بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
یک فعال بازار سرمایه گفت: لغو برجام فقط یکی از مشکلات اقتصاد کشور است، همه مشکلات را به برجام گره نزنید!
کد خبر : ۱۷۹۳۵۶


به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه هفته پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. برکناری وزیر اقتصاد، رویداد کم اهمیتی نبوده و به نظر می رسد در صورت انتخاب فردی مناسب می توان آرامش را به اقتصاد کشور بازگرداند.

غلامحسین دوانی پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص شرایط سکاندار جدید اقتصاد کشور بیان کرد: به نظر می رسد سکانی وجود ندارد و کشتی سیاست و اقتصاد باری به هر جهت بهر سوئی کشیده می شود، ضمن اینکه سکاندار وزارت اقتصاد باید هم درک صحیحی از مشکل اصلی اقتصاد کشور داشته باشد و هم از مشورت با مسببان بروز این مشکلات بپرهیزد. برجام فقط یکی از مشکلات اقتصاد ما است و نباید تمامی مسائل را به برجام گره زد؛ مشکل اصلی اقتصاد کشور نابسامانی، فساد نهادینه شده، و الیگارشی اقتصادی فاسد است و به نظر می رسد عزم راسخی برای مبارزه با فساد وجود ندارد.

حاصل سیاست های دولت احمدی نژاد و دولت روحانی باعث شده خط فقر مطلق برای یک خانواده چهار نفره شهری در سال ۹۶ حدود چهار میلیون تومان برآورد شود و طی سالهای اخیر به لطف شوک درمانی و نسخه های نئولیبرالی ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار «فقر مطلق» شده اند، که در موقع مناسب تئوری پردازان و عاملان سیاه روزی کشور باید پاسخگو باشند. در حال حاضر  مسئولان هر یک تقصیر را به گردن دیگری می اندازد و ناتوان از حل مشکلات، برجام و ترامپ را عامل این نابسامانی معرفی میکنند که نتیجه آن خنده متهمین در دادگاه مفاسد اقتصادی است!

وی افزود: ظرف 6 ماه گذشته اتفاقات تلخی در عرصه اقتصادی کشور رخ داده؛ میلیاردها تومان پول کشور توسط افرادی که به دولت فعلی وصل بودند غارت شده؛ نرخ ارز جهش خیره کننده ای داشته و دلار 4200 تومانی به بالای 10 هزار تومان رسیده؛ تورم بیداد می کند و... و مردم دیگر نمی پذیرند که مشکلات دهه قبل  را به احمدی نژاد، مشکلات دو دهه گذشته را به طاغوت وجنگ، و مشکلات فعلی را هم به ترامپ و برجام منتسب کنند. فقدان نظارت جدی بر بانک ها و موسسات مالی اعتباری مجاز و غیر مجاز باعث شد حدود 70 درصد نقدینگی در اختیار این موسسات باشد که عملا در خلق پول مشارکت دارند. سرمایه های مردم که در قالب سپرده و پس انداز در اختیار این بانک ها بوده به اشخاص خودی  واگذار شده که عملا قادر به بازپرداخت آن نبوده و معلوم نیست این منابع خرج چه مصارفی شده است .

دوانی در ادامه گفت : حجم نقدینگی در ابتدای دولت نهم حدود 65 هزار میلیارد تومان و در پایان دولت دهم 600 هزار میلیارد تومان بود! حجم نقدینگی این روزها به بیش از 1500 هزار میلیارد تومان رسیده و برای اولین بار در تاریخ کشور حجم نقدینگی از حجم تولید ناخالص ملی بیشتر شده است! اخیرا یکی از اقتصاددانان دلسوخته مردم گفته: "بخش عمده  نقدینگی کشور در فعالیتهای سفته بازی و سوداگری و در اختیار شبکه بانک های خصوصی بالغ بر 30 بانک و موسسه مالی اعتباری هستند که این تعداد معادل بانک های چین با 24 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی به‌عنوان​ بزرگترین تولید ناخالص جهان است، در حالی که تولید ناخالص داخلی کشور در شرایط فعلی حداکثر با توجه به نرخ دلار احتمالا 250 میلیارد دلار است."

دوانی با تاکید بر اینکه ریشه تمام مشکلات در تحریم ها نیست عنوان کرد: بدون شک ریشه این مشکلات فقط در تحریم ها و لغو برجام نیست و باید ضعف سیاست گذاری های اقتصادی و نابخردی سیاست گذاران را به آن اضافه کرد. در همان روزهایی  که برخی نشریات بزم برجام به پا کرده بودند، بنده به صراحت اعلام کردم برجام احتمالا فقط بخشی از مشکلات را برطرف می کند و ما در اقتصادمان درگیر مشکلاتی هستیم که به مراتب از تحریم ها اثرگذارتر هستند؛ نمونه بارز این موضوع رانت خوارانی هستند که مواد خام نفتی و پتروشیمی و معادن کشور را که با نرخ ناچیز از منابع دولت تامین شده، صادر و ارز حاصل از صادرات را با قیمت نجومی در بازار ارز و سامانه ها عرضه می کنند که اینها نیز نیز از مسببان این نابسامانی هستند. کار به جایی رسیده که کالاهای اساسی مردم که با ارز یارانه ای وارد کشور شده، از مبادی رسمی و غیررسمی به کشورهای همجوار صادر و ارز حاصل از آن نیز به کشور باز نمی گردد. در ادبیات اقتصاد توسعه ای، به چنین کاری صادرات نمی گویند؛ بلکه نام واقعی این فعل غارت منابع کشور است.

دوانی در خاتمه اظهار داشت: بهبود اقتصادی کشور در گرو اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی کشور همسو با توسعه اقتصادی است. تغییر یک وزیر بدون تغییر ترکیب کلی کابینه دولت بهبودی حاصل نکرده و انتخاب یک فرد از دایره بسته خودی هایی  که تجربه نشان داده برخی از آنان و فرزندانشان دچار فساد شده اند، راهگشا نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر