بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
بازار سهام مدتی است هر چه به سهامداران عیدی داده بود، در حال پس گرفتن است و شاخص کل همانطور که روزگاری نه چندان دور رشدهای چند هزار واحدی را هدیه می داد، اکنون نیز با همان سرعت در حال عقب نشینی است. اما برخی گروه ها و سهم ها هستند که همچنان در اندیشه رشد به سر می برند.
کد خبر : ۱۸۳۹۵۶

بر اساس مطالعات واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، آبان ماه در تالار حافظ با افت و خیزهای فراوان و شدید همراه بود. در این مدت برخی صنایع مورد توجه بازار قرار داشتند و برخی نیز مغضوب واقع شدند.

آمارها نشان می دهد که شاخص گروه «فراورده های نفتی» در آخرین روز آبان ماه نسبت به روز اول، با کاهش 22 درصدی ضعیف‎ترین عملکرد را داشته و برای سهامداران این گروه نارضایتی رقم زد.

پس از این گروه شناخته شده، گروه کم خبر «انتشار و چاپ» با حضور تک نماد «چافست»، با زیان 15 درصدی قرار گرفت.

رتبه سوم از حیث زیان‏ده‎ترین شاخص، به گروه «استخراج نفت جز اکتشاف» تعلق می گیرد. جایی که نماد «حفاری» در تنهایی به سر می برد.

در شکل زیر، تمام صنایعی که آبان ماه را با کاهش شاخص سپری کردند را مشاهده می کنید.

زیان‎ده‎ترین و پربازده‎ترین صنایع را بشناسید / عیدی تک نشینان به سهامداران

اما در این میان صنایعی هستند که مسیر صعودی را انتخاب کردند. گاوهای گروه «زراعت» بسیار شیرده بودند و همراهان خود را راضی نگه داشتند. پس از گروه «زراعت» با ثبت بازدهی جالب توجه 72 درصدی، گروه «وسایط ارتباطی» 37 درصد رشد شاخص داشت و جایگاه دوم را در اختیار گرفت. تحقق این بازدهی برای گروهی رقم خورده که از 3 نماد حاضر، 2 نماد با زیان انباشته سنگین روبرو هستند.

زیان‎ده‎ترین و پربازده‎ترین صنایع را بشناسید / عیدی تک نشینان به سهامداران

باقی صنایع و گروه ها، تغییرات چندانی نداشتند و حول محور صفر در گردش بودند.

در مجموع می توان گفت هوای دومین ماه پاییز برای گروه های شاخص‎ساز و مطرح ابری بود و پالایشی‎ها روزهای طوفانی را سپری کردند. در طرف مقابل، گروه هایی که علاقهمندان زیادی ندارد و کمتر در کانون توجهات قرار دارد، بیشترین منفعت را عاید سهامداران خود کردند.

این که سومین ماه پاییز بورس در چه شرایطی سپری شود و آیا همچنان گوی سبز معاملات در دستان فرزندان کوچک بورس باقی بماند یا خیر، باید منتظر ماند و نظاره‎گر بود!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر