بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند یکی دیگر از مجموعه هایی است که طی سال جاری وارد بازار فرابورس شده و در پی عدم حمایت سهامدار عمده و نیز نظارت دقیق نهادهای ناظر به یکی دیگر از برنامه های نافرجام عرضه اولیه شرکت فرابورس تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۷۱۱۵۹
نویسنده :
جمشیدی

شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند یکی دیگر از مجموعه هایی است که طی سال جاری وارد بازار فرابورس شده و در پی عدم حمایت سهامدار عمده و نیز نظارت دقیق نهادهای ناظر به یکی دیگر از برنامه های نافرجام عرضه اولیه شرکت فرابورس تبدیل شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این مجموعه در گروه انبوه سازی در چهارم خرداد ماه سال جاری با قیمت 220 تومان پا به فرابورس گذاشت و طی شش روز معاملاتی به بالاترین قیمت خود یعنی 2941 ریال رسید و پس از آن روند نوسانی رو به نزولی را در پیش گرفت که همچنان ادامه دارد.

آنچنان که قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند پس از گذر پنج ماه از حضور آن در فرابورس به محدوده 211 تومان یعنی پایین تر از قیمت آن در روز عرضه اولیه رسیده است. پدیده ای که اهالی بازار سرمایه طی سال جاری به دفعات در اجرای برنامه عرضه اولیه شاهد آن بودند و علیرغم انتقادها و اعتراض های متعدد سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه هیچ برنامه مدون و کارآمدی جهت جلوگیری از تکرار این رویداد از سوی مسئولان بازار سرمایه و مراجع ذیربط اجرایی نشده است.

بر اساس این گزارش، این مجموعه از لحاظ سودآوری و عملیاتی نیز چندان موفق عمل نکرده و نتوانسته موجبات رضایت سهامداران را فرآهم آورد. چرا که "ثالوند" با سرمایه 300 هزار میلیون ریالی طی عملکرد سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 95 موفق به پوشش کامل سود برآوردی 294 ریالی نشده و در این مدت 270 ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخته که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت 52 درصدی همراه شده است.

علاوه بر این، شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند در حالی برای سال مالی جاری تحقق سود 298 ریالی را به سهامداران خود نوید داده که تاکنون بر اساس عملکرد دو ماهه 32 ریال سود کسب کرده است.

بر این اساس موضوعی که مطرح می شود و بارها بر آن تأکید شده این است که چرا مدیران ارشد شرکت فرابورس در نهادهای نظارتی مجوز ورود شرکت هایی با وضعیت عملیاتی و سودآوری این چنینی را به بازار سرمایه صادر می کنند و چرا پس از ورود سهام شرکت به بازار فرابورس و پیوستن خیل عظیمی از فعالان بازار سرمایه به جمع سهامداران شرکت نظارت دقیقی بر نحوه معاملات و عملکرد سهامدار عمده شرکت در راستای حمایت از روند قیمت سهام و سهامداران مجموعه اعمال نمی کند؟ چرا که تاکنون اغلب سهامدار عمده شرکت های تازه وارد به بازار سرمایه عملکرد نامناسبی را در این راستا از خود به نمایش گذاشته اند که این امر به افت قیمت سهام به کمتر از محدوده قیمتی آن در روز عرضه اولیه منجر شده است.

از این رو، بهتر به نظر می رسد تا در شرایطی که ریسک های زیادی بر کلیت بازار سرمایه و سهامداران تحمیل می شود و روز به روز از انگیزه سرمایه گذاران برای تزریق نقدینگی به این بازار می کاهد، نظارت بیشتری در خصوص وضعیت شرکت هایی که داوطلب حضور در بازار سرمایه هستند و در صف عرضه های اولیه شرکت های بورس و فرابورس قرار دارند، اعمال شود تا از ضرر و زیان بیشتر سهامداران جلوگیری بعمل آید. این موضوع اگرچه درخواست اهالی بازار سرمایه و کارشناسان است و به دفعات عنوان شده اما تاکنون اقدام جدی در این خصوص از سوی مسئولان ذیربط مشاهده نشده و هر روز بر تعداد برنامه های عرضه اولیه ناموفق افزوده می شود. امیدواریم تا مقامات مسئولان و متولیان بازار سرمایه در این راستا عزم و اراده جدی بکار ببرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
اقا جان ما غدیر را 270 خریدیم العان یکسال است سهم ریزشی است و نه رشد میکند و همش حقوقیش فروشنده است بعد با کلی شعار گفتن افزایش سرمایه داریم که به خاطر بی پولی سهامداران بیشترش از انباشته است خوشحال شدیم که سهم رشد میکند سهم بدتر منفی شد و بازم ریزشی رفت مجمع که در مجمع سهامداران خوشحال که افزایش سرمایه داده و من نمیدانم سهامداران حساب و کتاب و عدد و رقم نمیشناسند العان سهم تاافزایش سرمایش بیاید و تازه 19 درصد از اورده است که حساب کردم کسانی که روز قبل مجمع خریدند بازم توضررنند یا نهایتا به پول خودشون میرسند . یکی از بدترین سهم های بازار غدیر و امثلهم مثل ثالوند و ... که فقط مدیرانشان شعار میدهند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
پارس مسکن الوند میتواند در پروژه های مشارکتی شهرداری اراک سرمایه گذاری کند یا سرمایه گذاری در ساخت مترو اراک _ شهرجدید مهاجران و قطارحومه ای اراک _ شهرجدید امیرکبیر و ساخت کنارگذرشمالی اراک به طول ۵۲ کیلومتر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
ساخت و تکمیل شهرک خودرو اراک برای انتقال مشاغل و اصناف مزاحم ( آپاراتی - صافکاری - رنگ کاری ماشین و ...) به خارج شهر اراک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
استان مرکزی مملو از پروژه های سرمایه گذاری مثلا ساخت شبکه و تصفیه خانه فاضلاب اراک و شازند و مهاجران - دوخطه کردن راه آهن اراک -قم-تهران - طرح توسعه و خرید مه شکن برای فرودگاه اراک و خرید هواپیماهای جدید برای برقراری پروازهای اراک - کیش و ساخت بزرگراه اراک - خرم آباد
سهامدار خرد ثالوند
GERMANY
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
با عرض سلام و تشکر از بخش تحریریه بورس نیوز. همینکه جایی مثل سایت "بورس نیوز" هست که شکایت سهامداران را پیگیری میکند، باعث دلداری و دلگرمی است... امید است با مطرح کردن مشکلات بازار سرمایه توسط سهمداران حقیقی خرد و پیگیری و درج آن در سایت های اینترنتی صدای خود را به مسئولان سازمان بورس و شرکت های بورسی رسانده و به این موضوعات بی تفاوت نبوده تا احقاق حق صورت پذیرد.
بي اعتماد به بورس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
دماوند در اين زمينه سردمدار است و چنان ضرري شامل سهامدارانش نموده كه بيشتر آنان عطاي اين سهم را به لغايش ترجيج داده اند اما دريغ از توجه مسئولين در اين خصوص.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
تکمیل تقاطع غیر هم سطح میدان شریعتی اراک پس از ۲ سال از شروع پروژه, تکمیل تقاطع غیرهم سطح سنجان اراک با جذب سرمایه گذاران داخلی
سالاري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
وقتي مسؤلين مي خواهند هر طور شده از شرشركتهاي زيانده خلاص شوند آنهارا در بورس عرضه كرده و مثل كميته امداد از مردم پول جمع مي كنند نتيجش مي شود همين
محمد هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
در رابطه با دماوند واقعا کلاه بزرگی سر سهامداران گذاشتند از همان اول. ابتدا گفتند افزایش سرمایه دارند .دادند ولی به تناسب ارزش سهم کم شد. سود زیاد دادند ولی از ارزش سهم کم شد . به ناظر گفتیم توجهی نکردند. به فرابورس شکایت کردیم .بی خیال بودند...خوب در بطن سهامدار عمده غور کنی می بینی فقط دنبال سودجوئی خودشان هستندو بس.خائن به سهامدار حقیقی مستضعف. خدا از سرشان نگذرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
طرح توسعه بیمارستان آیت اله خوانساری و طرح توسعه بیمارستان ولی عصر اراک, نیازمند جذب سرمایه گذار است و شرکت ها و هلدینگ های ساختمانی باید وارد عمل شوند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
البته سیدکو و دماوند هم از آن سهم‌های عرضه اولیه درپیتی و انداختنی بودند! سیدکو پس از گذشت ۲ سال، هنوز ۳۰ تومان مانده تا بقیمت عرضه اولیه برسد! ولی فاجعه در دماوند اتفاق افتاد که به اعلام افزایش سرمایه! قیمت آن از ۸۵۰۰ تومان به حدود ۱۰۰۰ تومان سقوط کرد! واقعاً سازمان بورس بی‌در و پیکری داریم!!
مجتبی
ROMANIA
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
خیلی عجیبه مگه میشه مگه داریم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!