بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند محرک رشد بازار باشد، قیمت زمین در سال جاری جهش چشمگیری داشته و با توجه به این رشد، افزایش سرمایه‌هایی که از تجدید ارزیابی انجام خواهد شد، می‌تواند بسیار جذاب باشد.
کد خبر : ۱۸۲۴۶۲
به گزارش بورس‌نیوز، با انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در ۶ماهه نخست سال، بازار اندکی باثبات‌تر شده است.

مریم نصر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد تصور بازار در مورد گزارش‌های 6‌ماهه، تصور درستی نبود. 

وی ادامه داد: سهامداران در حالی انتظار گزارش‌های بسیار مثبت‌تر داشتند که تسعیر ارز صادراتی بر مبنای بازار ثانویه و اصلاح قیمت‌ها در بورس‌کالا و قیمت‌گذاری بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما تقریباً در مردادماه اتفاق افتاد؛ البته پتروشیمی‌ها به سبب عدم‌تغییر نرخ خوراک، گزارش‌های مطلوبی ارائه کردند؛ ولی گزارش‌های مربوط به سایر گروه‌ها در حد انتظار سهامداران نبود اما باید کمی صبر کرد تا آثار افزایش قیمت‌ها در گزارش‌های آتی شرکت‌ها نمایان شود.

نصر اظهارکرد: بازار سرمایه از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار است؛ ولی ریسک‌های سیستماتیک زیادی متوجه بازار است، ظرف روزهای آینده احتمالاً شاهد خط‌ونشان کشیدن ترامپ و برخی مقامات داخلی برای یکدیگر خواهیم بود که می‌تواند بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار دهد. 

وی افزود: از سوی دیگر، سهم‌ها در این مدت رشد زیادی داشته و با توجه به ریسک‌های سیستماتیک بازار، خرید در قیمت‌های فعلی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت جذابیت چندانی ندارد؛ اما انتظار افت محسوس قیمت‌ها نیز نمی‌رود و بادید بلندمدت، بازار سرمایه هنوز پتانسیل رشد دارد. در نظر داشته باشید که برخی سهم‌های گروه پتروشیمی و فلزات اساسی، نسبت‌های P بر E معقولی دارند و می‌توانند برای سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر مناسب باشند.

نصر در معرفی گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری گفت: برای سرمایه‌گذاری بهتر است کمی صبر کنیم تا قیمت سهم‌ها تعدیل شود. در هر یک از گروه‌های بازار، عامل بالقوه‌ای برای جذابیت وجود دارد؛ مثلاً در گروه بانکی افزایش سرمایه و شناسایی سود از محل تسعیر ارز، در پالایشی‌ها نرخ فرآورده‌ها، در گروه شوینده و غذایی افزایش نرخ محصولات و... نقاط قوت محسوب می‌شوند. 

وی ادامه داد: باید دید این علل بالقوه، چه زمان بالفعل شده و اثرگذار خواهد بود؛ ولی نکته‌ای که نباید از آن غافل بود، بودجه سال 98 است که کم‌کم باید منتظر لایحه آن بود؛ با توجه به تحریم‌ها و کاهش حجم صادرات نفت و مشکلات کسر بودجه دولت، احتمالاً نرخ حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت. 

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: افزایش احتمالی نرخ حامل‌های انرژی می‌تواند هزینه برخی صنایع ازجمله صنعت فولاد و پتروشیمی و پالایشی را افزایش دهد. در مقابل صنایع کوچک مانند صنایع غذایی و قندی و شوینده و یا صنعت بانک از افزایش نرخ حامل‌های انرژی تأثیر نمی‌پذیرند. البته این روزها بازار به تحلیل کمتر توجه می‌کند و بین سهم‌ها تمایزی قائل نیست. افت یا رشد دسته‌جمعی نمادها به همین دلیل بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این شائبه که "آیا ممکن است برخی شرکت‌ها تعمداً گزارش‌های منفی‌تری ارائه کرده باشند تا از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی استفاده کنند؟" اظهار داشت: هرچند بین سهامداران چنین فرضی قوت گرفته، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین فرضی چندان منطقی نیست. اما درهرحال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند محرک رشد بازار باشد. قیمت زمین در سال جاری جهش چشمگیری داشته و با توجه به این رشد، افزایش سرمایه‌هایی که از تجدید ارزیابی انجام خواهد شد، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

نصر در خاتمه تصریح کرد: در این شرایط یا باید با تکیه به دانش و تجربه و پذیرش ریسک، اقدام به نوسان گیری کوتاه‌مدت کرد یا فارغ از جو روانی و نوسان‌های کوتاه‌مدت روی سهم‌های بنیادی بادید بلندمدت سرمایه‌گذاری کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر