بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به بررسی بازارهای موازی، مثل بازار طلا و ارز و سپرده‌های بانکی، در حال حاضر اوضاع بازار سرمایه برای جذب نقدینگی از همه بازارها بهتر است.
کد خبر : ۱۸۷۴۸۱

به گزارش بورس نیوز، مهدی طحانی گفت: یکی از مهمترین عوامل این است که با ماه شمار شدن سود سپرده‌های بانکی، فرصت تازه‌ای برای بازار سرمایه مهیا شده تا بخشی از منابع از بازار پول به مقصد بازار سرمایه حرکت کنند یا حداقل جذب بازار بدهی در بازار سرمایه شوند. به هر حال این پول‌ها کنار دست بازار سهام قرار می‌گیرند.

وی افزود: دومین عامل این است که طی دو ماه پایانی سال گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها به علاوه گزارش‌های تولید و فروششان منتشر می‌شود . لذا کیفیت این گزارش‌ها هم می‌تواند در تعیین مسیر بازار سهام بسیار موثر باشد .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در عین حال وقتی بورس کالا و امور گمرک را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که مسایل تحریمی تاثیر حدودا ۲۰ درصدی بر شرکت‌ها گذاشته که البته این عامل در قیمت سهام شرکت‌ها لحاظ شده است. بنابراین به نظر می‌رسد بخش اعظم ترسی که بازار سهام از تحریم‌ها داشت، در قیمت‌ها لحاظ شده و شاخص بازار سرمایه از این حیث در جای امنی قرار گرفته است و می‌تواند تا پایان سال با یک شیب آرام رشد داشته باشد.

به گفته طحانی، در بازارهای جهانی هم به نظر می‌رسد با توجه به افت قیمت نفت تا محدوده ۵۵ و حتی ۵۰ دلار که البته الان تا حدودی رشد کرده و به نزدیک ۶۰ دلار رسیده، خیلی نباید نگران نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: عناصر اقتصادی در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که به نوعی اعداد فعلی اعداد حمایتی مهمی برای بازار محسوب می‌شوند، لذا از این بابت هم بازار سرمایه نگرانی چندانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تنها بحث مهمی که می‌ماند بحث نقل و انتقال پول است که فعلا هنوز سازو کار دقیق آن مشخص نیست و امید می‌رود در این دو ماه پایانی، یک ساز و کار مالی - مطابق آنچه اتحادیه اروپا وعده داده است- تعریف شود. آن وقت است که مشخص می‌شود این فروش‌هایی که شرکت‌ها دارند و منابع آن در خارج از کشور می‌ماند، به چه ترتیبی به ایران می‌آید و در ایران هم با چه نرخی تسعیر می‌شود که تحلیلگران بتوانند سود شرکت‌ها را دقیق تر اندازه گیری کنند .

طحانی در عین حال اطمینان داد: با توجه به بررسی بازارهای موازی، مثل بازار طلا و ارز و سپرده‌های بانکی، در حال حاضر اوضاع بازار سرمایه برای جذب نقدینگی از همه بازارها بهتر است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال فروکش کردن جنگ تجاری چین و امریکا و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: این کشورها به دنبال حداکثر کردن منافع خود هستند و بررسی شاخص تولیدکننده در چین نشان می‌دهد که این شاخص در حال نزول است. به عبارت دیگر، اعتماد مدیران چینی به رشد اقتصادی کشورشان در حال نزول است.

طحانی ادامه داد: هم اکنون تولید خودرو در چین بعد از ۲۰ سال روند نزولی به خود گرفته و این حامل یک پیام است که فعلا چشم انداز اقتصادی مدیران چین به اقتصاد چندان مثبت نیست . در عین حال در امریکا شاهد هستیم که نرخ بیکاری به علت سیاست‌های داخلی به طور مداوم در حال کاهش است . یعنی در یک طرف رونق و در سمت دیگر رکود را نشان می‌دهند و آمارها متضاد است.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: به نظر می‌رسد با افت قیمت نفت از بشکه ای ۸۰ دلار به ۵۰ و ۶۰ دلار، جای افت بیشتری برای آن متصور نیست. لذا اگر نمی‌توان گفت رونق چشمگیری اتفاق نمی‌افتد افت چشمگیری را هم نخواهیم داشت .

وی سپس با اشاره به روند رشد صنایع کالامحور گفت: به صورت اصولی در بازار سرمایه مزیت اقتصادی ما به شرکت‌هایی وابسته است که به چاه نفت و معدن نزدیکتر باشند. از طرفی بیش از ۷۰ درصد ارزش شاخص بازار سرمایه را هم شرکت‌های کالامحور و کامودیتی محور تشکیل می‌دهند این شرکت‌ها هستند که سود تقسیمی مناسب را در دل خود دارند. بنابراین می‌توانیم به سرمایه‌گذاران بگوییم که اگر در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا حدودی خود را به اقتصاد ایران و مزیت‌های آن گره زده اید.

طحانی ادامه داد: صنایعی مانند خودرو و بانک حداقل در چند وقت اخیر نشان داده‌اند که دایما در نوسان هستند و صنایع چندان باثباتی برای سرمایه‌گذاری نیستند؛ برای همین هم غالبا سرمایه‌گذاران بسیار ریسک‌پذیر وارد این صنایع می‌شوند .

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اگر بخواهیم به سرمایه‌گذاران توصیه‌ای داشته باشیم باید گفت که از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فضایی که مدیران حرفه‌ای فراهم آورده‌اند، استفاده کنند و اگر خود خواستند وارد این بازار شوند به سراغ سهم‌هایی بروند که از سود تقسیمی مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند در مجمع، بخشی از مبلغ سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنند .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر