بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
پایان خوش اولین ماه زمستان در تالار شیشه ای؛

گام قدرتمند فعالیت بورس تهران در زمستان+جدول

اولین گام فعالیت بورس تهران در فصل زمستان با قدرت برداشته شد. به نحوی که دی ماه برای بورس بازان با بازدهی ۶.۲ در شاخص کل همراه شد.
کد خبر : ۱۸۶۹۹۹

به گزارش بورس نیوز، اولین گام فعالیت بورس تهران در فصل زمستان با قدرت برداشته شد. به نحوی که دی ماه برای بورس بازان با بازدهی ۶.۲ در شاخص کل همراه شد. طی این مدت رخدادهای مهمی در بازارهای داخلی و جهانی رخ داد که عمده آن معطوف به آغاز سال میلادی و روند بازارهای بین‌المللی است. از سوی دیگر اهمیت انتشار گزارش‌های آذرماه و 3ماهه شرکت‌ها باعث شد تا بسیاری از سهامداران روزانه در کدال به بررسی عملکرد شرکت‌های مد نظر بپردازند. همچنین انتشار جزییات بودجه ۹۸ و اهمیت ویژه دولت به بازار سرمایه از جهت تامین مالی، اتفاق مهمی بود که در آن برهه روند شاخص را تحت تاثیر قرارداد.

آمارها نشان می‌دهد در ۲۲ روز معاملاتی دی ماه، میانگین ارزش معاملات بورس تهران از مرز ۴۷۰ میلیارد تومان عبور کرده است. در همین زمینه گردش زمین بازی بازیگران بورس تهران به سمت حقیقی‌ها امری محرز بود. میانگین خالص تغییر مالکیت اولین ماه زمستان نشان از آن دارد که ۲۴ میلیارد تومان نقدینگی از سوی پرتفوی حقوقی‌ها به سمت پرتفوی حقیقی‌ها انتقال یافته است.

دماسنج بورس تهران در این ماه حدود ۹ کانال شکنی داشته است و از سطح ۱۵۶ هزار واحد در آخرین روز معاملاتی آذر ماه، به کانال ۱۶۵ هزار واحد در آخرین روز دی ماه وارد شده است. شاخص هم وزن نیز در مدت مزبور ۳ کانال شکنی داشت و بیش از ۱۰ درصد بازدهی مثبت به جای گذاشت.

توجه ویژه معامله‌گران هر دو گروه بورسی به نمادهای بانکی باعث شد در ۸۷ درصد از روزهای معاملاتی این گروه به عنوان برترین گروه، از حیث ارزش معاملات شناحته شود و به همراه گروه خودرو تقاضای زیادی را از سوی معامله‌گران داشته باشند.

با این وجود بررسی خرید و فروش سهامداران در این مدت نشان می‌دهد رشد قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها اثر مستقیمی بر تصمیم سهامداران داشته و در نیمه دوم ماه، شاهد لیدر محوری کالامحورها در معاملات بورس تهران بودیم. در این زمینه پتروپالایشی‌های بورسی همزمان با رشد قیمت جهانی نفت مورد توجه تعداد زیادی از بورس بازان قرار گرفتند.

مانند ماه گذشته، این ماه نیز بازی سهامداران به نفع بازیگران خرد به پایان رسید. آمارها نشان می‌دهد در ۲۲ روز معاملاتی دی، تنها ۵ روز حقوقی‌ها مالک معاملات بودند و در ۱۷ روز دیگر این بازیگران خرد بودند که تحرک بیشتری از خود نشان دادند.

۲۰۱۹، با بازیابی توان نفت آغاز شد

ابتدای دی ماه، مصادف با آخرین روزهای فعالیت بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۸ همراه بود. همان روزهایی که تداوم سیاست‌های بعضا شکسته خورده دونالد ترامپ در موضوعات مختلف، تبعات بدی برای بازارهای جهانی به همراه داشت.

در این بین عدم پذیرش بودجه آمریکا از سوی نمایندگان کنگره منجر به تعطیلی بخش‌های زیادی از دولت آمریکا شد. ازسوی دیگر احتمال وقوع رکود فراگیر در اقتصاد دنیا موضوع دیگری بود که معامله‌گران جهانی را به ورطه هراس کشاند.

اثر این موضوعات از بورس‌های بزرگ جهانی آغاز و به دیگر بازارها نیز کشانده شد. از روزهای پایانی آذر ماه وال‌استریت سقوط‌های سنگین روزانه را یکی پس از دیگری تجربه کرد. تسری این موضوع به بورس‌های آسیایی باعث شد تا شوک افت شاخص‌های بورسی جهانی به سمت بازار نفت نیز کشیده شود.

در اولین روز دی ماه نفت جهانی افت ۵ درصدی را تجربه کرد و در کانال ۵۴ دلاری قرار گرفت. اما طلای سیاه به همین مقدار افت اکتفا نکرد و طی روز‌های بعدی افت ۶ درصدی را نیز به ثبت رساند. به تبع این روند، کامودیتی‌ها نیز در امان نماندند و انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از سوی دولت چین باعث شد فلزات پایه سقوط سنگینی را تجربه کنند، تا پایان ۲۰۱۸ برای اقتصاد دنیا چندان خوشایند نباشد.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی رویترز، قیمت نفت برنت که در ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۷ در محدوده ۶۶ دلار و ۸ سنت بود، به ۵۳ دلار و ۲۲ سنت در مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ نزول کرد و بیش از ۲۰ درصد افت کرد. نفت وست تگزاس نیز در همین بازه زمانی ۲۵ درصد افت کرد.

شروع سال ۲۰۱۹ با روی خوش برای بازارهای جهانی همراه شد، که استارت آن از عقب نشینی دونالد ترامپ از سیاست‌های مضحکانه در قبال دیگر کشور‌ها زده شد. در همین زمینه عقب‌نشینی دولت آمریکا در برابر دولت چین منجر به خوشبینی معامله‌گران نسبت به احتمال توافق در خصوص جنگ تجاری میان دو کشور شد. تمدید مهلت مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین باعث شد تا نفت برنت بتواند از مرز ۶۰ دلار عبور کند و به بیش از ۶۲ دلار برسد. البته در این میان مواردی دیگری در رشد قیمت نفت اثر داشت که از آن جمله می‌توان به بهبود شاخص بورس‌های معتبر جهانی و احتمال کاهش تولید نفت از سوی کشور‌های عضو اوپک اشاره کرد. این خوشبینی در بازار کامودیتی‌ها نیز انعکاس یافت. به طوریکه هر تن مس توانست بعد از مدت‌ها از کف حمایتی ۵ هزار دلاری فاصله بگیرد و به بیش از ۶ هزار دلار برسد. هر تن روی نیز طی این مدت از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار فراتر رفت.

با شروع دی ماه، ترافیک انتشار گزارش‌های آذر ماه شرکت‌ها سنگین تر شد. از سوی دیگر گمانه‌زنی در خصوص عملکرد مالی ۹ ماهه شرکت‌ها بیش از گذشته شدت یافت. در این بین، شرکت‌های مهمی از جمله پتروشیمی زاگرس به عنوان بزرگترین شرکت متانول ساز در ماه آذر نشان داد، امیدواری‌ها همچنان به تولید و صادرات کالامحورها بعد از تحریم‌ها وجود دارد و شرکت ملی مس ایران نیز در این باز زمانی بیش از ۱۰ هزار تن محصولات کاتدی صادرات داشت.

«شسپا» نیز در آذر ماه بیش از انتظارات ظاهر شد. در این میان درخشش شرکت‌های روغنی قابل ملاحظه بود نمادهایی مانند «غمارگ»و«غبهشهر» در آذر ماه با توجه به افزایش تولید و افزایش نرخ فروش سودآوری قابل ملاحظه‌ای داشتند.

یکی از مهمترین خبرهای دی ماه مربوط به تعیین و تکلیف شرکت‌های روانکاو بود. در میانه‌های دی ماه دولت مصوب کرد یارانه ۵۰۰ میلیارد تومانی به این شرکت‌ها پرداخت کند. این یارانه در خصوص مابه التفاوت نرخ خرید لوبکات از پالایشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

همچنین در اوایل دی ماه، وزیر صمت بسته اصلاحی پیشنهادی کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد به کارگروه اصلی تنظیم بازار را تصویب و ابلاغ کرد. رحمانی در این زمینه اعلام کرد، با توجه به گزارش سازمان حمایت درخصوص کاهشی بودن روند قیمت محصول‌های فلزی (شمش، ورق فولادی، میلگرد، تیرآهن، کاتد مس و شمش آلومینیوم) در آذر ماه (بین ۶ تا ۱۸ درصد) برای محصول‌های مختلف و با توجه به پایین بودن تقاضای ثبت شده نسبت به عرضه محصول‌های فلزی در بورس کالا و پیش‌بینی کاهش تقاضا به دلیل فرا رسیدن فصل سرما و کاهش فعالیت‌های مربوط به ساخت‌وساز مقرر شد تصمیم‌های کمیته تخصصی فولاد در جهت رونق فروش این شرکت‌ها ابلاغ شود.

به زعم بسیاری از کارشناسان انتشار عملکرد فصلی و ماهانه بسیاری از شرکت‌ها نشان داد شرکت‌ها توانسته اند در شرایط تحریمی سازوکارهای جدیدی را برای عبور از موانع پیدا کنند. با اینکه بسیاری از شرکت‌ها در بخش تولید و صادرات روند ریزشی داشته اند، اما این مقدار از انتظار‌ها بسیار کمتر بوده و امید می‌رود تا پایان سال شرکت‌ها بتوانند تا حد زیادی توان تولیدی و صادراتی خود را تقویت کنند.

دماسنج بورس تهران در این ماه حدود ۹ کانال شکنی داشته است و از سطح ۱۵۶ هزار واحد در آخرین روز معاملاتی آذر ماه، به کانال ۱۶۵ هزار واحد در آخرین روز دی ماه وارد شده است. شاخص هم وزن نیز در مدت مزبور ۳ کانال شکنی داشت و بیش از ۱۰ درصد بازدهی مثبت به جای گذاشت.

در میان خبرهای مهم شرکتی طی این دوره بازگشایی نماد بانک پاسارگاد نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. "وپاسار" در حالی بعد از دو سال بازگشایی شد که حسن امیری، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار بازگشایی دیگر نمادهای بانکی را به طرح تجمیع این بانک‌ها با یکدیگر ارجاع داد. نماد بانک پاسارگاد بعد از بازگشایی با اقبال بسیار زیادی از از سوی سهامداران همراه شد، به طوریکه در چند روز نخست بعد از بازگشایی بیشترین حجم خرید را از سوی گروه‌های بورسی به خود اختصاص داد.

آمارها نشان می‌دهد، دو گروه و بانک و خودرو طی این ماه بیشترین ارزش معاملات و حجم خرید را به خود اختصاص داده اند. همانطور که پیش تر اشاره شد در ۸۷ درصد از روزهای معاملاتی دی ماه، بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را میان ۳۸ صنعت بورسی به خود اختصاص دادند. صنعت خودرو در رده دوم این جدول قرار گرفت و به عنوان یکی از کانون توجهات بورس بازان معرفی شد.

نظاره بر جو معاملات سهام این دو گروه طی این مدت تفاوت‌های بسیاری با ماه قبل دارد. با توجه به اینکه رونق مجدد در بازارهای جهانی به خصوص نفت برنت باعث شد تا نمادهای وابسته به نفت حجم معامله ملموسی داشته باشند، در بسیاری از روزها بازار شاهد عرضه نمادهای بانکی از سوی حقیقی‌ها و حمایت حقوقی‌ها از این شرکت‌ها بود.

این مهم، در شرایطی رخ داد که در بسیاری از روزهای عرضه نماد بانکی، خودرویی‌ها با حمایت حقیقی‌ها همراه می‌شدند.

با وجود اینکه در شرایط بنیادی، خودرویی‌ها همچنان مشکلات عدیده ای قبیل کاهش شدید میزان تولید را تجربه کرده اند، اما تصویب بخش نامه افزایش نرخ فروش از سوی دو خودرو ساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا)، منجر به رشد تقاضا در این گروه‌ها بود. بسیاری بر این باورند در این بازه زمانی شناسایی سود مهمترین مکانیسم معاملات این دو گروه بورسی بوده است.

مانند ماه گذشته، این ماه نیز بازی بورس بازان به نفع بازیگران خرد به پایان رسید. آمارها نشان می‌دهد در ۲۲ روز معاملاتی دی، تنها ۵ روز حقوقی‌ها مالک معاملات بودند و در ۱۷ روز دیگر این بازیگران خرد بودند که تحرک بیشتری از خود نشان دادند.

میانگین تغییر مالکیت بورس در یکماه به ارزش ۲۴ میلیارد تومان رسید و حاصل جابه جایی سهام از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بود. در اولین هفته دی ماه خالص خرید حقیقی‌ها به ۲۲ میلیارد تومان رسید، که بیشترین خرید این گروه در نمادهای بانکی بود. در تداوم همین مسیر، در دومین هفته دی ماه این گروه ۲۶۸ میلیارد تومان سهام بانکی خریداری کردند. اما این مسیر در هفته سوم تغییر کرد. در حالی که خالص تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران حاکی از ورود ۹۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی بازیگران حقیقی بود، اما این گروه بیشترین خرید را در نمادهای فرآورده‌های نفتی داشتند.

بررسی روزانه تغییر مالکیت‌ها به تفکیک نمادها، رویکرد مثبت حقیقی‌ها به نمادهای صادرات‌محور به خصوص وابسته به نفت را نشان می‌دهد، بر همین اساس می‌توان تخمین زد عبور سهامداران از جو هیجانی به وجود آمده در ماه‌های قبل، و توجه به بنیادهای مهم در دستور کار این روزهای بازیگران بورسی قرار گرفته است.


گام قدرتمند فعالیت بورس تهران در زمستان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ناظر بازار اعلام کرد:

توقف نماد معاملاتی «غمارگ»

در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اتفاق افتاد؛

امضای نخستین قرارداد تامین کاتالیست تولید متانول

ارسال نظر