بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
یکی از صنایع استراتژیک و مهم کشور، صنعت مواد غذایی است که همواره مورد عنایت دولت قرار داشته و با توجه به وجود بازار مصرف همیشگی و ثابت، چندان در امر فروش و درآمدزایی با مشکل مواجه نیستند. «وبشهر» نیز به خوبی از شرایط کنونی منفعت کسب می‎کند و صورت‎های مالی نشان از ریسک پایین در بخش‎های مختلف دارد.
کد خبر : ۱۸۷۹۵۲

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «توسعه صنایع بهشهر» در بین 500 شرکت برتر ایران، رتبه 47 را از خود کرده است. این شرکت با سرمایه 8250 میلیارد ريالی، سهام 9 شرکت به بهای تمام شده 10772 میلیارد ريال را در اختیار خود دارد.

نشانه‎های پررنگ از حال خوش صنعت غذایی / «وبشهر» با «ونوین» چه می‎کند؟!

یکی از تحولات اقتصادی موثر بر شرکتهای تابعه این هلدینگ، نحوه تخصیص ارز به گروههای کالایی است. بر اساس سیاستهای ارزی دولت، واردات اکثر شرکتهای گروه به جز شرکتهای شوینده، مشمول دریافت ارز دولتی است. به این ترتیب، افزایش نرخ فروش محصولات با تغییرات نرخ ارز متناسب است و سود پیش بینی شده شرکتهای تابعه محقق خواهد شد.

ساختار ترازنامه «وبشهر» نشان میدهد که کل داراییها بر پایه دو سرفصل شکل گرفته است. 74 درصد از کل داراییها مربوط به سرمایهگذاریهای بلندمدت و 19 درصد نیز سهم دریافتنیهای تجاری است که بابت مطالبات از شرکتهای زیرمجموعه و سود سهام دریافتنی به‎وجود آمده است.

شرکت «تبرک» که دیگر شرکت سرمایه گذار در حوزه مواد غذایی است، سرمایه گذاریهای بلندمدت سهم 62 درصدی دارد و دریافتنیهای تجاری سهم جزئی 9 درصدی از کل داراییها را دارد.

سرمایه گذاریهای کوتاه مدت «وبشهر» که 5 درصد داراییها را شامل میشود عمدتا مربوط به سپردههای بانکی میشود. «تبرک» در این زمینه هیچگونه فعالیتی نشان نمیدهد.

نشانه‎های پررنگ از حال خوش صنعت غذایی / «وبشهر» با «ونوین» چه می‎کند؟!

«وبشهر» برآورد کرده در سال 97 حدود 999 میلیارد ريال درآمد سرمایه گذاری شناسایی کند که اندکی کمتر از رقم محقق شده در سال 96 است.

بر اساس بند حسابرسی، محاسبات مربوط به ارزش ويژه سرمايهگذاري در شرکتهاي وابسته شامل مبلغ 6945 ميليارد ريال سهم گروه از خالص کل دارایيها، مبلغ 819 ميليارد ريال سهم گروه از زيان شرکتهاي مزبور (عمدتا مربوط به زيان بانک اقتصاد نوين) و مبلغ 772 ميليارد ريال سهم گروه از تفاوت تسعير ارز عمليات خارجي بانک اقتصادنوين است که براساس صورتهاي مالي حسابرسي شده آنها صورت نپذيرفته است. بنابراین، در این خصوص تعدیلاتی در راه است.

نکته دیگر این که «وبشهر» به همراه شرکتهای زیرمجموعه خود مالک 36.87 درصد از «ونوين» هستند. بر اساس ماده 5 قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 قانون اساسي، سقف مجاز تملک سهام بانکها به طور مستقيم و يا غيرمستقيم براي هر شرکت 10 درصد تعیین گرديده است. بنابراین، این گروه يک سال فرصت دارد تا شرایط ماده مذکور را محقق کند. به این ترتیب، در آیندهای نزدیک باید شاهد عرضه بلوک «ونوین» از سوی گروه «بهشهر» باشیم.

نسبت جاری 1.6 درصدی و نسبت بدهی 16 درصدی نشان از ریسک بسیار پایین در بحث عدم ایفای تعهدات و پرداخت مطالبات دارد.

47 درصد پرتفوی «وبشهر» را شرکتهای خارج بورسی و 53 درصد را شرکتهای بورسی تشکیل میدهد.

نشانه‎های پررنگ از حال خوش صنعت غذایی / «وبشهر» با «ونوین» چه می‎کند؟!

شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی بیشترین حضور را در سبد سهام این شرکت دارند. شاخص این صنعت در سال جاری از کانال 3340 واحد آغاز کرد و تا به امروز با ثبت 47 درصد رشد به رقم 4916 واحد رسید. با افزایش نرخ ارز و به دنبال آن تورم ناشی از آن، مطابق روال همیشگی صنعت غذایی کشور نیز به اوج میرود.

نشانه‎های پررنگ از حال خوش صنعت غذایی / «وبشهر» با «ونوین» چه می‎کند؟!

ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت در سال جاری در تمامیماههای سال جاری به جز آذر ماه، در کانال صعود قرار داشته و همگام با رشد شاخصهای بورس تهران، بر ارزش آن افزوده شده است.

نشانه‎های پررنگ از حال خوش صنعت غذایی / «وبشهر» با «ونوین» چه می‎کند؟!

از آن جا که به سبب اهمیت بالای محصولات غذایی در سبد خانوارها، توجه ویژهای از سوی دولت به این صنعت معطوف است و با حمایتهای خود در قالب یارانه ارزی یا کالایی، حاشیه سود در ارقام مناسب قرار دارد. به علت ذکر شده، افزایش نرخ محصولات غذایی برخلاف سایر کالاها و صنایع منجر به افت شدید تقاضا نمیشود و همواره بازار مصرف وجود دارد.

از همین رو میتوان گفت «وبشهر» در کسب عایدی و سود با مشکل چندانی روبرو نیست و به خصوص در شرایط تورمیکنونی، با فروش برخی از سهام شرکتهای زیرمجموعه میتواند سودهای گزاف شناسایی کند. در مجموع، سرمایه‎گذاری در این شرکت از ریسک پایین برخوردار است و کمتر زمانی پیش میآید که به سهامداران خود ضرر برساند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر