بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

گرانی خودرو و زمین‌گیر شدن حمل‌ونقل / صنعت خودروی ایران درست‌شدنی نیست ‏

در حالی که همه دستگاه‌های مسئول در فکر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مسافری و باری کشور هستند، گران کردن خودرو یعنی ‏از بین بردن تمام این تلاش‌ها و در حقیقت با این اتفاق این پروژه شکست خواهد خورد.‏
کد خبر : ۱۸۳۰۹۱

محمد خان‌بلوکی رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور و کارشناس صنعت حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: افزایش ‏50 درصدی خودرو برای حمل‌ونقل عمومی دارای توجیه نبوده و در حال حاضر مخارج راننده با میزان درآمد کسب شده همخوانی نداشته ضمن آنکه این درآمد با گرانی قطعات خودرو جور نیست.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد که قیمت خودرو 50درصد رشد پیدا کند، این افزایش برای خودروهای تجاری نیز اعمال می‌شود و چندان برای فعالان این بخش صرفه اقتصادی چندانی ندارد که وارد این حوزه شوند یا حتی ادامه کار دهند.

خان‌بلوکی تصریح کرد: در خودروهای تجاری رقم جابه‌جاشده بسیار زیاد بوده که این یعنی به‌جای آنکه 900میلیون تومان را صرف خرید خودرو کنند ، این پول را در بانک گذاشته و هزینه‌های خود را از طریق سود دریافتی تأمین می‌نمایند؛ اگر ‏این پول را در بانک بگذارند که از رانندگی بهتر است.

وی ضمن مخالفت با افزایش قیمت خودروهای تولیدی در داخل به‌خصوص در بخش تجاری گفت: این افزایش قیمت، حمل‌ونقل را زمین‌گیر می‌کند؛  بحث دیگر که نباید فراموش شود، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و باری کشور است که در صورت افزایش قیمت محصول جایگزین، فرسوده‌ها چاره‌ای جز ادامه حیات ندارند.

این فعال بخش حمل‌ونقل کشور تأکید کرد: خودروسازان ما به 10درصد سود قانع نیستند، چرا ما به تجارت جهانی ‏نمی‌رویم؛ دلیلش همین قانع نبودن و پیروی نکردن از قوانین بین‌المللی است. اگر سیستم داخلی تمام مایحتاج خود را برای حمل‌ونقل عمومی از خارج تأمین نماید می‌توانیم با پرداخت 10درصد سود به خودروساز خارجی، بهترین خودرو را با بهترین کیفیت دریافت کنیم اما؛ این اتفاق صنعت داخلی را نابود می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کمک به صنعت داخلی از خرید خارجی دوری کرده‌ایم اما ایشان هنوز گران‌فروشی می‌کنند و متأسفانه این‌قدر فساد داخلشان ‏گسترده شده که حتی مدیران بالادستی هم نمی‌توانند حریفشان شوند.‏

خان‌بلوکی با انتقاد از برخی تصمیمات گرفته‌شده در حوزه خودرو گفت: ‏20 سال در مملکت را بستند تا ماشین وارد نشود اما نتوانستند خودشان را درست کنند. خودروسازان ما نتوانستند در تولید با تمام رانت و قدرتی که داشتند، چیزی را تغییر دهند و مطمئن باشد 20 سال دیگر هم بگذرد، چیزی تغییر نمی‌کند.

وی افزود: دلیل این مهم کاملاً مشخص است زیرا صنعت خودروی ما فاقد مدیریت درست است.  در این صنعت حتی هزینه‌های انجام‌شده، مشخص نیست. دوستان حتی نمی‌دانند که این‌همه پول و درآمد کجا خرج می‌شود.

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار ایران با تأکید بر این مطلب امیدی به صنعت خودروی ایران نیست اظهار کرد: متأسفانه خودروساز ایرانی برای جبران ضعف‌های خود تنها به دنبال گران کردن است حال  50 درصد نه 100 درصد هم که گران کنند هیچی چیزی تغییر نخواهد کرد.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛

اقدامات اساسی در بازار خودرو باید صورت بگیرد

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز:‏

خودرو باید 120 درصد گران شود!‏

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران:

مردم مجددا به کمک دولت بیایند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
وقتی قیمت رب گوجه فرنگی که جزو کالاهای اساسی محسوب میشود 5 برابر میشود چرا خودرو که تمام قطعاتش وارداتی هست نباید گران شود؟