بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
تازمانیکه زیرساخت‌‌ها فراهم نباشد، نمی‌توان مدعی بود که زعفران می‌توان نتیجه‌ای برد-برد را در بورس‌کالا رقم بزند و امروز سخن گفتن در خصوص ورود زعفران و موفقیت آن در این بازار زود است.
کد خبر : ۱۸۴۴۸۶

لبخند طلای‌سرخ به بورس‌کالا پس‌ازتکمیل زیرساخت‌ها/ ادامه روند قیمت‌گذاری سنتی زعفران

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره وضعیت طلای سرخ ایران اظهارکرد: طی 7ماهه سال جاری میزان تولید به مشابه سال گذشته با رشد 40درصدی روبه‌رو شده و پیش‌بینی می‌شود که مجموع میزان تولید به 400 تن در سال جاری برسد.

وی درخصوص اینکه معیار و چگونگی شاخص‌ها برای قیمت‌گذاری زعفران گفت:میزان عرضه‌وتقاضا در بازار، صادرات و مازاد زعفران جزو عوامل تاثیرگذار در نرخ‌گذاری زعفران به شمار می‌آید اما نباید توجه کرد که منبع اصلی زعفران ایران بوده بنابراین می‌توان بر قیمت‌های آتی زعفران تاثیرگذاری مستقیمی را داشته باشیم.

دبیر شورای ملی درخصوص قیمت‌گذاری از سوی بورس‌کالا و به صورت شفاف نیز اینگونه بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای عرضه زعفران در بورس فراهم نیست و تا زمانی که این امکان فراهم نباشد، نمی‌توان مدعی بود که زعفران می‌توان نتیجه‌ای برد-برد را در این بازار رقم بزند و امروز سخن گفتن در خصوص ورود زعفران و موفقیت آن در بورس‌کالا زود است.

منوچهری با اشاره به اینکه امروز کشاورزان بیشتر به صادرکنندگان اعتماد دارند، تاکید کرد: روش کنونی، یعنی قراردادن زعفران از سوی کشاورزان به صادرکنندگان راه دلال‌بازی و سفته‌بازی را مسدود کرده و صادرکننده نیز می‌تواند بدون واسطه از کشاورز، زعفران خود را تهیه کنند.

این فعال صنعت زعفران در پاسخ به اینکه آیا بورس‌کالا نیز بازارشفافی برای عرضه زعفران است، تصریح کرد: تازمانی‌که زیرساخت‌ها واقعی نباشند، فرصت ورود به این بازار نیست حتی اگر شفاف‌ترین بازار باشد بنابراین باید نیازهای ورود فراهم شود تا بتوان گفت که این کالا قابلیت عرضه در بورس‌کالا را داشته و این بازار می‌تواند پاسخگوی کشاورز باشد.

دبیر شورای ملی زعفران تاکید کرد:کشاورز نمی‌تواند خود را اسیر بازار و مکانیزمی کند که هنوز زیرساخت آن آماده نیست؛ کشاورز حتی نمی‌تواند محل نگهداری زعفران را به درستی تعیین کند ضمن آنکه قیمت زعفران با دلال‌بازی و کاغذبازی انجام می‌شود؛

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی ما چنین مکانیزمی را لازم ندارد اما زعفران نیازمند شفافیت بیشتر است تا سود دست‌رنج تولیدکننده مستقیم به جیب خود کشاورز رفته و نصیب دلال نشود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر