بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
بورس‌نیوز علل تعویق سومین میزبانی بورس انرژی از نفت خام بررسی کرد؛

ادعای نبود ظرفیت لازم برای عرضه طلای سیاه / محموله 3میلیون بشکه‌ای در انتظار ورود به بورس انرژی

باتوجه به استقبال چشمگیر خریداران از عرضه نفت خام در بورس انرژی انتظار می رفت که این محصول برای سومین بار نیز در وارد این بازار شود اما خریداران همچمنان چشم انتظار ورود توام با وقفه این محصول در بورس انرژی هستند.
کد خبر : ۱۸۶۱۸۷
ادعای نبود ظرفیت لازم برای عرضه طلای سیاه / محموله 3میلیون بشکه‌ای در انتظار ورود به بورس انرژی
به گزارش بورس نیوز، براساس مصوبه ۲۷ شهریورماه شورای هماهنگی اقتصادی پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره 6 آبان ماه امسال بورس انرژی میزبانی طلای سیاه را با قیمت 79 دلار برعهده گرفت که به گفته مسئولان این امر راهکار موثری در راستای بی اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا با استفاده از توان بخش غیردولتی محسوب می‌شود اقدامی که کاملا در راستای اجرای بند ۱۳سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت و استفاده از توان بخش‌خصوصی در این زمینه بوده است.

پس از نخستین عرضه این محصول شاهد استقبال چشمگیر خریداران نیز بودیم به همین دلیل عرضه طلای سیاه برای دومین بار نیز باقیمت 69 دلار در این بازار انجام شد و بازهم خریداران زیادی را روانه این بازار کرد اما در روزهای اخیر گمانه زنی هایی در خصوص عدم همکاری وزارت نفت با بورس انرژی در راستای سومین ورود نفت خام به بورس انرژی مطرح می شود که تاکنون مسئولین امر در مقابل این گمانه زنی ها و شایعات سکوت پیشه کرده و بازهم راه کنج عزلت نشینی را برگزیده اند.

در این خصوص رضا پدیدار عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بورس نیوز گفت: پس از عرضه نفت خام در بورس انرژی دولت در برابر فروش این محصول تعهداتی را داده که باید به آن عمل کند.

وی با بیان اینکه پس از عقد قرارداد در خصوص فروش نفت خام دولت 3 ماه برای اجرای تعهدات خود فرصت دارد، افزود: پس در حال حاضر دولت در حال اجرای تعهدات قبلی خود نسبت به خریداران عرضه های قبلی است.

پدیدار خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی روسای سه قوه باید مازاد نفت خام در بورس انرژی عرضه شود اما بورس انرژی ظرفیت لازم برای عرضه این محصول را ندارد.

وی افزود: قرار است 3 میلیون بشکه نفت طی چندروز آینده در این بازار عرضه شود که برای این میزان فروش مشتری از بخش خصوصی وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه بخش خصوصی هنوز سازوکار صادراتی خودرا پیدا نکرده است، ادامه داد: بخش خصوصی آمادگی و توان لازم برای خرید نفت خام از طریق بورس انرژی را ندارد مگر اینکه چند نفر با یک دیگر شریک شوند.

وی با اشاره به اینکه باید در این زمینه بسترسازی های لازم انجام شود، افزود: با عرضه نفت در بورس انرژی انحصار وزارت نفت شکسته شد اما باید اطلاع رسانی ها و توانمندی های لازم نیز انجام و اسناد اعتباری ای نیز در این زمینه نظر گرفته شود.

پدیدار با بیان اینکه دسترسی کشورهای غربی به اطلاعات خرید و فروش نفت از طریق بورس انرژی صحت ندارد، افزود: فرآیند خرید و فروش محصولات در بورس حرفه ای و تخصصی بوده و فعالان این حوزه باید دانش لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تعیین شده نیز براساس قیمت پایه براساس میانگین ماهیانه بازار بورس پلات تعیین می شود که پس از آن نفت خام در بورس مورد معامله قرار می گیرد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در عرضه های پیشین متقاضیان کمتر از قیمت تعیین شده نفت خام را خریداری کردند، ادامه داد: در مرحله اول نفت به قیمت 76 دلار تعیین شد اما با نرخ 69 دلار خریداری شد و یک محموله 35 هزار بشکه ای نیز به قیمت 74 دلار به فروش رسید اما در مرحله دوم نرخ 69 دلار تعیین شد که به قیمت 64 دلار مورد فروش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در خصوص عرضه نفت در بورس انرژی شفافیت لازم وجود دارد، افزود: بورس انرژی ضعیف بوده و هنوز جایگاه خود را در منطقه پیدا نکرده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

بروز اختلال در سامانه‌های معاملاتی دور از انتظار نیست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:

نوپا بودن عرضه نفت در بورس انرژی کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:

نفت خام به جای بدهی

ارسال نظر