بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
رئیس کمیته مشترک ایران و سوریه خبر داد:

سوریه علاقه‌مند به واردات محصولات بورسی از ایران

رئیس کمیته مشترک ایران و سوریه از انعقاد توافقنامه برای ترانزیت کالا خبر داد و گفت: تاجران سوری خواهان محصولات چهار صنعت بورسی سیمان، فولاد،کاشی و مواد غذایی هستند.
کد خبر : ۱۸۸۳۳۲
به گزارش بورس نیوز، کیوان کاشفی درخصوص سفر هیات تجاری ایرانی به سوریه به همراه معاون اول رئیس جمهور گفت: مذاکراتی که در این سفر صورت گرفت دو بعد سیاسی و اقتصادی داشت که در بعد دوم بخش خصوصی با سرپرستی اتاق بازرگانی با طرف‌های سوری مذاکره کرد و همین امر منجر به انجام توافقنامه چند بندی بین دو کشور شد.

وی افزود: یکی از این بندها بحث ترانزیت کالا از ایران به سوریه بود که باتوجه به مسیر طولانی و پرهزینه کنونی به قیمت هر کانتینر چهار هزار دلار توافق کردیم هزینه ها 50 درصد کاهش پیدا کنند.بحث دیگر ارتباطات بانکی بود که توافق شد در مرحله اول از طریق صرافی‌ها و بعدا از طریق سیستم بانکی مراودات مالی صورت بگیرد.

این فعال حوزه بازرگانی ادامه داد: بحث سوم افزایش پروازها و راه‌اندازی بخش زیارتی سوریه بود که توافقات خوبی برای افزایش پروازها صورت گرفت. همچنین ساختمانی در منطقه آزاد دمشق خریداری کردیم که قرار است تبدیل به مرکز تجارت ایرانیان و شرکت‌های ایرانی شود. با سوریه تعرفه ترجیحی و آزاد در تمامی کالاها به غیر از 88 مورد داریم اما هیچ وقت اجرایی نشد که برای اجرای آن نیازمند هماهنگی تخصصی بین گمرکات دو کشور هستیم.

کاشفی گفت: پیش از جنگ، سوریه رقیب جدی در حوزه پوشاک، منسوجات و مواد غذایی بود.

ساختار این کشور با عراق اصلا قابل مقایسه نیست و دارای تجار خوب و باسابقه اقتصادی است و می‌توان با سهولت بیشتری نسبت به عراق با آنها کار کرد بنابراین امیدواریم سال آینده سطح روابط تجاری سه برابر شود.

وی گفت: تاجران سوری تمایل زیادی برای همکاری و خرید از ایران دارند و خواهان سیمان، فولاد، کاشی سرامیک و برخی اقلام غذایی تولیدی هستند. ضمن آنکه شرکت مپنا نیز قرارداد احداث چند نیروگاه را امضا کرده و در سفر اخیر کلنگ احداث نیروگاه لاذقیه زده شد.چیزی که لازم است تبادل اطلاعات و ارتباط تجار با یکدیگر است تا شاهد جهش صادراتی باشیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر