بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
بورس‌نیوز افزایش قیمت شیرخام بر سودآوری لبنی‌ها را بررسی کرد

عدم پوشش بهای تمام شده علی‌رغم افزایش قیمت

در حالی که مدیر عامل شرکت کشت و دام نمونه گلدشت اصفهان معتقد است افزایش قیمت شیر خام منجر به روند مثبت و 100درصدی سودآوری شرکت‌های لبنی می‌شود، مدیر مالی شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد می‌گوید قیمت تمام شده شیر برای دامدارن هم اکنون از 1440 تومان بیشتر است و اگر این افزایش قیمت عملیاتی هم شود، بهای تمام شده را پوشش نمی دهد.
کد خبر : ۱۷۶۸۸۷
سعید صالحی، مدیر عامل«زگلدشت» دراین خصوص به بورس نیوز گفت: در حال حاضر تعاونی روستایی، شیر را به‌صورت تضمینی 1440 تومان خریداری می‌کند و با توجه به اینکه قیمت فروش در گاوداری ها بیشتر است، حداقل تاثیر این مصوبه بر سودآوری و صورت‌های مالی شرکت‌های لبنی، آن است که زیاندهی شرکت‌های لبنی را کاهش می‌دهد  و منجر به سودآوری آنها می‌شود.
از سوی دیگر علی‌اله وکیل جزی، مدیر مالی شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد در این زمینه به بورس‌نیوز گفت: قیمت اعلام شده توسط سازمان تعاونی روستایی 1350 تومان بوده و نرخ  1440 تومانی خرید شیر خام مصوبه سال 1394 هست که هیچگاه عملیاتی نشد.
اله‌وکیل جزی این رقم را غلط انداز خواند و گفت متاسفانه بحث قیمت تمام شده شیر در شرایط فعلی بالاتر از 1440 تومان است یعنی شرکت های دامداری چندان وضعیت سودآوری خوبی در شرایط فعلی ندارند چرا که اقلام نهادهای دامی نیز افزایش قیمت داشته است و همینطور نوسانات قیمت ارز نیز به طرزعجیبی بر این شرکت ها تاثیر گذاشته است
وی افزود: براین اساس افزایش قیمت شیر به میزان 1440 تومان عملیاتی نیست و اگر هم واقعا اجرایی شود، بحث قیمت تمام شده شیر را پوشش نمی دهد و شرکت های لبنیاتی امسال وضعیت خوبی ندارند و تنها در شرایطی که قیمت شیر به 1600تا 1700 برسد می توان به بهبود وضعیت آنان امیدوار بود.
شایان ذکر است، به موازات افزایش قیمت های جهانی، نرخ دلار مبادله ای برای واردات اقلام  اصلی خوراک دامی یعنی ذرت و سویا نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است. بر این اساس افزایش قیمت دلار نیز فشار مضاعفی بر شرکت های لبنی و دامداران وارد می کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر