بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
هفته گذشته در بورس کالا چه گذشت؛

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" ۳ ماموریت بورس کالا در اقتصاد" ، " با راه اندازی بورس کالا به صادرکننده فولاد تبدیل شدیم" ،" نقش بورس کالا در رسیدن سود تولید به تولیدکنندگان" و " زعفران در بورس کالا به شفافیت قیمتی رسیده است" از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۸۵۶۴۷
به گزارش بورس نیوز، محمود دودانگه گفت: با تاسیس بورس کالا در اقتصاد، شاهد لحاظ مولفه های اقتصادی در مبادلات کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای هستیم از این رو باید با برنامه ریزی مناسب، شرایطی مهیا شود که بورس کالا طی چند سال آینده، «سمت و سوی تولید را تعیین کند»، «با تسهیل فضای کسب و کار، میزبان بازیگران جدید باشد» و «با سرعت بیشتر به کاهش هزینه ها در تولید و مبادلات» معنا بخشد.

معاون و مشاور وزرای بازرگانی و صنعت در سال های اخیر با اشاره به اینکه نقش بورس کالا در رشد تولید و ایجاد تعادل نسبتی در بازارها موثر بوده است، گفت: به اعتقاد بنده، بورس کالا یک نهاد ملی است و برای تحقق سه فاکتور مطرح شده، باید زمینه معرفی مزیت های بورس کالا در سراسر کشور و حتی ایجاد تالارهای بورس در استان های مختلف به منظور آشنایی همه فعالان بازارها فراهم شود که این امر به درج قیمت های مناسب تر کالای ایرانی، بهبود کسب و کارها، ایجاد فضای رقابتی سازنده و کاهش شدید هزینه های مبادلات منجر می شود.

وی با بیان اینکه شفافیت، از اصلی ترین مزایای بورس کالاست، افزود: سازوکار بورس کالا در معامله محصولات مختلف به گونه ای طراحی شده که همه امور شفاف و روشن است، از این رو می توان عنوان کرد همه شرکت های حاضر در این بورس به عنوان فروشنده و خریدار، خواستار شفافیت اقتصادی هستند.

با راه اندازی بورس کالا از واردکننده به صادرکننده فولاد تبدیل شدیم

نخستین رئیس هیات مدیره بورس فلزات تهران گفت: تا پیش از راه اندازی بورس فلزات و بورس کالای ایران در کشور با کمبود مواد اولیه مواجه بودیم ولی در طول این سال ها با واقعی شدن قیمت ها، رسیدن سود به تولیدکننده و دریافت مناسب مواد اولیه از سوی مصرف کنندگان به صادر کننده در بخش فولاد تبدیل شدیم؛ این روند در حوزه های دیگر نیز به واسطه اعتماد به مکانیسم بازار و ایجاد صرفه برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد شده است.

محمد حسین دیده ور گفت: تعیین قیمت های دستوری و ثابت، سرگردانی مصرف کنندگان در تهیه مواد مورد نیاز خود و در نهایت وجود رانت های عظیم در بازار محصولات فلزی که ناشی از اختلاف شدید قیمت ها بود، موجب شد تا ایده راه اندازی بورس فلزات در اواخر دهه ۱۳۷۰ به منظور برطرف کردن مشکلات و همچنین کشف قیمت عادلانه محصولات شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در نگاهی واقع بینانه با راه اندازی بورس فلزات، حجم عظیم رانت که در فاصله قیمت و حاشیه بازار و قیمت گذاری دستوری وجود داشت، از بین رفت و سود این اختلاف قیمت به کارخانجات عظیم تولیدی که مستحق دریافت چنین رقمی بودند، برگردانده شد و سیستم بسیار منظمی ایجاد شد.

ساز و کار بورس کالا، منابع مالی را روانه خطوط تولید کرده است

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: سازوکار بورس کالا از ابتدای راه اندازی علاوه بر حذف واسطه ها، باعث شده تا منابع مالی بیشتری در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا این منابع در جهت افزایش و توسعه خطوط تولید قرار گیرد.

مهندس حمید رضا عظیمیان درخصوص تاثیرات حذف سقف رقابت از معاملات فولاد بر بازار محصولات فولادی گفت: برداشته شدن سقف رقابت سبب شد فاصله قیمت مصرف کننده نهایی و تولیدکننده اصلی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: حذف سقف قیمت از معاملات بورس کالا به نفع تولیدکننده شده و سبب می شود تولیدکنندگان بتوانند سرمایه گذاری بیشتری در افزایش تولید داشته باشند. این اقدام، سبب تقویت تولید شده و سازوکار بورس کالا از ابتدای راه اندازی علاوه بر حذف واسطه ها، این بوده است که تولیدکنندگان منابع مالی بیشتری در اختیار داشته باشند تا جهت افزایش و توسعه خطوط تولید خود استفاده نمایند.

شفافیت حاکم بر معاملات بورس کالا قابل قیاس با هیچ بازاری نیست

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه سازوکار کشف قیمت در بورس کالا و شفافیت حاکم بر معاملات آن قابل مقایسه با هیچ بازاری نیست، گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی از یک سو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برطرف می کند. بنابراین، وجود چنین بازاری به نفع تجارت کشور خواهد بود.

سعید اسلامی بیدگلی ابراز داشت: وجود بازار مشتقه ارزی با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز در بورس کالا از جمله معاملات آتی و آپشن، از یک سو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برطرف می کند. بنابراین، وجود چنین بازاری به نفع تجارت کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: عزم جدی بانک مرکزی برای اجرای جدی سیاست های ارزی و همچنین راه اندازی بازار مشتقه ارزی، برای پوشش نوسانات نرخ ارز، مورد حمایت اقتصاددانان و کارشناسان کشور قرار دارد و  امید می رود که به زودی شاهد اجرایی شدن آن باشیم تا گامی بزرگ در جهت حمایت از صادرکنندگان و وارد کنندگان کشور باشد.

نقش بورس کالا در رسیدن سود تولید به تولیدکنندگان

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حوزه مباحث اقتصادی دماسنج اقتصاد هر کشوری از جمله ایران، رونق بورس آن کشور عنوان می شود و به اعتقاد صاحب نظران این حوزه اگر این فرهنگ ایجاد شود که همه به سمت بورس حرکت کنند، سرمایه ها به سمت بازارهای مولد سوق خواهد یافت که این امر به طور قطع تحقق حمایت از کالای ایرانی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

سید فرید موسوی افزود: اگر هدایت نقدینگی از بستر بازار سرمایه و بورس به سمت بخش مولد اقتصادی هدایت شود، قطعا به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی محقق خواهد شد. این در حالی است که اگر این هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق پیدا نکند، قطعا به سمت هایی حرکت خواهد کرد که غیرمولد بوده و این نقدینگی به سمت بخش هایی خواهد رفت که غیر مولد است که این امر رشد اقتصادی، شاخص اشتغال و ابعاد مختلف کشور را با چالش جدی مواجه کرده و رفاه اجتماعی را دچار مشکل خواهد کرد.

به گفته وی، با واقعی شدن قیمت کالاها در بستر بورس کالا و کنار رفتن واسطه های پرشمار، سود حاصل از تولید به سمت تولیدکنندگان رفت و شاهد توسعه صنایع مختلف در سال های اخیر بوده ایم.

تامین مالی از مسیر بورس کالا به سود صنایع است

معاون فروش و بازاریابی فولاد کاوه جنوب کیش گفت: بورس کالا بستری است که در آن عرضه و تقاضا و کشف قیمت ها به طور شفاف و با نظارت شکل می‌گیرد و طرفین در یک ساختار امن و دارای قوانین مشخص با یکدیگر رقابت می‌کنند، همچنین با توجه به این که فضای اقتصادی کشور با مشکلات متعددی همچون تحریم ها و ناتوانی بانک ها برای پرداخت تسهیلات روبه روست، این مسائل منجر شده بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که نیازمند منابع مالی برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود هستند به مسیرهای جدید و کارآمدی همچون ابزارهای مالی روی بیاورند که در این مسیر بورس کالا نیز توانسته با معرفی اوراق سلف موازی استاندارد، جاده ای میانبر در برابر بنگاه های اقتصادی قرار دهد.

تقی ممتازان افزود: بورس کالا با هدف کشف قیمت درست محصولات و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکنندگان به وجود آمد تا محصولاتی که در این بورس معامله می‌شوند، از قیمت گذاری در امان باشند که امیدواریم این موضوع حتی در شرایط های مختلف اقتصادی نیز رعایت شود تا از واقعیت های اقتصادی فاصله نگیریم و فعالان اقتصادی قدرت تصمیم گیری براساس واقعیت ها را داشته باشند.

زعفران در بورس کالا به شفافیت قیمتی رسیده است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر لزوم بین المللی شدن معاملات زعفران در بورس کالای ایران گفت: باید به واسطه عرضه زعفران در بورس کالا، این محصول صادراتی ایران به بالاترین قیمت در بازارهای بین المللی به فروش برسد تا پس از سال ها سهم کشاورزان از فروش این محصول افزایش یابد.

احمد علی کیخا  با بیان اینکه زعفران در بورس کالا به شفافیت قیمتی رسیده است، اظهار داشت: با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالا، شاهد واقعی شدن قیمت این محصول، کمرنگ شدن فعالیت واسطه‌ها در بازار و حمایت مستقیم از زعفرانکاران هستیم.

وی افزود: ورود به بورس کالا در افزایش کیفی محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی داشته است؛ چرا که به دلیل افزایش مشتریان در بورس، تولیدکنندگان مجاب به افزایش کیفیت کالاهای خود می‌شوند و همین امر موجب می گردد تا با گذر زمان شاهد افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل با نرخ واقعی و شفاف باشیم و متقاضیان هم تشویق به خرید کالا از یک کانال مناسب خواهند شد
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی مدیریت توسعه بازار مشتقه اعلام شد؛

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران رشته‌ای سررسید دی ۹۷

با عرضه آهن اسفنجی، آلومینیوم، روی و مس رقم می‌خورد؛

عرضه انواع محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا

تاثیر نوسانات بازار ارز در چند ماه گذشته بر فعالیت پتروشیمی‌ها؛

بساط دلالان از بازار مواد اولیه پتروشیمی جمع شد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سنگ‌اندازی مشتریان صادراتی با کاهش قیمت/ قوانین دست‌وپاگیر ارزی باید تسهیل شود

ارسال نظر