بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
کارشناس بورس‌انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

مشتریان انگشت‌شمار سنتی نفت/ شفافیت باید سریعا به بازار تزریق شود

شرایط تدوین شده توسط بورس‌انرژی برای فروش نفت از طرف دولت اینبار به خصوصی‌ها سپرده شده و خصوصی‌ها در قالب افراد حقیقی، حقوقی و حتی کدهای خارجی اجازه این مبادله داده شده تا بدین واسطه تحریم دور زده شود.
کد خبر : ۱۸۲۵۶۴

علی صادقی کارشناس بورس انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با ارزیابی محدودیت‌هایی برای فروش نفت توسط بخش خصوصی و عدم اجازه ورود این فعالان به بازارهای سنتی نفت گفت: در ابتدا باید سازوکار عرضه و فروش نفت کاملا شفافیت خود را پیدا کند و از طرف دیگر مشتریان سنتی ایران تنها کشورهای محدود و انگشت‌شماری هستند.

وی ادامه داد: طبق شنیده‌ها و شائبه‌ها خارجی‌ها نیز قابلیت دریافت کد را داشته و می‌توانند در این بازار تازه تاسیس، حیات خود را آغاز کنند.

این کارشناس بورس‌انرژی با اشاره به آنکه اصلا نباید به صورت شتابزده در خصوص فروش نفت، تصمیم‌گیری کرد، افزود: شرایط تدوین شده توسط بورس‌انرژی برای فروش نفت از طرف دولت اینبار به خصوصی‌ها سپرده شده و خصوصی‌ها در قالب افراد حقیقی، حقوقی و حتی کدهای خارجی اجازه این مبادله داده شده تا بدین واسطه تحریم دور زده شود.

کارشناس بورس‌انرژی ادامه داد: اما باید زمان داد تا ارزیابی شود که آیا سازوکار تعریف شده همچنان می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای عرضه و تقاضای نفت در شرایط فعلی به شکل سنتی باشد یا خیر.

صادقی درخصوص آنکه محدود ساختن بخش‌خصوصی برای دولتی‌ها رانت ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: طی عرضه روز گذشته، حتی کدهای خارجی برای خریدوفروش نفت وارد شده پس نمی‌توان گفت که کاملا دست بخش‌خصوصی بسته شده ولی همین که سازوکار معامله‌ از طریق بورس انرژی باشد، این سازوکار می‌تواند با شفافیت قیمت همراه شده و بازیگران بیشتری در بازار سرمایه به ویژه نفت را در پی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محدودساختن بخش‌خصوصی امری محدودکننده نیست شاید اهمیت کشورهای همسایه و در محدوده خاورمیانه بتواند باعث ارزآوری بیشتری شده و جذابیت دوچندانی را برای فعالان بخش‌خصوصی به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر