان گفت رونق گرفتن بازار املاک می تواند نکته مثبتی برای این شرکت باشد.

نسبت پی به اس نشان دهنده ارزش بازار هر سهم به ارزش فروش شرکت به ازای هر سهم است. به دلیل اهرمی بودن هر چه این نسبت پایین تر باشد ، با بالا رفتن مبلغ فروش، اهرم شرکت نیز بیشتر می شود و می تواند موجب افزایش سود هر سهم و بالا رفتن بیشتر ارزش شرکت شود. ثتران و ثرود از این حیث وضعیت بهتری نسبت به سایر همگروهی های خود دارند.

بصورت کلی نسبت پی به ای بالا نشان دهنده انتظارات از رشد سودآوری شرکت و نسبت پی به ای پایین نشان از تثبیت سود شرکت دارد، هر چند که نسبت پی به ای پایین معمولا به سهام با پی به ای بالا ترجیح دارد اما ریسک تعدیل منفی را مخصوصا در گزارش های میاندوره ای نیز به همراه دارد.

در پایان می توان گفت این گزارش جنبه توصیفی داشته و به دنبال نتیجه گیری برای خرید ، نگهداری و یا فروش سهم خاصی نیست.



شما هم می توانید با گذراندن دوره های تخصصی تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام مورد نظرتان را خودتان تحلیل کنید

اگر به دنبال سودآوری آگاهانه هستید می توانید در دوره های تخصصی تحلیل بنیادی و تکنیکال شرکت کارگزاری بانک سامان شرکت نمائید

کسب اطلاعات بیشتر :

تلفن 71-88774669 داخلی 125

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
1. کاهش 50 درصدی عوارض شهرداری یعنی کاهش حداقل 10 درصدی هزینه ساخت
2 . تامین مالی از طریق بورس یعنی کاهش هزینه های تامین مالی شرکتهای ساختمانی بین 7 تا 10 درصد (درحال حاضر وام بانکها به اشکال مختلف برای ساختمانی ها مانند مسدود کردن مقداری از پول و کارمزد و تمبر و ....میانگین 25 تا 27 در می آید
در کل اولین اقدام عملی دولت در احیا شرکتهای ساختمانی
رشد بالایی منتظر گروه ساختمانی است
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران با نماد ثتران هنوز سود سال مالی گذشته خود را تسویه نکرده. در حالیکه قانونا حداکثر تا پایان شهریور فرصت تسویه داشته است. متاسفانه نه سازمان و نه خود شرکت پاسخگو نیستند. در معدود دفعاتی که بخش سهام تلفن جواب میدن اعلام کردن که سود اشخاص که زیر مبلغ 2 میلیون بوده فقط پرداخت شده!

لطفا شما در صورت امکان به عنوان رسانه پیگیری و اطلاع رسانی نمایید.

با تشکر
سهامدار درمانده