بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کارشناس بازار سرمایه گفت:

گسترش روحیه ریسک پذیری و کارآفرینی

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد مهمترین موضوعی که در حال حاضر بازار سرمایه با آن مواجه است، گسترش روحیه ریسک‌پذیری و کارآفرینی است.
کد خبر : ۱۸۸۲۶۸

گسترش روحیه ریسک پذیری و کارآفرینی

به گزارش بورس نیوز، ولی نادی قمی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مهمترین موضوعی که در حال حاضر بازار سرمایه با آن مواجه است، گسترش روحیه ریسک‌پذیری و کارآفرینی است.

نادی قمی با بیان اینکه بر اساس تئوری‌های مالی، بازارهای مالی نقش اساسی در هدایت منابع مردمی به سمت تولید دارند اما در کشور ما عمده این نقش به بانک‌ها سپرده شده است، افزود: با این حال بانک‌ها بنا به دلایل متعدد مانند ترازنامه ضعیف، کفایت سرمایه پایین، روابط بین المللی محدود و سرمایه‌های انسانی کم آشنا با الزامات بانکداری مدرن، این نقش را به خوبی ایفا نمی‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرف دیگر بازار سهام در کشور نوپا است و بازار بدهی به تازگی ایجاد شده است. فقدان قوانین و مقررات مدرن و فرهنگ سهامداری ضعیف از یک طرف و عدم اعتقاد سیاست‌گذاران به توسعه نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور ، موجب شده است که این بازار به رغم توان بالقوه و مناسبش، رشد نکند.

نادی قمی توضیح داد: به تبع عدم توسعه بازار سرمایه، روحیه ریسک‌پذیری و کارآفرینی به اندازه کافی در اقتصاد و بازارهای مالی گسترش نیافته است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مهمترین موضوعی که در حال حاضر بازار سرمایه با آن مواجه است، گسترش روحیه ریسک‌پذیری و کارآفرینی است. فقدان این روحیه و عدم حمایت کافی از آن ، مانع ظهور و بروز خلاقیت و نوآوری در بازار سرمایه کشور شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این در حالی است که اقتصاد کشور برای دستیابی به رشد پایدار نیازمند جهش تکنولوژیک و از الزامات این جهش، توسعه روحیه ریسک‌پذیری و کارآفرینی است. با این اوصاف توسعه بازار سرمایه از ضروریات فعلی اقتصاد است.

به گفته نادی قمی، افزایش ضریب نفوذ این بازار مستلزم حمایت فراگیر از حقوق سهامداران و اعتباردهندگان علی الخصوص سهامداران خُرد ( اقلیت) است.

وی گفت: در کشورهایی که رژیم حقوقی قوی برای حمایت از حقوق سهامداران خُرد و اعتباردهندگان وجود دارد، بازارسرمایه قوی‌تر و فراگیرتر، شرکت‌ها بزرگ‌تر، عرضه‌های اولیه بیشتر و تفکیک مدیریت از مالکیت مناسب تر اتفاق می‌افتد. در صورتی که حمایت‌های قانونی از سرمایه‌گذاران ضعیف باشد، اثر بحران‌های مالی عمیق‌تر و وسیع‌تر و نیز توزیع بازده بازار سهام غیرنرمال و ناهمگن و وابسته به تلاطم در سایر بازارها خواهد بود.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین یادآور شد: بازده سالانه بازار سهام صرفا طی یکی دو ماه محقق می‌شود و بقیه اوقات سال بازار سهام نوسانی ندارد. بخشی از این موضوع به فقدان قوانین مدرن بر می‌گردد و بخشی دیگر به شفافیت مالی و عملیاتی شرکت‌ها و نظام انتخاب مدیران مربوط می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر مدیران اغلب بنگاه‌های اقتصادی بزرگ پذیرفته شده در بورس و فرابورس نه لزوما بر مبنای کارآمدی بلکه بر اساس ارتباطات سیاسی انتخاب می‌شوند ( فقدان بازار کار حرفه‌ای مدیران ) و این بنگاه‌های اقتصادی به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف و قوت شرکت متبوع شان، در پی گرفتن امتیاز از دولت هستند و در شرایط تحریم فعلی برنامه مدونی برای آینده شرکت ندارند.

نادی قمی افزود: مدیریت بهای تمام شده تولید، جذب تکنولوژی‌های جدید و افزایش توان تولید ( فروش) از طریق ورود به بازارهای جدید لزوما در اولویت شرکت قرار ندارد و کمتر در جلسات هیات مدیره مورد بحث قرار می‌گیرد. شفافیت عملیاتی و مالی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و گزارش‌های تفسیری مدیریت کمتر آگاه کننده است.

وی ادامه داد: با این اوصاف به رغم وضعیت سودآوری نسبتا مناسب شرکت‌ها در سال جاری و گزارش‌های نسبتا خوب فصل سوم، دغدغه‌های مشارکت کنندگان بازار نسبت اوضاع احوال سیاسی و وضعیت اقتصادی و بودجه‌ای، آنان را محتاط کرده است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین در پایان توضیح داد: البته رفتار سرمایه‌گذاران در بازار سهام لزوما عقلایی نبوده و در حال حاضر خطاهای رفتاری در شکل‌گیری وضعیت بازار نقش پررنگ‌تری دارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران به شرایط فعلی بازار خواه منفی یا مثبت یا کم‌نوسان باشد، واکنش بیشتری نشان می‌دهند تا اینکه یک رخداد با اهمیت جریان بازار را عوض کند. در هر حال باید به یاد داشته باشیم که عملکرد بازار سهام در بلندمدت تحت تاثیر خطاهای رفتای و باورهای غلط قرار نمی‌گیرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر