بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
ظاهرا یک هیئت کره‌ای شامل شرکت‌های خریدار نفت و میعانات گازی قرار است این هفته برای بحث در خصوص از سرگیری خرید نفت از ایران پس از وقفه ای 3 ماهه، به تهران سفر کنند.
کد خبر : ۱۸۳۱۰۶

به گزارش بورس‌نیوز، ظاهرا یک هیئت کره‌ای شامل شرکت‌های خریدار نفت و میعانات گازی قرار است این هفته برای بحث در خصوص از سرگیری خرید نفت از ایران پس از وقفه ای 3 ماهه، به تهران سفر کنند.

هرچند معافیت‌هایی از سوی آمریکا به کره جنوبی برای خرید نفت از ایران به مدت 6 ماه یا بهتر است بگوییم 180 روز داده شده است اما باید مسائل مربوط به حمل و بیمه محموله‌های نفت ایران نیز حل و فصل شود و براین اساس بهتر است بگوییم میزان واقعی واردات نفت از ایران بستگی به نتیجه مذاکرات هفته جاری دارد.

*حجم واردات کره جنوبی از ایران

براساس گفته‌های مسئولان صنعت نفت کشورمان، کره جنوبی سومین خریدار نفت ایران در میان کشورهای آسیایی محسوب می‌شود.

در همین رابطه علی کاردرمدیرعامل شرکت ملی نفت ایران طی اظهاراتی اعلام کرده بود این کشور به طور میانگین 14 درصد از صادرات نفت ایران و 59 درصد از میعانات گازی ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

این گزارش حاکی است همچنین مدیرعامل شرکت نفت کره جنوبی در اوایل سال جاری اعلام کرده بود خرید نفت و میعانات گازی کره جنوبی از ایران در بازه زمانی ژانویه تا اوت به 159 هزار و 770 بشکه در روز رسیده که حدود 49 درصد کمتر تر از 311 هزار و 885 بشکه در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

براساس اعلام رسانه‌های بین المللی ظاهرا کره جنوبی می‌تواند روزانه تا 200 هزار بشکه نفت و میعانات گازی در دوران تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خریداری کند که باید دید نتیجه گفت‌وگوهای کره جنوبی با مقامات نفتی ایران در هفته جاری به کجا می‌انجامد.

* کره جنوبی اولین کشوری که خرید نفت از ایران را متوقف کرد

تنها چند هفته بعد از خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن موضوع بازگشت تحریم‌های نفتی از سوی این کشور، یکباره برخی از مشتریان و پالایشگرهای کره‌ای خرید میعانات گازی و نفت از ایران را متوقف کردند و خبر توقف خرید نفت و میعانات گازی از ایران به سرعت در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شد.

هرچند که خبرگزاری شینهوای چین در همان زمان طی گزارشی به نقل از سفارت کره جنوبی در پکن اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه این کشور دیگر از ایران نفت نمی خرد، را انکار و تکذیب کرد.

ولی بلافاصله خبرگزاری روییترز به نقل از 3 منبع آگاه مدعی شد، کره جنوبی هیچ نفت خام و میعانات گازی از ایران وارد نخواهد کرد و برای نخستین بار در 6 سال گذشته به علت فشارهای آمریکا، تمامی محموله‌هایش از ایران را متوقف خواهد کرد.

پس از انتشار این خبر وزارت نفت ایران نیز رسما اعلام کرد کره جنوبی تصمیم به توقف واردات نفت از ایران گرفته است که براین اساس برخی از رسانه‌های بین المللی اعلام کردند به دلیل آنکه کره جنوبی مهمترین خریدار میعانات گازی ایران بود هم اکنون ایران بخشی از میعانات گازی خود را در نفتکشهای غول پیکر ذخیره سازی می‌کند.

*زیان مردم کره جنوبی از تحریم‌های نفتی علیه ایران

در حالی که دولت آمریکا به متحدان خود فشار آورده تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند قیمت متوسط هر لیتر بنزین در کره جنوبی به بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.

قیمت متوسط هر لیتر بنزین در کره جنوبی در حال نزدیک شدن به 1.700 وون (1.51 دلار) است که بالاترین رقم از دسامبر 2014 تاکنون است.

گرانترین بنزین در سئول پایتخت کره جنوبی هر لیتر2.229 وون به فروش می‌رسد و با توجه به درخواست دولت ترامپ از متحدانش برای توقف واردات نفت ایران، انتظار می‌رود تا قیمت بنزین در کره به بیشتر از این رقم نیز برسد.

پارک یونگ هون، تحلیلگر موسسه‌ هانوها اینوستمنت در این باره گفته بود: «نفت خام ایران به دلیل ارزان بودن نسبی برای خریداران ترجیح دارد و اگر واردات نفت از ایران کاهش یابد، این موجب افزایش هزینه‌های پالایشگاه‌های کره‌ای خواهد شد

شرکت‌های اینچئئون پتروچم، هیوندای چمیکال و‌هانوها توتال پتروچمیکالز کره جنوبی معمولا از ایران میعانات خریداری می‌کنند.

هر کدام از این 3 شرکت در نیمه نخست سال جاری میلادی ماهانه بین یک تا 3 میلیون بشکه میعانات تولیدی پارس جنوبی را خریداری کرده‌اند.

منابع صنعتی اعلام کردند پالایشگاه‌های کره جنوبی و شرکت‌های پتروشیمی این کشور پس از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، برای متنوع ساختن واردات نفت بسیار سبک با چالش مواجه هستند، بنابراین دادن معافیت به کره جنوبی از سوی آمریکا بهترین کمکی بود که به این کشور می‌توانست کند تا اقتصاد کره جنوبی با مشکل مواجه نشود.

جالب اینجاست که کره‌ای‌ها نیز اعلام کرده‌اند نفت ایران را تنها با ارز ملی خود خریداری خواهند کرد به طوریکه این پول در حسابی نزد یکی از بانک‌های کره‌ای بلوکه شده و ایرانی‌ها می‌توانند از این حساب فقط برای خرید کالا از کره‌ای‌ها استفاده کنند و این پول به هیچ عنوان به ایرانی‌ها پرداخت نخواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر