بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
عضو هیات مدیره بورس تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

موج ورودی نقدینگی با انتشار گزارش‌های 6ماهه/ پیشنهاد ارزنده روی میز سهامداران جدید

کارشناس بازارسرمایه گفت: به سرمایه‌گذاران مبتدی توصیه می‌شود به‌جای خرید مستقیم از بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا مراجعه به سبدگردان‌ها و یا مشاورین سرمایه‌گذاری به بازار ورود پیدا کنند.
کد خبر : ۱۸۱۴۷۵
محمدمهدی بحرالعلوم مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن و عضو هیات مدیره بورس تهران در رابطه با شرایط فعلی بازار سرمایه و بورس و ریزش شاخص در برخی سهام عنوان کرد: در طی روزهای اخیر نقدینگی چشمگیری وارد بازار شده و عملاً بخش عمده‌ای از سهم‌ها با سود قابل‌ملاحظه‌ای همراه بودند درنتیجه شاهد رفتار هیجانی توسط سرمایه‌گذاران بودیم.

وی ادامه داد: این رفتارها صرفاً هیجان بوده زیرا در عوامل بنیادی تغییر معنادار خاصی ایجاد نشده چه‌بسا اخبار سیاسی در روزهای اخیر به نفع بازار سرمایه تمام شده و به‌طور احتمالی می‌توان از منفی بودن یکی از نمادهای بانکی در اولین ساعات کاری امروز و یا کاهش قیمت نفت در چند روز اخیر اشاره داشت که منجر به فروش هیجانی در نماد پالایشی‌ها و بانکی‌ها شد. 

 کارشناس بازارسرمایه افزود: منفی شدن این دو صنعت موجب هیجان و فشار فروش در سایر نمادها شد. 

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه بنیادی بازار ارزنده است، تصریح کرد: بازار باقیمت‌های دلاری 7500 یا 8000 تومان را در برخی نمادها به خود ندیده و نمادهایی همچون فولاد مبارکه و ملی مس هرکدام سهم‌های ارزنده داشته و احتمالاً بازار در گزارش شش‌ماهه بتواند از پالایشگاهی‌ها بازخورد خوبی دریافت کند؛ در حال حاضر نیز نمادهایی مانند هرمز گزارش ماهانه خوبی داشت. 

به اعتقاد وی کف منفی بازار روی کانال 172000 تا 173000 واحد باشد و اگر فروشنده‌های هیجانی خارج شوند و گزارش‌های شش‌ماهه تنظیم و آماده شوند که برای بازار شفاف‌سازی شود بازار بتواند به روند صعودی خود ادامه دهد.

این مقام مسئول در توصیه به سهامداران و سرمایه‌گذاران افزود: به سرمایه‌گذاران مبتدی توصیه می‌شود به‌جای خرید مستقیم از بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا مراجعه به سبدگردان‌ها و یا مشاورین سرمایه‌گذاری به بازار ورود پیدا کنند. 

وی اضافه کرد: اگر مجرای ورود از طریق صندوق‌ها و مشاورین سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها باشد طبیعتاً انتظار می‌رود با مشاوره درست و تحلیل‌های بنیادی و ترسیم چشم‌انداز بازار منابع حفظ شود در غیر این صورت این نوسانات روزانه بازار موجب دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود که از صفات ذاتی بازار سرمایه است. 

بحرالعلوم تاکید کرد: با توجه به حجم معاملات بازار که رقمی فراتر از یک میلیارد تومان رفته که نشانگر وجود نقدینگی در بازار است؛ با ارائه گزارش‌های شش‌ماهه پیش‌بینی می‌شود  جذب نقدینگی را شاهد باشیم و از این نقدینگی حراست شود.

وی گفت: به‌طورکلی با اخبار سیاسی خوشایندی روبرو هستیم یکی از این اخبار بازگشایی سوئیفت است و تعدادی از کشورها را معاف از خرید نفت ایران به‌صورت موقت کردند؛ به‌عنوان نمونه شرکت نفت انگلیس که برای مدتی محدودیت خرید نفت ایران را برداشتند که ازجمله منابع ارزی بودند که متعلق به بانک مرکزی در دادگاه  رم ایتالیا بلوکه‌شده بود درزمینهٔ تجدیدنظر بر روی منابع ارزی که به نفع ایران رأی دادند که نشانگر وضعیت سیاسی مثبت است.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن ادامه داد: نرخ ارز نیز در بازار سرمایه نیز سودآوری شرکت‌ها را به همراه دارد نرخ بهره هم قرار بود افزایش داشته باشد با سیاست‌گذاری‌های درستی که در پیش گرفتند تن به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نداده و نتیجتاً عوامل کلان اقتصادی مانند نرخ بهره و نرخ ارز نیز حداقل دریکی دو هفته اخیر به نفع بازار سرمایه بوده است بنابراین به‌جز ماجرای 13 آبان که به نظر تدابیر درستی در این خصوص هم اندیشیده شده پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه تا پایان سال جاری مسیر درستی را طی کرده و برای سرمایه‌گذاران صبور بازدهی خوبی به همراه خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر