بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
در پی تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

رونمایی از تعدیل مثبت "فملی"

در 12 تير ماه 1351، شركت سهامي معادن مس سرچشمه كرمان، تشكيل و در سال 1355 به شركت ملي صنايع مس ايران كه در برگيرنده كليه فعاليتهاي معادن مس كشور است تغيير نام داد. از وظايف اين شركت، استخراج و بهره برداري از معادن مس، توليد محصولات پر عيار سنگ معدن و محصولات مسي نظير كاتد، اسلب، بيلت و مفتول هشت ميليمتري مي ‫باشد.
کد خبر : ۱۷۰۹۸۸
نویسنده :
صالحی

نگاهی به شرکت

در 12 تير ماه 1351، شركت سهامي معادن مس سرچشمه كرمان، تشكيل و در سال 1355 به شركت ملي صنايع مس ايران كه در برگيرنده كليه فعاليتهاي معادن مس كشور است تغيير نام داد. از وظايف اين شركت، استخراج و بهره برداري از معادن مس، توليد محصولات پر عيار سنگ معدن و محصولات مسي نظير كاتد، اسلب، بيلت و مفتول هشت ميليمتري مي باشد. معادن مس سرچشمه و ميدوك در كرمان و معدن مس سونگون در آذريايجان شرقي از مهمترين معادن مس كشور به شمار مي رود.

موضوع فعاليت شركت طبق اساسنامه:

موضوع فعاليت شركت طبق ماده 2 اساسنامه " اكتشاف، استخراج و بهرهبرداري از معادن مس ايران، توليد، توزيع و فروش محصولات پرعيار شده سنگ مس و فلز مس، توزيع و فروش محصولات اعم از داخلي و خارجي، مشاركت و جلب مشاركت در طرحهاي سرمايه گذاري مربوط به صنايع مس و انجام كليه عمليات و معاملات مالي، تجاري، صنعتي، معدني و خدماتي كه بطور مستقيم يا غيرمستقيم به تمام يا هريك از موضوعات مشروحه فوق اعم از داخلي يا خارجي مربوط باشد" است.

روند افزایش سرمایه

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

ترکیب سهامداران

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران
تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

بررسی عملکرد 6 ماهه شرکت

مهمترین تولیدات شرکت که فروش شرکت به شدت متاثر از آنها می باشند به ترتیب عبارتند از کاتد، کنسانتره مس و مفتول، بیلت، اسلب. همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود تولید کاتد و کناسنتره مس در 6 ماه ابتدایی سال 95 نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل به ترتیب 2 و 18 درصد رشد داشته اند اما مقدار تولید مفتول، بیلت، اسلب دچار کاهش 11 درصدی شده است.

در کل میزان تولیدات شرکت در نیمه اول سال 95 رشد 17 درصدی نسبت به نیمه اول سال 94 داشته است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

در زمینه مقدار فروش نیز شاهد افزایش 502 درصدی در مقدار فروش کنسانتره مس می باشیم. صد درصد فروش این محصول فروش صادراتی می باشد. شرکت نزدیک به 55 درصد از کنسانتره مس تولیدی خود را در نیمه ایتدایی سال جاری به فروش رسانده است. میزان فروش کاتد نیز در 6 ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 182 درصدی را نشان می دهد اما مقدار فروش مفتول، بیلت و اسلب دارای کاهش 18 درصدی می باشد.

مقدار فروش کل شرکت در 6 ماهه نخست سال 95 رشد 61 درصدی نسبت به 6 ماهه نخست سال 94 داشته است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

در سال 94 نرخ فروش کنسانتره و کاتد مس بر اساس میانگین نرخ های جهانی و با نرخ تسعیر ارز 34.000 ریالی انجام گرفته است.در این دوره نرخ فروش هر تن کنسانتره مس 37,242,481 ریال (1095 دلار) و نرخ فروش هر تن کاتد مس 186,891,277 ریال (5496 دلار) بوده است.

در سال 95 نیز مرجع قیمت گذاری محصولات شرکت ترخ های جهانی بوده است و نرخ تسعیر ارز 35.127 ریال در نظر گرفته شده است. در این دوره شرکت هر تن کنسانتره مس را به مبلغ 33,655,647 ریال (958 دلار) و هر تن کاتد مس را به مبلغ 168,080,535 ریال (4785 دلار) به فروش رسانده است.

با اینکه نرخ فروش محصولات اصلی شرکت در نیمه اول سال 95 نسبت به نیمه اول سال 94 دارای کاهش بوده اما افزایش در مقدار فروش این محصولات باعث رشد مبلغ فروش آنها گردیده است. همانطور که جدول زیر نشان می دهد مبلغ فروش کنسانتره مس دارای رشد 444 درصدی و مبلغ فروش کاتد مس دارای رشد 154 درصدی می باشد.

کل مبلغ فروش 6 ماهه اول سال 95 نیز دارای رشدی 142 درصدی نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته دارد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

در صورت سود و زیان نیز بهای تمام شده محصولات و هزینه های عملیاتی شرکت نسبت به دوره گذشته به ترتیب 147 و 139 درصد رشد داشته اند.

سود عملیاتی شرکت از 3.327.273 میلیون ریال به 7.199.246 میلیون ریال رسیده است که رشد 116 درصدی را نشان می دهد.

هزینه های مالی شرکت در دوره گذشته 1.651.153 میلیون ریال بوده است که با کاهش 28 درصدی به 1.183.851 میلیون ریال رسیده است.سود و زیان خالص شرکت با رشد 195 درصدی نسبت به دوره گذشته به مبلغ 6.309.705 میلیون ریال رسیده است که این منجر به این شده که سود هر سهم شرکت در 6 ماهه نخست سال 95 برابر با 126 ریال بشود که این رقم در سال گذشته 43 ریال برای هر سهم بوده است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

بررسی پیش بینی های شرکت برای سال مالی 95

در اولین پیش بینی شرکت از عملکرد سال مالی 95، شاهد افزایش در تولید کنسانتره مس نسبت به سال مالی گذشته هستیم. در این پیش بینی میزان تولید کنسانتره مس نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش. در پیش بینی های بعدر میزان تولید کنسانتره مس تغییر چشمگیری نداشته است. در مورد تولید کاتد مس هم میتوان گفت تغییر قابل توجه در روند پیش بینی ها نسبت به پیش بینی های قبلی و همچنین عملکرد سال گذشته وجود ندارد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

در اولین بودجه سال 95 شرکت پیش بینی کرده است که 38 درصد از کنسانتره تولید شده و 84 درصد از کاتد تولید شده خود را به فروش برساند. در سال 94 درصد فروش محصولات از تولیدات شرکت کمتر بوده است اما در بودجه ها شاهد این می باشیم که شرکت درصد فروش از تولیدات را بالاتر برده است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

در اولین بودجه سال 95 شاهد کاهش نرخ فروش محصولات نسبت به سال گذشته هستیم. شرکت در سال 94 هر تن کنسانتره مس را با نرخ 993 دلار و هر تن کاتد مس را با نرخ 5194 دلار به فروش رسانده است (نرخ تسعیر سال 94 برابر 34.000 ریال بوده است). در اولین بودجه نرخ کنسانتر و کاتد به ترتیب با کاهش 16 و 14 درصدی 811 و 4300 دلار در نظر گرفته شده است. با توجه به افزایش نرخ های جهانی مس شرکت در بودجه های بعدی نرخ این دو محصول را افزایش داده است. نرخ تسعیر ارز در بودجه های شرکت 35.127 ریال می باشد.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

وضعیت صنعت مس در جهان

عوامل مهم تعیین کننده قیمت مس در بورس های کالایی جهانی را می‏توان به شرح زیر برشمرد: قیمت جهانی نفت، واردات چین،تغییرات موجودی‏‏ها در بورس فلزات لندن،رشد اقتصاد جهانی.

مس فلزی چکش خوار و انعطاف پذیر است. مس و آلیاژهای آن برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. صنعت مس نسبت قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. همانند نفت، مس به علت کاربردهایی از جمله در صنایع برق و الکترونیک، صنایع مکانیکی، فلزکاری، شیمیایی و ساختمان سازی نیز نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد . بزرگترین تولید کنندگان مس در جهان شیلی،چین، پرو ،ایالات متحده آمریکا و استرالیا هستند.

اقتصاد چین که در سال های اخیر رشد بسیاری داشته ، به عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان ، ۴۳ درصد مس جهان را استفاده می کند. مس به میزان تقریبى ۰٫۰۳ درصد در پوسته زمین وجود دارد در ایران نیز ذخایر عظیم مس سرچشمه یکى از مهمترین معادن مس در دنیا محسوب می‏شود‏. در قدیم از معادنى که بیش از ۵ درصد مس داشت استفاده می‏کردند ولى امروزه استخراج از معادنى که کمتر از ۲ درصد مس دارد نیز انجام می‏گیرد.

نمودار زیر مهم ترین کشورها از لحاظ تولید مس را در سال ۲۰۱۵ را نشان می دهد:

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

وضعیت ذخایر معدنی مس جهان

کشور شیلی با داشتن قریب به ۳۰ درصد ذخایر دنیا، بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است که بعد از این کشور استرالیا در جایگاه دوم ذخایر مس قرار دارد. ذخایر مس دنیا در سال ۲۰۱۴ برابر ۷۰۳ میلیون تن بوده است.

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

وضعیت تولید، مصرف و قیمت مس در 5 سال اخیر

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

نمودار زیر نشان می دهد قیمت جهانی مس از سال 2011 تا اگوست 2015 روند نزولی داشته است. این روند از اگوست 2015 تا اکتبر 2016نوسانات کمی داشته و در محدوده 5000 دلار حرکت کرده است. از اکتبر 2016 تا به امروز قیمت این فلز روند صعودی به خود گرفته است و طبق پیش بینی هایی که از طرف بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اعلام گشته است انتظار می رود قیمت جهانی مس در دو سال آتی رشد 20 درصدی داشته باشد.تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

سود کارشناسی شده 95 و 96

جدول زیر تغییرات سودآوری شرکت را با مفروضات کارشناسی زیر ارائه می دهد (ارقام به میلیون ریال) :

  • نرخ هر تن کنسانتره مس برای کارشناسی 95: میانگین نرخ جهانی در ماه های گذشته (994 دلار)
  •  نرخ هر تن کنسانتره برای کارشناسی 96: نرخ جهانی پیش بینی شده برای سال 2017 (1102 دلار)
  •  نرخ هر تن کاتد مس برای کارشناسی 95: میانگین نرخ های جهانی مس در ماه های گذشته (5024 دلار)
  • نرخ هر تن کاتد مس برای کارشناسی 96: نرخ جهانی پیش بینی شده برای سال 2017 (5700 دلار)
  •  نرخ فروش سایر محصولات: استفاده از نرخ های واقعی 6 ماهه برای کارشناسی 95 و رشد آنها بر اساس رشد نرخ های جهانی مس برای کارشناسی 96
  •  نرخ خرید مواد مصرفی: استفاده از نرخ های واقعی 6 ماهه برای کارشناسی 95 و رشد آنها بر اساس رشد نرخ های جهانی مس برای کارشناسی 96
  • نرخ تسعیر ارز : 35.300 ریال برای کارشناسی 95 و 37.000 ریال برای کارشناسی 96
  • رشد 10 درصدی هزینه های انرژی و حمل و نقل نسبت به سال مالی گذشته
  • رشد 14 درصدی هزینه های حقوق و دستمزد نسبت به سال مالی گذشته

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران
کارشناس تحلیل: سهیلا صالحی

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بينام
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
ميشه ربطش به فملي كه صنايع ملي مس ايران است را بفرماييد؟؟؟؟؟ به فملي اين گزارش چه ربطي دَارد ؟