بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
با بررسی روند معاملات یک شرکت فعال در گروه فلزات بدست آمد:

رشد و افت بی وقفه "فخاس" در سایه غفلت نهاد ناظر

شرکت فولاد خراسان ار جمله مجموعه هایی است که از سال 92 تا خرداد ماه امسال فارغ از روندهای نوسانی بازار سرمایه و رویدادهای اثر گذار بر روند معاملات کلیت بازار تنها روند نزولی و صف فروش سهام را برگزیده است.
کد خبر : ۱۷۱۲۵۷
نویسنده :
جمشیدی

فعالان بازار سرمایه این روزها شاهد توقف نماد معاملاتی شرکت ها به بهانه های مختلف که مهمترین آن ها رشد چند درصدی ارزش سهام شرکت است، متوقف می شوند تا نماد معاملاتی شرکت پس از ارائه توضیحات در این خصوص بازگشایی شود. این اقدام متولیان بازار سرمایه در حالی با هدف شفاف سازی بازار سرمایه انجام می پذیرد که در شرایط فعلی شرکت هایی در بازار سرمایه معامله می شوند که روند صعودی یا نزولی متداومی را سپری می کنند اما به نظر می رسد روند معاملات آنها از نظر نهاد ناظر پنهان مانده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت فولاد خراسان ار جمله مجموعه هایی است که از سال 92 تا خرداد ماه امسال فارغ از روندهای نوسانی بازار سرمایه و رویدادهای اثر گذار بر روند معاملات کلیت بازار تنها روند نزولی و صف فروش سهام را برگزیده است. بطوریکه "فخاس" از 30 دی ماه 92 تا اول خرداد ماه سال جاری در شرایطی بدون وقفه روند منفی را سپری کرده که در اغلب اوقات سهامداران شاهد تشکیل صف فروش سهام در این نماد بودند. آنچنان که این مجموعه فعال در گروه فلزات اساسی در مدت دو سال و چهار ماه با احتساب اعمال برنامه افزایش سرمایه 33 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته از قیمت 11160 ریال به محدوده قیمتی 3438 ریالی تنزل یافته و در این مدت با افت7722 ریالی ارزش سهام مواجه شده است.

از سوی دیگر "فخاس" از اول خرداد ماه سال جاری تاکنون روندی خلاف جهت سال های قبل خود انتخاب کرد تا این بار با پیگیری روند صعودی و تشکیل صف خرید سهام اندکی از ارزش سهام از دست رفته خود را باز پس گیرد و بخشی از سرمایه سهامدارانش را که در مدت دو سال اخیر کاهش قابل توجهی یافته بود را به آنها باز گرداند. بطوریکه در این مدت با شروع از محدوده قیمتی 3438 ریال به قیمت 4610 ریال رسید. در این شرایط در خصوص روند معاملات شرکت فولاد خراسان چند نکته نهفته است.

این موضوع که حجم معاملات سهام شرکت و نقد شوندگی آن بسیار اندک است و در جریان معاملات روزانه "فخاس"چه در روندهای مثبت و چه در روندهای منفی به زحمت کمتر از 100 هزار سهم آن مورد معامله قرار می گیرد. نکته دوم و مهمتر آنکه در این مدت یعنی از سال 92 تاکنون ناظر بازار بورس و نهادهای نظارتی ذیربط هیچ گاه از مدیران ارشد مجموعه ارائه نامه شفاف سازی در خصوص دلایل رشد یا افت مداوم ارزش سهام شرکت را درخواست نکرده اند و هیچ گاه در راستای شفاف سازی در خصوص روند معاملات سهام آن نماد معاملاتی "فخاس" را متوقف ننمودند.

حال آنکه در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که نماد معاملاتی سهام یک شرکت به محض ایجاد افزایش تقاضا برای خرید آن به جهت شفاف سازی در خصوص علت رشد قیمت سهام متوقف می شود و بموجب آن سرمایه سهامداران بلوکه می گردد. عملکرد این چنینی نهادهای ناظر تنها این فکر را به ذهن فعالان بازار سرمایه متبادر می کند که مقامات مسئول در این راستا سلیقه ای عمل می کنند. چگونه می شود سهام یک شرکت بیش از دو ماه روند نزولی را سپری می کند و با این امر سبب افت سرمایه سهامداران خود شود، اما این موضوع از نگاه ناظر بازار پنهان بماند و هیچ اقدامی در خصوص شفاف سازی در این خصوص انجام نپذیرد و بالعکس؛ سهام شرکت به یکباره مسیر خود را تغییر دهد و به طور مداوم با صف تقاضا برای خرید سهام مواجه شود.

از سوی دیگر، سهامداران عمده شرکت فولاد خراسان همچون صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و نیز صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد هیچ اقدام و تلاشی در جهت ایجاد تعادل در روند معاملات زیر مجموعه خود چه در روندهای منفی و چه در روندهای مثبت انجام نداده اند و حجم اندک معاملات روزانه این نماد خود گواه این موضوع است. به نظر می رسد سهامداران عمده این مجموعه فعلاً اعتقادی بر ارزندگی سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود ندارند.

بر این اساس، بار دیگر بر این موضوع تأکید می شود که غفلت نهاد ناظر و رفتار سلیقه ای متولیان بازار سرمایه در توقف و بازگشایی نمادها و شفاف سازی در خصوص وضعیت آنها بیش از پیش موجب سلب اعتماد سهامداران و سوء استفاده برخی از افراد خواهد شد و در نهایت در این بین تنها سهامداران حقیقی هستند که متضرر می شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
غلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
بورس نيوز محترم لطفا قبل از چاپ مقاله به اعدادي كه منتشر كردي كمي توجه كن:
از قیمت 11160 ریال به محدوده قیمتی 3438 ریالی تنزل یافته و در این مدت با افت7722 تومانی ارزش سهام مواجه
حالا چطوري سهامي كه ١١٦٩ تومن بوده و ٣٤٣. تومن شده افت ٧٧٢٢ توماني كرده؟؟؟
ناشناس
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
یه بار دیگه با دقت بخونی متوجه میشی داداش
منو توپول
GERMANY
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
به زبان شیرین فارسی نوشته با اعمال و محاسبه افزایش سرمایه 33%
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
دوست عزیزی که مطلب میزاری ممنون از اطلاع رسانی که میکنی ، از اینکه ناظر بورس سلیقه ای عمل میکنه شکی نیست ، ولی شما و مدیران بورس نیوز چرا سلیقه ای مطلب منتشر میکنید ، الان چند روزه که شرکت پیاذر بیتشر از سرمایه ثبت شده اش صف خرید میشه ولی نه ناظر و نه شماها در بورس نیوز کوچکترین اشاره ای به این موضوع نمیکنید !!!؟؟؟