بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
نایب رئیس اتاق تهران درباره تحریم آمریکا علیه ایران گفت: حالا که تحریم‌های امریکا اعمال شده است، صادرات خدمات فنی مهندسی با مسایل و مشکلاتی مواجه خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۴۶۲۸

تحریم‌ها می‌تواند صادرات خدمات فنی مهندسی را کاملا فلج کند

در فاصله زمانی که تحریم‌ها لغو شد و توافق با 5+1 امضا شد، مشکل ضمانتنامه‌ها همچنان وجودداشت. اما الان مشکل تنها ضمانت‌نامه‌ها نیست و سایر مسایل و مشکلات هم اضافه می‌شود.

به گزارش بورس‌نیوز، محمدرضا انصاری درباره تحریم آمریکا علیه ایران اظهار کرد: حالا که تحریم‌های امریکا اعمال شده است، صادرات خدمات فنی مهندسی با مسایل و مشکلاتی مواجه خواهد شد.

نایب رئیس اتاق تهران درباره تاثیر تحریم‌ها روی صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی که خودش به سختی پیش می‌رفت، با وجود تحریم‌ها با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. تحریم‌ها حتی می‌تواند صادرات خدمات فنی مهندسی را کاملا فلج کند. به این دلیل که صادرات خدمات فنی مهندسی یعنی کار کردن خارج از کشور. خارج از کشوری که به این ترتیب تمام راه‌هایش در حال بسته شدن است.

وی درباره مشکلات صادرات خدمات فنی مهندسی در سال‌های گذشته بیان کرد: در فاصله زمانی که تحریم‌ها لغو شد و توافق با 5+1 امضا شد، مشکل ضمانتنامه‌ها همچنان وجودداشت. اما الان مشکل تنها ضمانتنامه‌ها نیست و سایر مسایل و مشکلات هم اضافه می‌شود. با این حال، ضمن اینکه صادرکنندگان امیدوارند موضوع تحریم به نوعی حل شود، ُاما می‌شود اقداماتی در داخل کشور انجام داد تا صادرکنندگان تقویت شوند. باید تقویت ریشه آنها که در داخل کشور است، آنها می‌توانند برخی از مسایل را حل کنند.

انصاری درباره وضعیت صادرات خدمات فنی مهندسی در دوره قبل تحریم توضیح داد: در دوره تحریم قبلی که سازمان ملل اعمال کرده بود، اقتصاد ایران و صادرات خدمات فنی مهندسی جریان داشت. بیرون از کشور فعالیت می‌کردیم. شرکت‌ها مسایلشان را حل کردند، اگرچه حجم راضی کننده ای نبود، اما همچنان فعالیت ادامه داشت. پتانسیل صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در سال جاری 34 میلیارد دلار است، یعنی می‌توان در کشورهای مختلف که حدود 70 کشور می‌شوند، فعالیت انجام داد. اما از این بخش تنها حدودیک میلیارد دلار محقق می‌شود. با این حال در سال‌های تحریم این میزان حفظ شد و چراغش خاموش نشد. البته این اقدام توسط خود شرکت‌ها انجام شد. فعالان اقتصادی خودشان راهشان را پیدا کردند. این در حالی است که همه فعالان اقتصادی در داخل کشور مساله داشتند و همچنان با مساله بی توجهی دولت مواجهند. در دنیا رقبایی وجود دارد که از حمایت سفت و سخت دولت‌هایشان از جمله حمایت‌های مادی، معنوی، پشتیبانی‌های سیاسی برخوردارند. اما متاسفانه فعالان اقتصادی ما از این حمایت‌ها محرومند.

وی درباره عملکرد وزارت خارجه در این زمینه نیز گفت: وزارت خارجه خوب عمل می‌کند و پیداست که به فعالان اقتصادی توجه دارد. اما این فرهنگ در سفرا دیده نمی شود. آنها باید آموزش ببینند و جرات کنند که از شرکت‌های ایران و فعالان اقتصادی کشور در دیگر کشورها حمایت کنند. فعالیت‌های آقای ظریف موثر بوده است. این مجموعه می‌تواند این چراغ را روشن نگه دارد، البته تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارد، امکان توسعه وجود ندارد.

نایب رئیس اتاق تهران درباره اینکه تحریم جدید سخت‌تر از دوره قبل تحریم بوده است یا خیر ادامه داد: زمانی که امریکا به اتفاق دیگر کشورها، ایران را تحریم کرده بود، ناچار بود رعایت نظر جمعی بین‌المللی را داشته باشد و قوانین و مقررات بین‌المللی را رعایت بکند، اما زمانیکه خودش به تنهایی تحریم کرده است، دیگر آزاد هست که هر مدل تحریمی را به هر نوعی اعمال کند. امروز هم می‌بینیم که امریکا خیلی افراطی عمل می‌کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی:

تحریم نفت ایران به ثبات بازارهای جهانی آسیب می رساند

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:

حال ناخوش صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 97

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق تهران گفت:

سخت شدن همکاری بخش خصوصی با شرکای خارجی

ارسال نظر