بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر : ۱۷۲۷۰۶


چند هفته پيش بود كه فرودگاه مهرآباد تهران پذيراي نخستين ايرباس خريداري شده بود. وعده داده شد كه تا نوروز، چند فروند هواپيما ديگر از اين خانواده به جمع ناوگان هوايي ايران اضافه شود. هر چند، خيلي‌ها هم آن روز گفتند، اين يك هواپيما نمادين بود و ديگر اثري از هواپيماهاي ديگر نيست، اما عباس آخوندي، بي‌توجه به اين نقدها اعلام كرده كه هواپيماهاي قرارداد بسته شده به تدريج وارد كشور مي‌شود.
البته فرمان‌هاي جديد ترامپ بعد از مراسم تحليف، هم مزيد بر علت شد كه ترديدها براي آمدن هواپيماهاي ديگر، افزايش‌يابد. حتي برخي منابع گزارش دادند كه با حضور ترامپ احتمال لغو قرارداد با بويينگ وجود دارد. اما روز گذشته عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي كه براي مراسم سالروز ورود امام خميني(ره) به فرودگاه مهر آباد رفته بود، آب پاكي را روي دست شايعه‌سازان ريخت. او با تاكيد بر اينكه تا چهار هفته ديگر يعني تا پايان سال جاري دو فروند ايرباس ديگر به ايران تحويل داده خواهد شد، سعي كرد تا خيال همه را از بابت قراردادهاي خريد هواپيما از اروپا راحت كند و تاكيد كند كه قراردادهايي كه منعقد شده بدون هيچ تغييري از سوي غربي‌ها قطعا اجرا خواهد شد.
البته پيش از اين نيز مسوولان ايرباس و بويينگ هم اعلام كرده بودند كه قطعا قرارداد با ايران پا برجاست و هواپيماهايي كه در قرارداد‌ها ذكر شده است در زمان مقرر به ايران خواهند آمد.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در ايام دهه فجر اين وزارتخانه اخبار اميدواركننده در اختيار مردم قرار مي‌دهد، از ورود دو فروند هواپيماي جديد ايران‌اير به آسمان ايران تا چهار هفته آينده خبر داد و گفت: «پس از آنكه قرارداد نوسازي ناوگان در هفته‌هاي گذشته به امضا رسيد نخستين فروند از هواپيماهاي خريداري شده به كشور وارد شد و طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا چهار هفته آينده دو فروند هواپيماي ديگر نيز به ايران مي‌رسد و البته اين روند در آينده نيز ادامه خواهد داشت.»
وي حتي با برشمردن خبرهاي خوشش به ساير حوزه‌ها هم ركبي زد و با اشاره به اتفاقات مثبتي كه در دو حوزه ريلي و دريايي افتاده، توضيح داد: «پروژه چهار خطه كردن مسير تهران - كرج و سه خطه كردن تهران ـ گرمسار در سال جاري افتتاح خواهد شد و طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي رساندن خطوط راه‌آهن به استان‌هاي باقيمانده اميدواريم در آينده نزديك رسيدن راه‌آهن به پنج استان نهايي شود. در حوزه دريايي نيز اتفاق مثبتي كه در روزهاي گذشته نهايي شد ورود نخستين تجهيزات جديد با فناوري‌هاي به‌روز در بندر چابهار بود كه اميدواريم با رسيدن آنها امكان افتتاح فاز نخست توسعه اين بندر ظرف چند ماه آينده فراهم شود.»
نوسازي بافت‌هاي فرسوده در اولويت
آخوندي موضوع بازآفريني شهري در بافت‌هاي فرسوده را نيز يكي ديگر از اولويت‌هاي وزارت راه و شهرسازي عنوان كرد و گفت: «همانطور كه در جريان بازديد روز گذشته به همراه معاون اول رييس‌جمهور از محله سيروس تهران مورد تاكيد قرار گرفت بحث نوسازي بافت‌هاي فرسوده با قدرت در تهران و ديگر شهرها ادامه خواهد داشت. دو هفته قبل در شهر بوشهر بحث بازآفريني شهري به طور جدي در دستور كار قرار گرفت و اين موضوع در ديگر حوزه‌ها نيز ادامه خواهد يافت. دولت تلاش مي‌كند با رساندن تسهيلات يازده درصدي به افرادي كه براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده اقدام مي‌كنند اين فرآيند را تسهيل كند.»
آخوندي اشاره‌اي هم به موضوع مسكن مهر كرد و گفت: « تاكنون ۱۳۶ هزار حساب پس‌انداز براي خريد مسكن جديد باز شده است كه اين موضوع تمام شهرها و مناطق كشور را زير پوشش خود قرار خواهد داد. اين پروژه در اكثر استان‌ها به مراحل پاياني خود رسيده و تنها در برخي پروژه‌ها مانند شهر پرديس مسائل و مشكلاتي وجود داشت كه اميدواريم با دريافت مصوبات جديد ارايه شده از سوي شوراي پول و اعتبار اين موضوع نهايي شود.»
نوسازي واگن‌هاي ريلي و مسافري توسط بخش خصوصي
خبر ديگر وزير راه و شهرسازي درباره نوسازي واگن‌هاي ريلي و مسافري بود. او از فعال شدن بخش خصوصي در اين حوزه خبرداد و گفت: «به تدريج شرايط خروج واگن‌هاي فرسوده از سيستم حمل و نقل ريلي كشور ايجاد مي‌شود تا آسايش و رفاه مسافران بيش از گذشته فراهم شود. تا سال گذشته در بخش ريلي واگن‌هايي با ۶۴ سال عمر در حال فعاليت بودند كه در آذرماه همان سال اين واگن‌ها از شبكه حمل و نقلي خارج شدند.»
آخوندي با تاكيد بر اينكه واگن‌هاي با ۴۵ سال عمر هم در دي‌ماه سال جاري از شبكه ريلي حذف شدند، عنوان كرد: «تلاش داريم تا در سال آينده هم بتوانيم واگن‌هاي با ۳۵ سال عمر را به تدريج از اين شبكه خارج كنيم تا همين اندك نارضايتي موجود از بهداشت و وضعيت فرسوده واگن‌ها از سوي مسافران از بين برود. نوسازي واگن‌ها از سوي بخش خصوصي انجام مي‌گيرد، در حال حاضر اقدامات بسيار خوبي در نوسازي واگن‌هاي مسافري و باري در حال انجام است.»
آخوندي با اشاره به توسعه راه‌آهن حومه‌اي هم گفت: «اين ايده بسيار خوبي بود كه پس از طرح در مجلس شوراي اسلامي تصويب و در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفت. اتصال مركز از طريق قطارهاي حومه‌اي به كلانشهرها اتفاق خوبي است كه مي‌تواند الگوي سكونت‌گزيني در كشور را نيز با تغيير روبه رو كند.»


اشتراک گذاری :
ارسال نظر