بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
تحلیلگر بانکی گفت: کانال مالی ایران و اروپا می‌تواند زمینه ارتباط شرکت‌ها و انتقال پول از طریق این بانک‌ها را هم فراهم کند.
کد خبر : ۱۸۷۹۶۷

به گزارش بورس نیوز، سید بهاالدین حسینی هاشمی درباره کانال مالی اروپا اظهار کرد: کانال مالی اروپا که تحت عنوان spv از آن یاد می‌شود برای تسهیل تجارت ایران با کشورهای حوزه اتحادیه اروپا ایجاد شده است. با توجه به محدودیت‌هایی مثل عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی با ایران و مسدود شدن سوئیفت، باید راه‌اندازی این کانال مالی را به فال نیک گرفت، هرچند همه مشکلات ما را حل نمی‌کند. کانال مالی اروپا راهگشاست اما برای تمام مبادلات تجاری مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. اولویت با تجارت دارو و غذاست هرچند ممکن است در آینده این کانال برای تجارت دیگر کالاها استفاده شود.

وی درباره اینکه آیا باید راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا را یک موفقیت دانست افزود: به این دلیل که ایالات‌متحده آمریکا در دور تازه تحریم‌ها تلاش می‌کند همه منافذ تجارت ایران را ببندد و کشورمان را به‌طور کامل محبوس کند. راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا با توجه به رویه ایالات‌متحده آمریکا گام مثبتی است هرچند نمی‌توان آن را جایگزین سوئیفت تلقی کرد.

این تحلیلگر بانکی ادامه داد: آیا راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا به توسعه همکاری‌های بانکی ایران کمک می‌کند؟ ازنظر من پاسخ به این سؤال هم مثبت است. غیر از بانک‌های بزرگ بین‌المللی بازیگران دیگری در عرصه تبادلات مالی در سطح جهان فعالیت می‌کنند که شرکت‌های کوچک ایرانی می‌توانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند. این بازیگران کمتر در حوزه آمریکا ایفای نقش می‌کنند و در کشورهایی ایجاد شده‌اند که تجارت کمتری با آمریکا دارند. کانال مالی ایران و اروپا می‌تواند زمینه ارتباط شرکت‌ها و انتقال پول از طریق این بانک‌ها را هم فراهم کند. فراموش نکنید که در شرایط تحریم بانک‌ها یک صرافی کوچک می‌تواند نقش مؤثری در انتقال پول ایفا کند پس نباید از کانال مالی یا هر واحد مبادلات پولی کوچکی ناامید بود.

حسینی هاشمی گفت: با توجه به محدودیت‌های پیش رو سال آینده سال سختی برای ایران خواهد بود اما می‌توان با فعالیت‌های کوچک و اعمال اصلاحات ساختاری کمی از محدودیت‌ها کم کرد. تصویب اف ای‌تی‌اف، تلاش برای شفاف‌سازی بیشتر، رعایت قواعد بانکداری بین‌المللی در بانک‌های ایران، اصلاح ساختار مالی و بهبود کفایت سرمایه، تقویت نظام کنترل و مدیریت ریسک ازجمله اقداماتی است که می‌توان با انجام آن به رفع موانع بین‌المللی در دوره تحریم‌ها کمک کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر