بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب گفت:

تغییر یافتن ماهیت پژوهش‎ها به پژوهش‎های نیازمحور

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب گفت: بر اساس نظام‌نامه ابلاغی از سوی وزارت نفت، ماهیت پژوهش‎ها به پژوهش‎های نیازمحور که سرانجام منجر به تولید می‎شد، تغییر یافت.
کد خبر : ۱۸۳۹۴۰

به گزارش بورس‌نیوز، باقر پورقاسم اظهار کرد: ماهیت پژوهش و فناوری این است که با یک اعلام نیاز آغاز و به یک پروژه پژوهشی ختم شود. این در حالی است که پیش از این طرحهای پژوهشی از جنس امکانسنجی بودند و این موضوع سبب میشد برای پروژههایی اعتبار صرف شود که سرانجام دستاورد مطلوبی نداشتند.

وی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع و بر اساس نظام‌نامه ابلاغی از سوی وزارت نفت، ماهیت پژوهشها به پژوهشهای نیازمحور که سرانجام منجر به تولید میشد، تغییر یافت.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: تغییر ماهیت پژوهشها سبب شد واحد پژوهش و‌ فناوری مناطق نفتخیز جنوب به سمت انجام پروژههایی هدایت شود که نتیجه آن ساخت تجهیزات کاربردی مانند مته، کمپرسور یا توربین بود. در واقع پژوهش وارد فرآیند جدیدی شد که تدوین دانش فنی بخشی از دستاوردهای آن بود.

به گفته پورقاسم، در صورتی که حوزه پژوهش آن طور که شایسته است مسیر رشد و‌ تکامل را طی کند همه این نبوغ و دانش فنی و خلق فناوری به سرمایه ملی بدل می‌شوند.

وی با بیان اینکه شرایطی که بتواند دانش فنی را خلق و تبدیل به یک فناوری قابل کاربرد برای صنعت کند در داخل کشور به ندرت وجود دارد، افزود: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته خلق فناوری پیوسته در حال انجام است و امکان جذب نخبه برای آنها وجود دارد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید در وهله نخست رویکرد دانشگاهها از حالت تحقیق کتابخانهای به تحقیق صنعتی تغییر مسیر دهد و در وهله دوم صنعت به مرحلهای از پویایی و رشد برسد که تولید بر اساس فناوری روزآمد دنیا برایش اهمیت داشته باشد.

پورقاسم گفت: افزون بر این قانون‌گذاری نیز در راستایی حرکت کند که چالشهای پیشروی پژوهش را پوشش دهد تا سرانجام به اقتصاد دانش بنیان برسیم. اگر ظرف ۵ تا ۱۰ سال این چالشها را حل کنیم به جایی میرسیم که تحریمها هرگز کارساز نخواهند بود.

وی با بیان اینکه در واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هماکنون گامهای موثری به منظور خلق فناوری برداشته شده است، گفت: هماکنون قوانین، دستورالعمل فرآیندها و زیر ساختها برای بلوغ صنعت انجام شده، دانشگاهها را هم تشویق کردهایم که در این مسیر حرکت کنند.

وی افزود: در حوزههای عملیات بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) نیز بهبود روشهای تولید مانند بهکارگیری پمپهای درون‌چاهی و برخی تجهیزات فرآورشی مدنظر است. در حوزه ساخت مواد شیمیایی هم خوشبختانه توانستهایم موادی را که در انحصار برخی کشورهای خارجی بودند بومیسازی کنیم و بی‌نیاز از این مواد، صرفهجویی هم کنیم.

پورقاسمبا بیان اینکه مناطق نفتخیز جنوب در حوزه ساخت و تولید انبوه برخی از ماشینآلات صنعتی هم موفق عمل کرده است، اظهار امیدواری کرددر این زمینه دیگر نیازی به واردات مشابه خارجی نباشد.

وی اظهار کرد: در بخش بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)برای تولید پایدار و ایمن و تولیدی که آثار سوء زیست محیطی نداشته باشند نیازمند اجرای پروژههای پژوهشی هستیم و طرح‌ها در حال اجراست، در دیگر حوزهها یعنی مصرف انرژی و حفاظت صنعتی و حوزه مدیریت منابع انسانی نیز فعال هستیم و سعی در بهبود داریم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر