بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
با وضعیت اقتصادی کنونی کشور، افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه امری دشوار بوده و به نظر می رسد ضریب نفوذ بیمه فعلا در همین محدوده ۲.۳ درصدی خواهد ماند.
کد خبر : ۱۸۴۵۷۳



به گزارش بورس‌نیوز، هفته گذشته صنعت بیمه شاهد برگزاری همایشی با حضور مدیران این صنعت بود که در آن از چند موضوع خبر داده شد. بررسی حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه‌ها، برنامه رسیدن ضریب نفوذ بیمه از ۲.۳ درصد به ۷ درصد در چشم‌انداز ۱۴۰۴، و انتشار اوراق ریسک بیمه ازجمله اخباری بود که توسط رئیس بیمه مرکزی مطرح شد.

عبدالله رحیم لو رئیس سابق هیئت‌مدیره شرکت بیمه میهن در گفت‌وگو بابورس‌نیوزدر خصوص تأثیر حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه‌ها بیان کرد: حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه‌ها، مستقیماً اثری بر درآمد شرکت‌های بیمه نخواهد داشت؛ چراکه هزینه مالیات بر ارزش‌افزوده از خریداران بیمه‌نامه‌ها دریافت می‌شود. اما حذف مالیات بر ارزش‌افزوده احتمالاً میزان ذخایر اخذشده در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه را تحت تأثیر قرار داده و از این لحاظ مؤثر خواهد بود. ضمن اینکه ممکن است کاهش ۹ درصدی مبلغ حق بیمه، تقاضای برخی بیمه‌نامه‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی حذف مالیات بر ارزش‌افزوده اتفاق مثبتی است که می‌تواند کاهش تقاضایی را که به سبب رکود اقتصادی در بعضی رشته‌ها ایجادشده پوشش دهد و جو روانی مثبتی رقم زند. ولی حتی در صورت تحقق این موضوع، نباید انتظار رشد محسوس سودآوری شرکت‌های بیمه را داشت.

این کارشناس صنعت بیمه در رابطه با راهکارهای افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه اظهار داشت: ضریب نفوذ صنعت بیمه ارتباط مستقیمی با اوضاع اقتصادی کشور و درآمد سرانه مردم دارد. با وضعیت اقتصادی کنونی کشور، افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه امری دشوار بوده و به نظر می‌رسد ضریب نفوذ بیمه فعلاً در همین محدوده ۲.۳ درصدی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی نقش مؤثری در افزایش ضریب نفوذ و توسعه هر چه بیشتر بیمه‌ایفا خواهد کرد. از مهم‌ترین وظایف بیمه مرکزی فرهنگ‌سازی جهت آشنایی افراد جامعه با خدمات بیمه‌ای است که متأسفانه چندان موردتوجه قرار نگرفته است. از همین رو، با تشدید مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، بیمه‌نامه‌ها از سبد خرید مردم دورتر می‌شود؛ درحالی‌که در دنیا چنین روالی مرسوم نیست و بیمه از مهم‌ترین اولویت‌های زندگی مردم است. به اعتقاد من اهمیت بیمه آن‌قدر هست که شاید لازم باشد دولت بودجه‌ای جهت فرهنگ‌سازی و آشنایی همه اقشار جامعه با خدمات مختلف این صنعت و نیز افزایش اعتماد مردم به بیمه‌ها تخصیص دهد. ضمن اینکه حضور نمایندگان در صنعت بیمه موجب شده در بسیاری موارد حفظ حاشیه سود بر مشتری مداری ترجیح داده شود. توسعه صنعت بیمه نیازمند دگردیسی در این صنعت بوده و شرکت‌های بیمه باید از فعالیت سنتی به سمت مدرنیته حرکت کنند. این اتفاق منوط به خصوصی‌سازی کامل بیمه‌ها و استفاده از مدیران خوش‌فکر خواهد بود.

رئیس سابق هیئت‌مدیره شرکت بیمه میهن در مورد طرح انتشار اوراق ریسک بیمه در بازار سرمایه عنوان کرد: یکی از روش‌های کاهش ریسک صنعت بیمه و نیز تأمین نقدینگی در این صنعت، انتشار اوراق ریسک در بازار سرمایه است. این روش که در سایر کشورها هم مورداستفاده قرارگرفته، راهکار مناسبی هم برای تقویت ارتباط صنعت بیمه با بازار سرمایه تلقی می‌گردد. البته هنوز این طرح خام بوده و کمی زمان لازم است تا این طرح وارد فاز اجرایی شود.

رحیم لو در پاسخ به این سؤال که "آیا اجباری شدن برخی رشته‌های بیمه مانند بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌ها، می‌تواند در توسعه این صنعت و افزایش ضریب نفوذ بیمه مؤثر باشد؟" گفت: موافق اجبار و سیاست‌های تکلیفی در هیچ زمینه‌ای نیستم. ضمن اینکه تجربه سنوات قبل نشان می‌دهد، بیمه‌نامه‌های اجباری چندان جدی گرفته نمی‌شود. مثال بارز آن بیمه‌نامه اجباری هنگام اخذ تسهیلات خرید مسکن و یا بیمه اجباری شخص ثالث برای تمامی خودروها است؛ درحالی‌که عملاً در بسیاری موارد از خرید این بیمه‌نامه‌ها سرباز زده‌شده است. مادامی‌که ارتباط صحیحی بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار شکل نگرفته و مردم از سر آگاهی و با رغبت وارد این حوزه نشده‌اند، تحول خاصی در صنعت بیمه رخ نخواهد داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر