بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: ما نمی‌توانیم با تمام صادرکنندگان با یک قانون رفتار کنیم، شرایط صادرات بین صادرکنندگان بزرگ، متوسط و کوچک با یکدیگر متفاوت است بنابراین با یک قانون ثابت نمی‌توان با هر سه گروه برخورد کرد.
کد خبر : ۱۸۳۷۴۰

به گزارش بورس‌نیوز، حمید گرمابی با اشاره به احتمال بازنگری در پیمان ارزی، بیان کرد: ما نمی‌توانیم با تمام صادرکنندگان با یک قانون رفتار کنیم، شرایط صادرات بین صادرکنندگان بزرگ، متوسط و کوچک با یکدیگر متفاوت است بنابراین با یک قانون ثابت نمی‌توان با هر سه گروه برخورد کرد.

پتروشیمی‌ها بیشترین ارزآوری را دارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صاردکنندگان بزرگ مانند پتروشیمی‌ها و فولادها به صورت ارزی انجام می شود و قطعا باید پیمان‌سپاری ارزی آنها با دلار باشد اما این شرایط نباید برای صادرکنندگان متوسط و کوچک باشد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس دهم با اشاره به شرایط صادرات واحدهای متوسط و کوچک، اظهار داشت: گروه‌های صادرکننده صنایع کوچک و متوسط به صورت ارزی صادرات ندارند، آنها بیشتر با کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق و تاجیکستان معامله دارند و معاملات با آنها ریالی است نه ارزی که بخواهند ارز به کشور بیاورند.

صنایع کوچک و متوسط تحت فشار پیمان ارزی

وی با تاکید بر اینکه باید مکانیزیمی برای پیمان‌سپاری ارزی در نظر گرفته شود تا نیاز ارزی کشور تامین شود، گفت: با وجود اهمیت پیمان‌سپاری ارزی اما نباید با این کار به صنایع کوچک و متوسط که اشتغال قابل توجهی در کشور ایجاد کرده‌اند آورد، مشکل اساسی در بخشنامه پیمان ارزی این است که صادرکنندگان کوچک که بیشتر در استان‌های مرزی قرار دارند با ریال صادرات انجام می‌دهند از این روی نمی‌تواند ارزآوری داشته باشند.

گرمابی در ادامه با بیان اینکه مشکلات پیمان ارزی به دولت انتقال داده شده است، اظهار کرد: با انتقال این مشکلات به دولت قرار است در بخشنامه صادرات تغییراتی ایجاد کنند و ارزآوری آنها را در چهار گروه تعریف کنند و صادرکنندگانی که کمتر از عددی صادرات دارند از پیمان‌سپاری ارزی معاف شوند.

معافیت ارز پیمان‌سپاری ارزی

این نماینده مجلس توضیح داد: همچنین به دنبال آن هستیم درصدی از ارزآوری صادرکنندگان معاف شود و برای هر گروه صادراتی مقرراتی در نظر گرفته شود و گروه‌ها از یکدیگر متمایز شود. اطلاع ندارم که آیین‌نامه این موضوع نهایی شده است با خیر اما صحبت‌هایی در زمینه معافیت بخشی از ارز صادراتی بود تا به چرخه تولید کشور کمک شود.

وی در خصوص میزان ارزآوری صادرکنندگان به کشور گفت: این میزان از حجم صادراتی که صورت گرفته است کمتر بوده، به نظر می رسد که دیر تر ارز‌ها به کشور بر می گردد، با این حال باید بر صادرات صنایع بزرگ که حجم ارزآوریشان به کشور بیشتر است نظارت بیشتری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: به هر حال باید معافیت چند درصدی برای ارزآوری در نظر گرفت تا صنایع در تولید به مشکلاتی برنخورند، هر چند که تعدادی از واحد‌ها با مشکل مواجه هستند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت:

نقش موثر ایجاد بنگاه های کوچک در اشتغال پایدار

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت:

صدور بیش از 600 میلیارد تومان ضمانت نامه

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی خبر داد:

ذخیره بیش از 3 میلیارد تنی مواد معدنی در خراسان جنوبی

ارسال نظر