بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رشد بیمه اتکایی «اتکای» /واگذاری ریسک به خارجی‌ها در بُن‌بست تحریم‌ها

در بودجه شرکت نرخ تسعیر ارز 4200 تومان لحاظ شده و چنانچه نرخ بازار ثانویه مبنای تسعیر ارز بیمه ها قرار گیرد، از این محل منتفع خواهیم شد.
کد خبر : ۱۸۰۷۰۶
به گزارش بورس‌نیوز، روند مثبت بازار سرمایه تقریباً هیچ گروهی را بی‌نصیب نگذاشته و بیمه‌ها هم رشد مطلوبی تجربه کرده‌اند. 
«اتکای» از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون رشد قیمت تقریباً 65 درصدی داشته است. 

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در حالی در دوره 6 ماهه منتهی به پایان خردادماه سود 156 ریالی محقق کرده که این سود نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 73 درصدی داشته و به نظر می‌رسد این شرکت نیز با توجه به برنامه کاهش سهم بیمه اتکایی اجباری بانک‌مرکزی و به سبب نرخ تسعیر ارز پتانسیل رشد خواهد داشت.

ولی جاویدی مدیر سرمایه‌گذاری و سهام شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر کاهش سهم بیمه‌مرکزی از بیمه اتکایی اجباری بیان کرد: بدون شک هر چه سهم بیمه‌مرکزی از بیمه اتکایی اجباری کاهش یابد، به سهم شرکت‌های بیمه‌ای که پوشش‌های اتکایی ارائه می‌دهند، افزوده خواهد شد. 

وی ادامه داد: شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در کنار سایر رقبا، از فرصت ایجادشده بهره برده و ظرفیت بیمه‌های اتکایی پذیرفته‌شده را افزایش خواهد داد، سرمایه شرکت نیز در حدی هست که بتوان ظرفیت پذیرش بیمه‌های اتکایی را افزایش داد.

جاویدی در رابطه با تأثیر افزایش ظرفیت بیمه‌های اتکایی بر سودآوری شرکت اظهارکرد: به‌طورکلی حاشیه سود عملیات بیمه‌ای نسبتاً پایین است؛ ولی عمده درآمد شرکت‌های بیمه از محل سرمایه‌گذاری منابعی است که به‌عنوان حق بیمه از مشتریان خود دریافت کرده‌اند بنابراین با افزایش ظرفیت اتکایی و به‌تبع آن رشد درآمد حق بیمه‌های دریافتی، شرکت منابع بیشتری جهت سرمایه‌گذاری در اختیار خواهد داشت.

وی افزود: البته میزان هزینه خسارات پرداختی هم افزایش خواهد داشت؛ اما برآیند کلی مثبت است.

این فعال صنعت بیمه در مورد اثر افزایش نرخ ارز بر سودآوری اتکای و سایر شرکت‌های بیمه عنوان‌کرد: افزایش نرخ ارز، ارزش جایگزینی دارایی‌ها را افزایش داده و به همان نسبت تعهدات بیمه‌ها می‌تواند افزایش یابد، اما از سوی دیگر، شرکت‌های بیمه‌ای که تراز ارزی مثبت داشته باشند احتمالا از افزایش نرخ ارز منتفع خواهند شد.

وی افزود: «اتکای» نیز تراز ارزی مثبت دارد و منتظر تصمیم بیمه‌مرکزی و ابلاغ نرخ تسعیر ارز هستیم؛ در بودجه شرکت نرخ تسعیر ارز 4200 تومان لحاظ شده و چنانچه نرخ بازار ثانویه مبنای تسعیر ارز بیمه‌ها قرار گیرد، از این محل منتفع خواهیم شد.

این فعال بازار سرمایه در خصوص چگونگی سرمایه‌گذاری منابع شرکت گفت: شرکت‌های بیمه طبق آئین‌نامه بیمه مرکزی مکلف به رعایت حدنصاب‌ها و چارچوب‌هایی در سرمایه‌گذاری منابع خود هستند و اجازه سرمایه‌گذاری در برخی حوزه‌ها را نیز ندارند. طبق این آیین‌نامه باید حداقل 30 درصد از منابع شرکت‌های بیمه در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده و حداکثر 40 درصد منابع می‌تواند در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این چارچوب، تلاش می‌شود از منابع شرکت حداکثر سود کسب شود. البته رشد بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی هم به رشد سودآوری حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها کمک خواهد کرد.

وی در خاتمه در مورد اثر تحریم‌ها بر عملکرد شرکت گفت: با توجه به تشدید تحریم‌ها و عدم امکان مراودات پولی، واگذاری بخشی از ریسک به خارج از کشور میسر نیست؛ ولی با تکیه‌بر تجربه دوران تحریم‌های قبلی روش‌های جایگزینی برای پوشش ریسک شرکت‌های بیمه اجرا خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر