بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
کارشناس بازار نفت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دلار ثانویه، مسیر فرار خریداران نفت در بورس انرژی

کارشناس بازار نفت: اگرعرضه نفت خام در بورس انرژی براساس نرخ دلار ثانویه انجام شود این محصول مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرد اما درآمدهای ناشی از معاملاتی که براساس نرخ 4200 تومان انجام می شوند نیز برای کالاهی اساسی در نظر گرفته می شود.
کد خبر : ۱۸۲۰۹۵

به گزارش بورس نیوز، براساس اطلاعیه ای که چند روز پیش توسط بورس انرژی صادر شد نفت خام سبک شرکت ملی نفت ششم آبان ماه در رینگ بین الملل این بازار عرصه می شود.

همچنین حداکثر حجم این عرضه، یک میلیون بشکه و حداقل 35 هزار بشکه در روز به قیمت 79 دلار و 15 سنت تعیین شد که نحوه فروش آن نیز به صورت 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی خواهد بود اما باتوجه به چند نرخی بودن دلار در کشور اکنون این سوال در اذهان خریدارن و فعالان این بازار شکل گرفته که عرضه این محصول برمبنای دلار 4200 تومانی انجام می شود یا نرخ دلار در بازار ثانویه.

محمد علی صادقی کارشناس بازار نفت: اگرعرضه نفت خام در بورس انرژی براساس نرخ دلار ثانویه انجام شود این محصول مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرد اما درآمدهای ناشی از معاملاتی که براساس نرخ 4200 تومان انجام می شوند نیز برای کالاهی اساسی در نظر گرفته می شود.

وی تاکید کرد: در صورت شناور بودن نرخ عرضه نفت خام در بورس خریداران مخصوصا شرکت های داخلی از آن استقبال نمی کنند.

کارشناس بازار نفت با اشاره به اینکه دلار رابطه ای با ریال ندارد اما ریال براساس دلار ارزش‌گذاری می شود، گفت: قیمت دلار بر مبنای بازارهای جهانی بوده بنابراین خریداران نفت خام نیز نرخ بازارهای جهانی را در نظر می گیرند.

صادقی افزود: در حال حاضر نرخ نفت خام در بازارهای جهانی 70 دلار بوده و عرضه کننده این محصول فقط می تواند تخفیف دهد.

وی با بیان اینکه سیاست های دولت در این زمینه تعیین کننده اما مخرب است، گفت: در حال حاضر به دلیل دخالت دولت در بازار ارز نوساناتی در این بزار ایجاد شد که این امر تبعاتی از جمله افزایش میزان قاچاق و رانت رابرای اقتصاد کشور به همراه دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر