بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر : ۱۷۲۳۶۲

کره جنوبی تصمیم دارد قطار فوق سریعی راه‌اندازی کند که می‌تواند مسافران را با سرعت صوت جا به جا کند. این قطار می‌تواند با سرعت بیش از ۶۲۰ مایل برساعت حرکت کند. این درحالی است که سرعت صوت حدود ۷۶۷ مایل برساعت است. به این ترتیب مدت زمان سفر به شدت کاسته خواهد شد. اگر این پروژه مقامات شهری در سئول پایتخت کره جنوبی به خوبی پیش رود، سرعت قطارهای ساخته شده دو برابر قطارهای مغناطیسی کنونی خواهد بود. قطارهای مغناطیسی که هم اکنون در جهان نام «سریعترین قطارها» را یدک می کشند با سرعت ۲۶۸ مایل بر ساعت حرکت می‌کنند.

3 Stars
قطاری که با صوت مسابقه میدهد

بهترینها:جابجایی زمینی با سرعت زیاد از جمله آرزوهای دیرینه بشر است. در این زمینه تلاش‌های زیادی در گذشته صورت گرفته است. عمده این تلاش‌ها بر ساخت قطارهایی با سرعت بسیار زیاد استوار بوده است که می‌تواند تعداد زیادی مسافر را با سرعت بسیار بالا جابجا کند. گذشته ازتعداد مسافران، قطار در مسیری مشخص حرکت می‌کند که می‌تواند حرکت روی زمین با چنین سرعتی را بسیار آسان‌تر کند. البته تلاش‌های موفقیت آمیزی‌ هم برای ساخت ماشین‌هایی با سرعت صورت و بیشتر انجام شده است اما هیچ‌کدام کارایی عملی برای جابجای انسان را نداشته‌اند. اما در مورد قطار ساخت قطارهای مغناطیسی که روی هوا حرکت می‌کنند تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده است. حالا بسیاری از کشورها از جمله چین و آمریکا تلاش می‌کنند تا پا را یک گام فراتر نهاده و قطارهایی بسازند که با سرعت صوت حرکت می‌کنند. در آمرریکا مفهوم هایپرلوپ که توسط ایلان ماسک پیگیری می‌شود سال آینده یک آزمایش عملی را اغاز می‌کند. حالا خبر رسیده است که کره‌جنوبی هم می‌خواهد به صف کشورهایی بپیوندد که به دنبال ساخت قطارهایی با سرعت صوت هستند.

موسسه تحقیقاتی راه‌آهن کره اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با اجرای این پروژه زمان مسافرت را با حرکت در این محفظه کم فشار کاهش دهیم.

این موسسه افزود: برای این منظور طی سه سال آینده با موسسات مرتبط و همچنین دانشگاه هانیانگ درباره بررسی امکان فناوری‌های مختلف مرتبط موسوم به فرمت هایپرتیوب همکاری خواهد شد.

کشورهای زیادی همچون ایالات متحده، کانادا و چین بر روی چنین فناوری تحقیق کرده اند و ما نیز برای جلو زدن از رقبای بین المللی خود تلاش خواهیم کرد. این در حالیست که چند ماه پیش گزارشهایی مبنی بر آزمایش فناوری مشابهی موسوم به هایپرلوپ، ک سیستم حمل و نقل آینده نگرانه که سفر به سرعتی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت را ممکن می‌سازد، منتشر شد.


قطاری در کره که با صوت مسابقه میدهد


این قطار می تواند با سرعت بیش از ۶۲۰ مایل برساعت حرکت کند.این درحالی است که سرعت صوت حدود ۷۶۷ مایل برساعت است. به این ترتیب مدت زمان سفر به شدت کاسته خواهد شد. اگر این پروژهمقامات شهری در سئول پایتخت کره جنوبی به خوبی پیش رود، سرعت قطارهای ساخته شده دو برابر قطارهای مغناطیسی کنونی خواهد بود. قطارهای مغناطیسی که هم اکنون در جهان نام «سریعترین قطارها» را یدک می کشند با سرعت ۲۶۸ مایل بر ساعت حرکت می کنند

ایده قطار کره‌ای‌ها هم شبیه ایده هایپرلوپ آقای ماسک است و در آن قطار درون یک لوله خلاء یا فشار پاییین حرکت خواهد کرد. موسسه تحقیقاتی صنعت ریلی این کشور که مجری این طرح است می‌گوید که این قطارها را برای آینده‌ای نه چندان دور مد نظر دارد.

هایپرلوپ یک سیستم حمل‌ونقل آینده نگرانه است که مسافران یا بار را در کپسول‌هایی با سرعت بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت از میان لوله‌های آلومینیومی بدون هوا(خلاء) منتقل خواهد کرد. این سیستم مفهومی حمل‌ونقل زمینی از یک سیستم رانشگر بر اساس الکترومغناطیس استفاده می‌کند.

جدیدترین های دنیای تکنولوژی را در بهترینها ببینید

در حال حاضر سریع‌ترین قطار موجود در جهان 430 کیلوتر بر ساعت سرعت دارد اما اگر پروژه کره‌ای‌ها یا سایر پروژه‌ها مشابه موفق شود، آن‌وقت سرعت حرکت قطارها به حدود 1000 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. برای تصور بهتر این سرعت فرض کنید چنین قطاری در خط تهران مشهد وجود داشته باشد. در این صورت چنین سفری در کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد.

مقامات سئول(پایتخت کره جنوبی) امیدوارند این حمل‌ونقل فراصوت قادر باشد با سرعت بیش از ۶۲۰ مایل در ساعت تردد کرده و زمان سفرها در کشور را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

این قطار درون لوله ای با فشار کم حرکت خواهد کرد و اگر آزمایش این پروژه موفقیت‌آمیز باشد این قطار سرعتی دو برابر قطارهای مغناطیسی شناور خواهد داشت که در حال حاضر بیشترین سرعت آنها در جهان ۲۶۸ مایل در ساعت است. به گزارش نشریه کره تایمز، نهایت سرعت این قطار کره‌ای به ۷۶۷ مایل بر ساعت خواهد رسید.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
ما هم قراره چند سال دیگه پراید تولید متوقف بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
نه فدات مختصصان داخلی در حال طراحی قطار پراید هستند...