بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
مدیرعامل بورس تهران در دانشگاه اصفهان تشریح کرد:

نقش بازار سرمایه در توسعه سرمایه‌گذاری و فرصت‌های تامین‌مالی

"اجلاس تخصصی چالش های تامین مالی و سرمایه گذاری در شرایط جاری اقتصادی" امروز 24 آذرماه، با حضور مدیرعامل بورس تهران در شهر اصفهان برگزار شد.
کد خبر : ۱۸۵۰۱۶
به گزارش بورس نیوز، علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران، سخنرانی خود در " اجلاس تخصصی چالش های تامین مالی و سرمایه گذاری در شرایط جاری اقتصادی" را با عنوان "نقش بازار سرمایه در توسعه سرمایه گذاری و فرصت های تامین مالی" بیان کرد.

مدیرعامل بورس تهران به برخی از کارکردهای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تجهیز منابع از پس‌اندازهای کوچک و تخصیص بهینه‌ی سرمایه، تسهیل انجام معاملات و کاهش هزینه‌های معاملاتی، بازار تحت نظارت و ایمن برای سرمایه‌گذاری، بهبود کشف قیمت، نقدشوندگی و شفافیت اطلاعاتی، انعکاس وضعیت اقتصاد کشور، تأمین مالی شرکت‌های کارآفرین و توسعه تکنولوژی، بهبود حاکمیت شرکتی و کمک به تامین مالی دولت از کارکردهای بورس تهران است.

 صحرائی مهم‌ترین مزایای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را برشمرد و گفت: تورم‌زا نبودن روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه؛ مزیت بازپرداخت اصل بدهی در سررسید بر خلاف سیستم بانکی که بازپرداخت به صورت اقساطی است؛ امکان تأمین مالی مستقیم و بدون واسطه از دارندگان منابع مالی؛ برخلاف بازار پول که تأمین مالی با نرخ دستوری انجام می‌شود.

وی از دیگر مزایای تامین مالی را تعیین نرخ تأمین مالی در بازار سرمایه بر اساس عرضه و تقاضا عنوان کرد و گفت: امکان بهره‌گیری از ابزارهای تأمین مالی با سود انتظاری و تنوع‌بخشی به اوراق‌بهادار غیرسهامی بر اساس ریسک و بازده  و جذب سرمایه‌گذاران با درجات ریسک‌پذیری متفاوت و افزایش شفافیت فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد.

مدیرعامل بورس تهران افزود: افزایش سرمایه و عرضه اولیه، انتشار صکوک، اختیار فروش تبعی، صندوق‌ سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، گواهی سپرده‌ی‌ ویژه‌ی سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار با پشتوانه‌ی وام‌های رهنی از روش های تامین مالی در بورس به شمار می آید.

وی ادامه داد: تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای ، تأمین مالی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدیدتر ، افزایش سهم بازار و در نتیجه افزایش توان رقابتی در بازارهای داخلی وخارجی؛ قرار گرفتن منابع مالی دائمی در اختیار مالکان شرکت از مزایای افزایش سرمایه و عرضه اولیه است.

صحرائی به انواع صکوک اسلامی و کارکرد آن در بخش‌های مختلف اقتصادی اشاره و گفت: این صکوک در بخش های  شهرداری، بانک ها، مسکن، دولت ، صنعت، پیمانکاری، بازرگانی و کشاورزی قابل بهره برداری است.

 وی به بیان مزایای انتشار صکوک در بازار سرمایه پرداخت و خاطرنشان کرد: تزریق غیرتورمی منابع مالی به اقتصاد؛ ابزاری مناسب جهت تأمین منابع موردنیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، خارج شدن دارایی‌های با نقدشوندگی پایین از ترازنامه و جایگزین شدن وجوه نقد به جای آن‌ها از مزایای انتشار صکوک در بازار سرمایه است

وی افزود:  با وجود جدا شدن دارایی‌های پشتوانه صکوک از شرکت بانی، باز هم بانی می‌تواند از این دارایی‌ها استفاده کند.پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه‌های تأمین مالی به دلیل انتشار صکوک با پشتوانه‌ی دارایی از مزایای دیگر انتشار صکوک است.

امکان معامله‌ی ثانویه اوراق صکوک و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی بالای این اوراق؛ جلوگیری از قفل شدن منابع بانکی و تسویه بدهی دولت به پیمانکاران؛ تقسیم وظایف تأمین مالی در بازار پول و سرمایه براساس اندازه بنگاه‌ها؛ افزایش شفافیت در فضای کسب‌وکار از مزایای انتشار صکوک در بازار سرمایه است.

صحرائی افزود: حمایت ناشران از سهام خود در بازار به منظور جلوگیری از فشار فروش ، تأمین مالی شرکت‌ها از طریق فروش همزمان اوراق اختیار فروش تبعی و سهام پایه، افزایش افق سرمایه‌گذاری سهام‌داران و کاهش فروش هیجانی، افزایش تقاضا برای سهام پایه و بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار و ایجاد امکان پوشش ریسک سهامداران از جمله مزیت های انتشار  اوراق اختیار فروش تبعی در بازار سرمایه است.

مدیرعامل بورس تهران  به مقایسه تأمین مالی از طریق بورس تهران در سال های 95 و 96 پرداخت و گفت: جمع تامین مالی از طریق افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده، عرضه اولیه شرکت‌ها، تأمین مالی از طریق بدهی (صکوک و اوراق مشارکت( و تأمین مالی از طریق اوراق اختیار فروش تبعی در سال 95 بالغ بر 210146 میلیارد ریال و در سال 96 برابر با 158579 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه این سخنرانی به آمار معاملات، وضعیت شفافیت بازار اشاره کرد و گفت: گردش معاملات در سال 92 برابر با 14 درصد بوده است که این میزان در سال 96 به 18 درصد رسیده است . همچنین  نمره نهایی شفافیت بازار در سال 92 برابر با 69 بوده است و در سال 96 به نمره 77 ارتقا یافته است.

وی در پایان قراردادهای اختیار معامله سهام،  اختیار فروش تبعی، قراردادهای آتی سبد سهام از ابزارهای پوشش ریسک عنوان کرد و به مزایای قراردادهای آتی سبد سهام  پرداخت و اظهار داشت: امکان مدیریت بهینه‌ی پورتفولیو و بهبود سازوکار پوشش ریسک، تشخیص ساده‌تر روندهای قیمتی شاخص نسبت به قراردادهای آتی سهام، امکان کسب سود در بازار افزایشی و کاهشی را فراهم می کند. همچنین ایجاد امکان آربیتراژ برای آربیتراژگران، ایجاد امکان اخذ موقعیت فروش بر روی سبد شاخص، امکان استفاده از تحلیل‌های کلان اقتصادی، متنوع‌سازی تنها با اخذ یک موقعیت خرید یا فروش و پایین‌تر بودن حساسیت سود (زیان) معامله‌گر در دوره‌های پرهیجان بازار ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

شایان ذکر است "اجلاس تخصصی چالش های تامین مالی و سرمایه گذاری در شرایط جاری اقتصادی" امروز  مورخ 24 آذرماه در دانشگاه اصفهان با حضور دکتر علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران، دکتر رستمی مدیرعامل سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، نادری معاون فولاد مبارکه اصفهان، دکتر صمدی رییس دانشکده علوم اداری و اقتصاد و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد؛

صدور مجوز انتشار اولین صکوک خرید دین

مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:‏

عرضه‌های اولیه مهم‌ترین ابزار برای کنترل هیجانات بازار

بررسی و مقایسه آمار این فولادساز اصفهانی در دی‌ماه؛

درآمدهای عملیاتی سقف 20هزار میلیارد ریال را زد/ رشد 10 الی 25درصدی نرخ محصولات

ارسال نظر