بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
عضو هیات رئیسه کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت:

اعتبارات لازم برای واردات قطعات خودرو

عضو هیات رئیسه کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با تاکید براینکه دولت باید مشکل بانک کونلون چین را حل کند، خاطرنشان کرد: دولت باید برای واردات قطعات خودرو تسهیلات و اعتبارات لازم را به کار برد.
کد خبر : ۱۸۵۹۴۵

به گزارش بورس نیوز، نادر قاضی‌پور با بیان اینکه خودروسازان برای خروج از بحران به مدیریت کارآمد و توانمند نیاز دارد، گفت: گروه‌های خودروساز باید به قراردادهای خود پایبند باشند و علیرغم تحویل خودرو، به دلیل تاخیر در تحویل دیرکرد نیز به خریداران پرداخت کنند.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت با بیان اینکه خودروسازان در پیش‌فروش‌های جدید باید تمام شرایط از جمله زمان تحویل و قیمت خودرو را واضح برای خریداران تشریح کنند، افزود: بایستی خودروسازان به وعده‌های خود عمل کرده و خودروهای پیش خرید شده را نه تنها بدون افزایش قیمت به خودروسازان تحویل دهند بلکه سود دیرکرد را نیز بپردازند.

وی بیان کرد: اگرچه ممکن است به دلایلی قیمت خودرو در زمان پیش‌فروش و تحویل با یکدیگر متفاوت باشد اما باید مبلغی که خریداران خودرو هنگام ثبت‌نام پرداخت کردند در زمان تحویل براساس این تغییرات افزایش یافته و به نرخ روز محاسبه شود به این معنا که اگر قیمت خودرو هنگام ثبت‌نام 100 میلون تومان است و خریداران 60 میلیون تومان یعنی 60 درصد از قیمت را پرداخت کردند در زمان تحویل تنها 40 درصد باقی مانده خودرو به قیمت روز محاسبه شود.

قاضی‌پور ادامه داد: قطعه‌سازان باید با استفاده از تمام مواد اولیه موجود نیاز خودروسازان را تامین کنند چراکه در حال حاضر آبروی نظام به اجرای تعهدات توسط خودروسازان بستگی دارد و همگی باید دست به دست هم دهیم تا از گردنه تحریم به سلامت عبور کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید براینکه دولت باید مشکل بانک کونلون چین را حل کند، خاطرنشان کرد: دولت باید برای واردات قطعات خودرو تسهیلات و اعتبارات لازم را به کار برد. در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه و قطعات نیمه ساز خودرو در گمرک بلاتکلیف مانده و قطعه‌سازان و خودروسازان با مشکل کمبود قطعه روبه‌رو شده‌اند؛ بسیاری از مشکلات خودروسازان در اثر خود تحریمی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اعتبارات موردنیاز خودروسازان را تامین کند تا این شرکت‌ها بتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند و در ادامه فعالیت قطعات موردنیاز را به صورت نقدی خریداری کنند در صورت تحقق این مهم می توان قطعه‌های ارزان قیمت و باکیفیت بالا خریداری می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه از آنجایی که خودروسازان به قطعه‌سازان بدهکار هستند بدون توجه به کیفیت، هر قطعه‌ای را تحویل می‌گیرند، گفت: انجمن قطعه‌سازان نامه‌ای به رییس جمهور ارسال کرد مبنی بر اینکه قطعه‌سازان قطعه را با ارز آزاد تولید ‌کنند و در مقابل قیمت خودرو نیز آزاد شود اگرچه پیشنهاد خوبی است اما در وهله نخست خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند سپس قسمت خودرو آزاد شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید بدهی خود به قطعه‌سازان را با شفافیت بیان کنند تا در صورت تامین نقدینگی این مبلغ به نسبت بدهی میان قطعه‌سازان توزیع شود، تاکید کرد: درحال حاضر قطعه‌سازان با یکدیگر جنگ زرگری دارند. براساس قانون استفاده از حداکثر توان داخل درصورتی که امکان تولید در داخل وجود داشته باشد واردات ممنوع است بنابراین واردات قطعه‌های خودرو از خارج در صورتی که تولیدکننده داخلی توانایی تولید آن را دارد خیانت است.

وی یادآور شد: مردم بدانند نمایندگان در خانه ملت پیگیر حقوق آنها هستند و هر روزه با برگزاری جلسات متعدد با خودروسازان بر اجرای تعهدات تاکید می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ایران خودرو و سایپا می‌خواهیم با دعوت از تجار زمینه واردات قطعه‌هایی که امکان تولید داخلی ندارد را فراهم کنند تا انحصار در واردات ایجاد نشود، افزود: وزارت اقتصاد دارایی به گمرک دستور دهد تا قطعات خودرو بیش از 24 ساعت در گمرک نماند. برخی از محموله‌های قطعات خودرو 6 ماه در گمرک بلاتکلیف مانده اند.

به زعم قاضی پور تعطیلی خودروسازان علاوه بر بیکاری عده‌ای بسیاری باعث ازبین رفتن زیرساخت‌ها نیز می‌شود، ادامه داد: خودروسازان فعالیت‌های غیرتولیدی مانند بانکداری، زمین‌داری، باشگاه‌داری و... را تعطیل کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خانواده‌هایی که خودرو پیش خرید کرده‌اند یا در طرح‌های پیش‌فروش شرکت کرده‌اند و تاکنون خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند استرس بسیاری را تحمل می‌کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران مطرح کرد:

هیچ ابزار تبلیغاتی بهتر از حضور در نمایشگاه‌ها نیست

مسیرهای جبران قیمت‌گذاری دستوری خودرو؛

دولت بر سر دوراهی تعیین قیمت خودرو

رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران:

باید فکری به حال قطعه‌سازی خودرو شود

ارسال نظر