بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

توجه به موجودی مواداولیه شرکت‌ها/ بازدهی مناسب، ارمغان بورس برای سهامداران صبور

روزهای منفی بازار می تواند فرصتی برای خرید سهم های بنیادی بازار با دید میان مدت یا بلندمدت باشد.
کد خبر : ۱۸۲۲۸۹
به گزارش بورس نیوز، با وجود آنکه بازار سرمایه در نیمه نخست سال جاری بازدهی چشمگیری برای سهامداران به ارمغان آورد، اما معاملات در مهرماه چنگی به دل نمی زد و شاخص بورس به رغم نوسان های منفی و مثبت، تغییر چندانی نداشت. حجم معاملات در مهرماه کاهش محسوسی داشته که به نظر می رسد تحت تاثیر نگرانی سهامداران حقیقی بابت نزدیکی به زمان اعمال فاز دوم تحریم ها، بخشی از پول از بازار خارج شده است. با این حال برخی صنایع گزارش های جذابی ارائه کرده اند و به نظر می رسد باید منتظر تاثیر گزارشات بر روند بازار بود.

حسن قاسمی مدیرعامل شرکت کارگزاری آینده نگر خوارزمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به گزارشات عملکرد شرکت ها در ۶ ماهه نخست سال، به نظر می رسد سهم صنایع صادرات محور کماکان پتانسیل افزایش قیمت داشته باشد. شرکت های صادرکننده در این دوره فقط حدود یک ماه درآمدهای صادراتی را با نرخ بازار ثانویه تسعیر کردند و با در نظر گرفتن سودهای محقق شده، در قیمت های فعلی ارزنده هستند. 
وی افزود: در مقابل، رشد برخی گروه ها همچون خودرویی و بانکی و دارویی بیشتر تحت تاثیر جو هیجانی بازار ایجاد شده و پشتوانه بنیادی ندارند.

بدون شک رشد قیمت سهم شرکت هایی که برای تامین مواد اولیه خود وابسته به واردات بوده و ارزبری دارند و در مقابل امکان افزایش قیمت محصولات خود را متناسب با افزایش هزینه ها ندارند، پایدار نخواهد بود؛ زیرا که گزارشات این شرکت ها انتظارات سهامداران را برآورده نکرده و موجب فشار فروش و افت قیمت می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افزایش تورم در ماه های اخیر و اثر آن بر بازار سرمایه گفت: با توجه به تجربیات قبلی، بسیاری از شرکت ها از تورم منتفع شده و با رشد سودآوری و قیمت سهم مواجه می شوند؛ چرا که معمولا در موج های تورمی، شرکت ها با تبدیل موجودی مواد اولیه ای که با نرخ های قدیم خریداری کرده اند به محصولات نهایی و فروش آن با نرخ جدید، سودی شناسایی می کنند که البته این جهش سود در دوره های بعد تکرار نخواهد شد. کما اینکه در سال ۹۲ نیز سودآوری شرکت ها جهشی داشت که این جهش در سال های بعد تکرار نشد. به عبارتی در شرایط تورمی، شرکت ها علاوه بر سودی که از محل ایجاد ارزش افزوده کسب می کنند، از محل تورم و اختلاف قیمت موجودی مواد اولیه با کالای ساخته شده هم سود خواهند کرد. بنابراین علاوه بر آنکه باید اثر افزایش قیمت ها را بر سودآوری هر شرکت بررسی کرد، موجودی اول دوره شرکت ها را نیز باید در نظر داشت. 
وی افزود: البته اگر شیب صعودی تورم تداوم داشته باشد، افزایش سودآوری برخی شرکت ها نیز ادامه خواهد داشت. رشد سودآوری شرکت ها علاوه بر موجودی مواد اولیه ابتدای دوره، به کشش بازار برای افزایش قیمت محصولات هم بستگی خواهد داشت. به نظر میرسد بازار محصولات غذایی کشش افزایش قیمت بیشتری داشته باشند.
قاسمی در ادامه عنوان کرد: با توجه به افزایش بهای تمام شده تولید، این روزها اکثر صنایع مترصد افزایش نرخ فروش محصولات خود هستند. در حالی که اگر روند درآمد سرانه را در سال های اخیر با لحاظ تورم بررسی کنیم، درآمد سرانه در کشور رشدی نداشته است. بنابراین پس از هر جهش تورمی به علت عدم افزایش سطح درآمد عمومی مردم، شاهد رکود خواهیم بود و تقاضای بسیاری از کالاها کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی در معرفی گزینه های مناسب سرمایه گذاری گفت: روزهای منفی بازار می تواند فرصتی برای خرید سهم های بنیادی بازار با دید میان مدت یا بلندمدت باشد. سهم شرکتهایی که درآمد ارزی دارند، از جمله گزینه های برتر برای سرمایه گذاری است. همچنین سهم شرکت هایی که از موجودی مواد اولیه برخوردار هستند هم می تواند جذاب باشد. البته نباید فراموش کرد که بازار سرمایه، بازار سرمایه گذاری های صبورانه است و هر نوسانی نباید موجب تصمیم گیری های عجولانه و معاملات هیجانی شود. تجربه نشان داده سرمایه گذاری بلندمدت در سهم شرکت های بزرگی که از بنیاد قوی و مزیت رقابتی برخوردار بوده اند، بیش از هر بازاری برای سرمایه گذاران بازدهی به ارمغان آورده است. سهم شرکت های صادرات محور از جمله گروه فلزات اساسی و معدنی و پتروشیمی اگر با همین وضعیت تولید و فروش داشته باشند، گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری خواهند بود؛ مگر آنکه افت محسوسی در حجم صادرات آنها رخ دهد. به هر حال روند صادرات قابل پیش بینی نیست و شاید بهتر باشد برای سرمایه گذاری کمی تامل کنیم تا گزارش مربوط به آمار تولید و فروش مهرماه شرکت ها منتشر شود.
وی در خاتمه تاکید کرد: بهتر است از معاملات شتابزده پرهیز کرد و افت و خیزهای مقطعی را ملاک سرمایه‌گذاری قرار نداد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر