بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تفاوت نرخ همسایگان عاملی برای ایجاد نابه‌سامانی در قیمت حامل‌های انرژی

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: تفاوت نرخ کشورهای همسایه عاملی برای ایجاد نابه‌سامانی در قیمت حامل‌های انرژی محسوب می شود.
کد خبر : ۱۸۸۵۹۵

به گزارش بورس نیوز، بند الحاقی 3 تبصره یک بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 98 در جریان جلسه روز گذشته نمایندگان مجلس مورد تصویب قرار گرفت که به موجب آن دولت مکلف شد از این پس حامل‌های انرژی را در مناطق و بازارچه‌های مرزی برای به‌قیمت کشورهای همجوار یا بورس انرژی به دیگر کشورها صادرکند اما عرضه حامل‌های انرژی به مردم ساکن در این مناطق همچنان براساس قوانین و مقررات فعلی خواهد بود و درآمد حاصله نیز پس از کسر سهم‌های قانونی دستگاه‌های مربوطه به حساب درآمدعمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

دراین خصوص آرش نجفی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بورس نیوز گفت: از چندی پیش فعالان حوزه انرژی درصدد محاسبه انرژی با قیمت های آزاد در کل کشور و براساس روش‌های تعیین شده بودند که براین اساس باید مبلغی به صورت کارت انرژی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقرر بود به پس از تعیین یک قیمت مشخص برای سوخت بر اساس مصرف 120 لیتر در ماه برای هرخانوار کارت انرژی صادر شود که فرد نتواند آن را تبدیل به پول نقد کند بلکه صرفا بتواند هزینه های آب، برق و گاز را پرداخت کند اما متاسفانه دولت به پیشنهادات فعالان این حوزه توجه‌ای نمی‌کند.

نجفی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت در بازارچه های مرزی به شرطی که پولی بابت آن پرداخت نشود و مرزنشینان هزینه کارت انرژی برای سوخت‌گیری دریافت کنند تاثیرات مطلوبی را در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مرجعی باید برای تعیین قیمت حامل‌های انرژی تعیین شود، افزود: این امر باید توسط بورس انرژی، شرکت نفت، شرکت توزیع فرآورده های سوختی و یا ستاد هدفمندی یارانه‌ها انجام شود اما باید میزان نفوذ این شرکت‌ها در کشورهای همسایه را مورد بررسی قرار داد.

وی بابیان اینکه اگر در هرکدام از بخش های مختلف اقتصادی فشاری ایجاد شود تعادل اقصادی کشور از بین می رود، گفت: انتظار می‌رفت که دولت روش منطقی تری را برای تعیین قیمت سوخت انتخاب کند.

رییس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به اینکه اکنون قیمت ارز و سوخت فاجعه است، افزود: قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی شود سپس براساس روش‌های مهندسی مبلغی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد که از این طریق تعادل اقتصادی ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید سیستم نظارتی و بازرسی صحیح و به دور از خشونت و براساس شیوه‌های هوشمند در راستای بررسی میزان و نفوذ و اثرگذاری سوخت ایجاد شود که به تبع آن قیمت کالاها به طور بی رویه افزایش نیابد.

نجفی با بیان اینکه قیمت سوخت در هرکدام از بسیار کشورهای همسایه متفاوت است، ادامه داد: طرح تصویب شده از سوی مجلس دارای پشتیبانی اجرایی و عملیاتی نیست و قطعا در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

نجفی با اشاره قیمت حامل های انرژی در ترکیه 1 دلار و در برخی از کشورهای همسایه 29 سنت است،افزود: این تنوع قیمت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: افزایش قیمت سوخت راه حل موثری محسوب نمی شود بلکه در راستای تعیین قیمت برای حامل های انرژی باید از شیوه های عقلانی و علمی استفاده نشود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر