بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
با توجه به افزایش نرخ ارز و مذاکرات با مشتریان و هم چنین نتایج اعلام شده مناقصه تامین رنگ کویل کوتینگ شرکت محترم فولاد مبارکه، پیش بینی می گردد متوسط نرخ فروش محصولات «شتوکا» در شش ماهه دوم به حداقل مبلغ 270 هزار ریال قابل دستیابی باشد. در 6 ماهه اول سال نرخ فروش 168 هزار ريال بود که تا پایان دوره 9 ماهه به 226 هزار ريال رشد کرد.
کد خبر : ۱۸۶۱۱۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «توکا رنگ فولاد سپاهان» در تولید رنگ‎های پلی استر سهم 42 درصدی از بازار داخل دارد که جالب توجه است.

بر اساس تحلیل فاصله ساختار فروش، این شرکت نسبت به میانگین 7 شرکت هم‎گروه، حاشیه سود پایین‎تری دارد. البته حاشیه سود ناخالص در دوره های اخیر روند رو به رشد داشته و خود را بسیار به میانگین گروه نزدیک کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که در 6 ماهه نخست سال جاری علی رغم اینکه افزایش نرخ محصولات شیمیایی موجب رشد هزینه تولید شرکت شده، نرخ فروش محصولات در محدوده سال گذشته بوده است.

چند قدم تا سود 800 ريالی / «شتوکا» گسترده‎تر می‎شود

مواد مصرفی شرکت شامل انواع مواد شیمیایی جهت تولید رزین است که در 6 ماهه نخست سال جاری 70 درصد آن از منابع خارجی تامین شده است. دور جدید تحریم‎ها می تواند تا حدودی تاثیرات منفی بر واردات مواد اولیه و بهای تمام شده تولید در صنایع شیمیایی کشور داشته باشد. به علاوه، تحریم ها همکاری با شرکت ایتالیایی را به حاشیه کشانده است. در نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده نشان داده شده است:

چند قدم تا سود 800 ريالی / «شتوکا» گسترده‎تر می‎شود

شرایط نیمه رکودی حاکم بر بازار رنگ کشور از یک سو و عرضه زیاد و تقاضای پایین از سوی دیگر، بین تولیدکنندگان داخلی رقابت منفی به وجود آورده که این مسئله به همراه افزایش قابل توجه قیمت رنگ، شرایط بازار را سخت و نفس‎گیر کرده است.

از سوی دیگر، «شتوکا» به منظور فعالیت در حوزه سیستم های تصفیه آب و پساب، 15 درصد شرکت توکا پارسیان پیشرو را در اختیار خود گرفت و بر این اساس، انتظار می رود طی سال جاری و به‎خصوص طی سالهای آتی منافع مالی حاصل از این سرمایه گذاری در صورت های مالی نمایان گردد. با توجه به وجود مشکلات عدیده در حوزه آب، چشم انداز روشنی برای این شرکت متصور هستیم.

در این میان، «شتوکا» پیش‎بینی کرده تا پایان سال برابر با 360 میلیارد ريال درآمد فروش کسب کند و به سود هر سهم 800 ريالی دست یابد؛ این در حالی است که در سال 96 فروش 197 میلیارد ريالی را به ثبت رسانده بود. با توجه به این که تا پایان آذر ماه، 296 میلیارد ريال فروش داشته و همچنین، تامین رنگ واحد ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به مقدار تقریبی 3000 تن، به نظر می رسد پیش بینی شرکت به واقعیت بدل شود. افزایش 80 درصدی نرخ فروش محصولات از شهریور ماه سال جاری، به تحقق پیش بینیها کمک شایانی می کند. پیش بینی می گردد متوسط نرخ فروش محصولات «شتوکا» در شش ماهه دوم به حداقل مبلغ 270 هزار ریال قابل دستیابی باشد. در 6 ماهه اول سال نرخ فروش 168 هزار ريال بود که تا پایان دوره 9 ماهه به 226 هزار ريال رشد کرد.

شایان ذکر است که «شتوکا» امروز مجمع فوق العاده تشکیل می دهد تا در خصوص اضافه نمودن بندی به موضوع فعالیت تصمیمگیری کند. این موضوع نیز به نوبه خود می تواند سودآوری شرکت را در سال های آتی دستخوش تغییر کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر