بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
با بررسی چالش این روزهای سهامداران مطرح شد:

لزوم واگذاری طراحی نرم افزار سامانه معاملات به متخصصان حرفه ای

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه ترین اظهارات خود عنوان کرده که از ابتدای امسال تاکنون تنها هشت مرتبه سامانه معاملات بازار سرمایه قطع شده که این تعداد چندان قابل توجه نیست و با مناسب ارزیابی کردن عملکرد شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص نرم افزار سامانه معاملات تقدیر و تشکر فراوانی از کارکنان این مجموعه بعمل آورده است.
کد خبر : ۱۷۱۱۳۱
نویسنده :
جمشیدی

اختلال در سامانه معاملات بازار سرمایه اتفاقی است که از ابتدای سال جاری تاکنون به دفعات زیادی رخ داده و طی آن لطمات فراوانی بر معاملات روزانه فعالان بازار سرمایه وارد آمده و در نهایت سبب تحمیل ضرر و زیان بر آنها شده است. حال آنکه علیرغم تکرار این اتفاق شاهد عدم واکنش مسئولان و متولیان بازار سرمایه نسبت به این نقص و مشکل موجود در فرآیند معاملات روزانه بورس هستیم. بطوریکه در شرایطی که اختلال در سامانه معاملات بازار سرمایه سبب شده تا با وجود همه چالش ها و ریسک های موجود در بازار ریسک دیگری متوجه سهامداران شود، اما متولیان بازار سرمایه هیچ چاره اندیشی در این خصوص انجام نداده اند و تنها در پی بزرگ نمایی عملکرد خود در این مدت هستند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه ترین اظهارات خود عنوان کرده که از ابتدای امسال تاکنون تنها هشت مرتبه سامانه معاملات بازار سرمایه قطع شده که این تعداد چندان قابل توجه نیست و با مناسب ارزیابی کردن عملکرد شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص نرم افزار سامانه معاملات تقدیر و تشکر فراوانی از کارکنان این مجموعه بعمل آورده است. همچنین وی از تلاش کارشناسان مدیریت فناوری بورس تهران در دوره اعمال تحریم های بین المللی جهت تداوم فعالیت نرم افزار معاملات صحبت نموده و در کنار آن راه اندازی نرم افزار جدید سامانه معاملات در پی انعقاد قرارداد همکاری با شرکت آتوس طی هشت ماه آتی را به سهامداران نوید داده است.

در این شرایط نکته قابل تأمل در خصوص اظهارات رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون قطعی سامانه معاملات این است که ایشان از تلاش کارکنان شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تشکر کردند که ما نیز قدردانی می کنیم و می گوییم بچه ها متشکریم اما شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در حالی در دوران اعمال تحریم های بین المللی فعالیت خارق العاده یا خلاقیتی را از خود نشان نداده که در این دوره تحریم های بین المللی در همه صنایع و گروه ها همچون حوزه بانکداری اعمال شده و در عین حال در این مدت شاهد نوآوری و تدوین نرم افزارهای جدید در راستای بانکداری الکترونیکی و همگام شدن این بخش با دنیا بوده ایم. آیا واقعیت غیر از این است که این دستاوردها حاصل بکارگیری کارشناسان و افراد خبره و متخصص در حوزه بانکداری است؟

آیا در صورتیکه تدوین و طراحی نرم افزار سامانه معاملات بازار سرمایه به افراد متخصص و کار بلد این حوزه سپرده شود، نتایج بهتری عاید نخواهد شد؟ آیا بهتر نیست تا متولیان بازار سرمایه به جای تأسیس یک شرکت مستقل جهت مدیریت سامانه معاملات اقدام به بکارگیری افراد خبره حوزه فناوری و اطلاعات کنند؟ به طور قطع در صورتیکه این حوزه نیز همچون حوزه بانکداری به افرادی از جنس این صنعت سپرده شود ماحصل فعالیت کارشناسان فراتر از دستاوردهای فعلی خواهد بود و رضایت فعالان بازار سرمایه نیز فراهم خواهد شد.

اما نکته دیگر آنکه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی از بروز رسانی نرم افزار سامانه معاملات در پی انعقاد قرارداد با شرکت آتوس خبر داده که این سوال مطرح می شود که در صورتیکه همچون شرایط فعلی اجرای طرح برجام با موانع و مشکلاتی فراهم گردد و بار دیگر تحریم های بین المللی بر کشور تحمیل شود، آنگاه تکلیف بروز رسانی سامانه معاملات چه خواهد شد؟ آیا راه حل اصلی در این موضوع نهفته نیست که می بایست متخصصان داخلی خود جهت طراحی نرم افزاری مناسب جهت انجام معاملات روزانه بازار سرمایه دست به کار شوند؟

بر اساس این گزارش، صرف نظر از موارد عنوان شده موضوعی که مطرح می شود، این است که در زمان قطعی سامانه معاملات بازار سرمایه همچنان وضعیت بازار در حالت باز قرار دارد و معاملات روزانه با وجود قطعی سامانه معاملات انجام می شود. به نظر می رسد سازمان بورس به جهت دریافت کامزد معاملات اقدام به توقف معاملات روزانه نمی کند و اجازه می دهد تا معاملات همچنان ادامه داشته باشد که این امر به طور قطع ضرر و زیان را بر سهامداران بویژه معامله گران آنلاین تحمیل می کند. به عنوان مثال بارها مشاهده شده که در زمان قطعی سامانه معاملات، معامله گران آنلاین شرکت های کارگزاری بعضاً چندین مرتبه دستور خرید و فروش خود را ارسال می کنند و اشتباهاتی که به دلیل اختلال در سامانه رخ می دهد را هیچ شرکت یا نهادی بر عهده نمی گیرد و تنها سهامدار متضرر می شود.

در پایان خاطرنشان می شود، آنچه که در بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است و بارها بر حفظ آن در این بازار تأکید شده، اعتماد و اطمینان سهامداران به بازار سرمایه و مسئولان و فعالان ارشد آن است، موضوعی که به نظر می رسد در شرایط فعلی با عملکرد ضعیف مدیران ارشد در تمامی حوزه ها همچون سامانه معاملات کم رنگ شده و بی تفاوتی مسئولان نسبت به مشکلات و چالش های این بازار سبب شده تا اهالی بازار سرمایه نسبت به سرمایه گذاری دلسرد شوند. آن هم در شرایطی که ریسک های متفاوتی در حوزه سیاسی و اقتصاد در بازار سرمایه وجود دارد و بازارهای رقیب با آن در مسیر رشد و صعود می تازند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
حکایت بورس ما و مدیران و مدیریت مربوطه حکایت همون سوسکه که به بچه هاش میگه قربون دست و پای بلوریتون. فقط خودتون از کار همدیگه تعریف میکنین.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
گفتار اقای مدیر صحیح وخیلی عالی ماهم تشکر ویژه ازایشان می کنیم ولی کم لطفی کردن ونگفتند در این هشت مرحله چندین ترلیون به حیب زدند وچندین خانه راخراب وچقدر اختلاف بین خانه وکاشانه سهام داران خرد انداختند وباعث از هم پاشیده شدن زنگی انها شدند ایا غفلت وتوجه نکردن به مسایل تا این حد یک بار شده شما خود را بجای ان باز نشسته که پاداش اخر سال خود را جهت گذران زندگی سهام خریده بامید پشتیبانی شما سودی عایدش شود دود می شود اکر در چین این اتفاق می افتاد مسولین خود کشی می کردند ما که مسلمان واسلامی هستیم
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
از دید مسئولان و مدیر بورس کلا سامانه معاملات صلاح است که مشکل داشته باشد تا هر جور که خواستند معاملات را دستکاری کنند و آن را در مشکل سامانه و هسته معاملات گم کنند، بخصوص در هنگام عرضه اولیه های نان و اب دار برای خودشان!!! و همچنین بر هم زدن بازار و بی اعتبار کردن آن در مواقع خاص برای نا امید کردن سهامداران و در نتیجه تغییر جهت نقدینگی به آنجایی که دولت و مسئولان و مدیر ارجمند صلاح میداند!
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
از دید مسئولان و مدیر بورس کلا سامانه معاملات صلاح است که مشکل داشته باشد تا هر جور که خواستند معاملات را دستکاری کنند و آن را در مشکل سامانه و هسته معاملات گم کنند، بخصوص در هنگام عرضه اولیه های نان و اب دار برای خودشان!!! و همچنین بر هم زدن بازار و بی اعتبار کردن آن در مواقع خاص برای نا امید کردن سهامداران و در نتیجه تغییر جهت نقدینگی به آنجایی که دولت و مسئولان و مدیر ارجمند صلاح میداند!
رضا
-
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
همیشه می گویند مشکل نرم افزار معاملات داریم و همیشه در راس شرکت مدیریت فناوری بورس فردی را منصوب می کنند که هیچ چیزی از نرم افزار نمی داند! انگار هیچ متخصص نرم افزاری در کشور وجود ندارد.