بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
در سال 95 این شرکت غذایی بر سرمایه خود افزود تا به گفته هیأت مدیره، در همان سال به سود خالص 56 میلیارد ريالی دست یابد و در سال‎های بعد روند رو به رشد پیش گرفته شود؛ اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد. گویا این موضوع باز تکرار می‎شود!
کد خبر : ۱۸۹۱۳۵

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «صنايع غذایي مينو شرق» در نظر داشت تا با افزایش 80 میلیارد ريالی، سرمایه خود را به 180 میلیارد ريال برساند؛ ولی سازمان بورس با افزایش 78 میلیارد ريالی موافقت کرد.

تکرار نگاه خوشبینانه «غمینو» / این غذایی از خواب شیرین بیدار می‎شود؟!

این اقدام از محل سود انباشته با هدف بهبود سرمايه در گردش، کاهش هزينههاي تامين مالي و تقويت جريان سودآوري انجام میگیرد. این شرکت در 3 نوبت قبل نیز از همین محل افزایش سرمایه داده بود. شایان ذکر است که در حال حاضر 133 میلیارد ريال سود انباشته در ترازنامه «غمینو» میدرخشد.

از آن‎جا که عمده فعالیت شرکت تولید محصولات غذایی است، نیاز به سرمایه در گردش جهت تأمین به موقع مواد اولیه ضروری است. از این رو، به جای تقسیم سود انباشته بین سهامداران که منجر به کسری نقدینگی، انباشته بدهی و افزایش هزینه مالی میگردید، افزایش سرمایه را انتخاب کرد.

بر اساس گزارش توجیهی هیأت مدیره، در صورت انجام افزایش سرمایه، ضمن آن که هزینه مالی رشد نمیکند، سود خالص سال 98 در رقم 71 میلیارد ريال قرار میگیرد؛ اما اگر سرمایه جدید وارد شرکت نگردد، با افزایش هزینهها، سود 56 میلیارد ريال به بار خواهد نشست.

تکرار نگاه خوشبینانه «غمینو» / این غذایی از خواب شیرین بیدار می‎شود؟!

البته طبق این گزارش، با فرض ورود سرمایه جدید، سود خالص سال 97 حدود 68 میلیارد ريال خواهد بود که نسبت به سال 96 رشد 62 درصدی را به ثبت خواهد رساند. اساس این پیشبینی بر تحقق درآمد فروش 752 میلیارد ريالی استوار است که با توجه به فروش 710 میلیارد ريالی تا پایان بهمن ماه، به نظر میرسد حتی بیش از رقم برآورد شده نیز توانایی فروش دارد.

از این نکته نیز نباید گذشت که در گزارش توجیهی حسابرسان، ارقام بیشتری برای سود خالص سال جاری (79 میلیارد ريال) و آینده (95 میلیارد ريال) برآورد شده؛ ولی در این گزارش رقم پایین‎تر که به نظر میرسد به واقعیت بیشتر نزدیک‎تر است، را ملاک قرار داده‎ایم.

اما به سراغ پیشینه پیشبینیهای گذشته هیأت مدیره «غمینو» میرویم تا اندکی برآوردهای گزارش اخیر را بسنجیم.

در سال 95 این شرکت غذایی افزایش سرمایه 24 درصدی را به جریان انداخت که هیأت مدیره برآورد کرده بود در صورت انجام افزایش سرمایه، ضمن آن که در همان سال به سود خالص 56 میلیارد ريالی دست یابد، در سال 96 نیز نزدیک به 62 میلیارد ريال سود تحقق یابد؛ اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

تکرار نگاه خوشبینانه «غمینو» / این غذایی از خواب شیرین بیدار می‎شود؟!

سال 95 با شناسایی 47 میلیارد ريال و سال 96 با 42 میلیارد ريال سود خالص به پایان رسید. به این ترتیب، در سال 95 و 96 به ترتیب انحراف منفی 16 و 32 درصدی در کارنامه «غمینو» ثبت گردید.

بنابراین به نظر می‎رسد این شرکت غذایی نگاهی خوشبینانه به تحولات و تغییرات صورتهای مالی دارد که با واقعیت هم‎خوانی ندارد.

با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا پیشبینیهای اخیر نیز مانند گذشته با انحراف منفی همراه خواهد شد و یا باید شاهد جهش سودآوری «غمینو» در سالهای آتی باشیم؟! نظر شما چیست؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
فروش خوب بهمن ماه برای غمینو....... (میزان فروش 3 ماه آخر سال می تواند از فروش 3 ماهه پاییز عبور کند(میانگین 8.4 میلیارد تومان) با توجه به اعمال افزایش نرخ جدید در اسفند ماه).... اگر با همین روند پیش برود و با احتساب افزایش سرمایه، برای سال بعد سود بالای 14.4 میلیارد تومانی قابل دسترسی هست ( افزایش قیمت دلار باعث افزایش نرخ {نرخ شرکت آزاد هست} و به تبع آن جهش مثبت سود به رقم های بالا تر خواهد شد)