بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
بررسی بورس نیوز از وضعیت شرکت های پتروشیمی؛

یکسان سازی نرخ ارز مانعی برای افزایش بی رویه سود پتروشیمی ها

افزایش نرخ ارز و چندنرخی بودن آن موجب شد که در ماه های اخیر شرکت های پتروشیمی سود زیادی رابه جیب بزنند اما اکنون به دلیل یکسان سازی نرخ ارز سود این شرکت ها روند کاهشی در پیش گرفته است.
کد خبر : ۱۸۴۱۵۱

به گزارش بورس نیوز، افزایش نرخ ارز در چندماه اخیر فرصتی مناسب برای افزایش سودآوری شرکت های صادراتی از جمله پتروشیمی ها فراهم کرد که در این میان دولت برای کنترل حجم سرمایه این شرکت ها، سامانه نیما را طراحی کرد که به موجب آن تمامی شرکت های صادرکننده موظف شدند تا ارز حاصل از صادرات خود را به این سامانه وارد کنند اما؛ براساس آمار و اطلاعات موجود درصد کمی از شرکت های پتروشیمی زیر بار این تصمیم رفتند تا اینکه نرخ ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در میان این آشفته بازار تحریم های نفتی نیز توسط آمریکا اجرا شد و از سویی دیگر بنا به دلایلی همچون ایجاد تنش های تجاری میان آمریکا و چین قیمت جهانی نفت کاهش یافت که این امر تاثیراتی را برای بازار نفت و پتروشیمی ایران نیز به همراه داشت.

تک نرخی کردن ارز راهکاری برای حل مشکلات پتروشیمی ها



فرزان گلچین عضو کمیسیون انرژی، پالایش و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران به بورس نیوز گفت: اعمال تحریم های نفتی موجب کاهش سودآوری شرکت های پتروشیمی را فراهم کرده و مشکلات زیادی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز ایجاد شده است.

وی افزود: قطعا در صورت ادامه روند فعلی شرکت های پتروشیمی ایران بازارهای بین المللی را از دست خواهند داد.

گلچین با اشاره به کاهش نرخ ارز نیز گفت: براساس قیمت خرید خوراک اگر شرکت های پتروشیمی صادرات خود را بر مبنای نرخ ارز بازار آزاد انجام دهند سود زیادی کسب می کنند اما ورود ارز به سامانه نیما در این زمینه موثربوده و موجبات کاهش سود این شرکت ها را فراهم می کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه این مشکلات موجب کاهش عرضه شرکت های تامین نیاز شده است، افزود: به همین دلیل خوراک کمتری به صنایع پایین دستی می رسد ضمن اینکه صنایع پایین دستی نیز با مشکلات ارزی و تعهدات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات دست و پنجه نرم می کنند.

وی تک نرخی یا آزاد شدن نرخ ارز را راهکاری برای حل مشکلات پتروشیمی ها دانست و افزود: این شرکت ها باید بتواند نرخ ارز خود را براساس نرخ ارز بفروشند و برای تامین منافع دولت و ملت مابه التفاوت ارز خرید خوراک و ارز نیمایی را به حساب دولت واریز کنند.

ضرورت کاهش قیمت خوراک نفت

کارشناس صنعت پتروشیمی نیز گفت: قرارگرفتن قیمت جهانی نفت در سراشیبی سقوط موجبات کاهش تولید این محصول را فراهم می کند که به تبع آن در راستای ایجاد تعادل باید قیمت خوراک و تجهیزات این صنعت نیز کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: پس از کاهش قیمت جهانی نفت شاید تولید این محصول نیز کاهش یابد که در اینصورت میزان مصرف بخشی از خوراک نفت مانند میعانات گازی نیز کاهش می یابد.


حذف سقف معاملات در بورس کالا عاملی برای بهبود سودآوری پتروشیمی ها



Image result for ‫خداد غریب پور‬‎


خداد غریب پور سهامدارعمده پتروشیمی شازند به بورس نیوز گفت: این شرکت تولیدکننده کالاهای استراتژیک محسوب می شود که مصرف تولیدات آن نیز داخلی بوده بنابراین اعمال تحریم ها تاثیر چندانی درعملکرد این شرکت نخواهد داشت.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز نیز گفت: با توجه به اینکه قیمت خوراک و محصول با یکدیگر تناسب دارند بنابراین کاهش نرخ ارز نیز در این زمینه تاثیرگذار نخواهد بود اما به دلیل تاثیر این امر در کاهش قیمت جهانی نفت قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش خواهد یافت اما اگر به همان نسبت قیمت خوراک پتروشیمی ها نیز کاهش یابد این شرکت ها با مشکلات کمتری مواجه می شوند.

غریب پور با بیان اینکه اشاره به افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر گفت: تا قبل از اینکه نرخ خوراک با ارز آزاد محاسبه شود تاثیر مثبتی داشت چون خوراک با ارز 4200 تومان خریداری و محصول با نرخ ارز بازار آزاد صادر می شد اما اکنون به دلیل یکسان سازی نرخ ارز این سود کاهش یافته است.

وی افزود: به دلیل حذف سقف معاملات در بورس کالا وضعیت سودآوری شرکت های پتروشیمی بهبود یافته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با اشاره به سامانه نیما نیز گفت: در راستای حفظ منافع ملی باید همکاری های لازم با دولت انجام شود زیرا شرایط فعلی اقتصاد کشور به گونه است که باید منافع ملی را به منافع کوتاه مدت و شخصی ترجیح دهیم به همین دلیل شرکت های پتروشیمی موظف به ورود ارز حاصل صادرات خود به سامانه نیما هستند.

غریب پور در خصوص کاهش قیمت جهانی نفت نیز تصریح کرد: کاهش قیمت جهانی نفت قطعا در میزان سودآوری شرکت های پتروشیمی موثر خواهد بود اما اگر قیمت محصولات و خوراک این شرکت ها یکسان شود این امر تاثیر ات کمتری را به همراه خواهد داشت.


براساس این گزارش می توان نتیجه گرفت که در راستای ساماندهی و مدیریت سود شرکت های پتروشیمی و کنترل حجم ارز حاصل از صادرات محصولات این شرکت ها باید یکسان سازی نرخ ارز در کشور انجام شود و در جهت رفع مشکلات ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت نیز باید تمهیداتی را در راستای کاهش فاصله نرخ خوراک و فروش محصولات پتروشیمی اندیشید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد:

استفاده از توان داخل برای تامین تجهیزات صنعت پتروشیمی

در پی فرارسیدن روز صنعت پتروشیمی؛

تبریک معاون وزیر نفت به مناسبت روز صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت:

انتظار درآمدزایی سریع دانش‌بنیان‌ها را نداریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Oman
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
یکسان سازی په ربطی به سود پتروشیمی ها دارد وقتی می بایست ارز هایشان را در سامانه نیما با قیمت 8000 تومان می فروختند، الان هم دلار به این قیمت نزول نکرده ولی قیمت سهام نه پتروشیمی ها بلکه همه سهم ها هر روز خدا رو به کاهش بوده است لطفاً حرفی بزنید که قابل هضم باشد