بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
طبق بررسی های بورس نیوز، قرار است ایرانیان اطلس در مرحله اول (از ۱۸ فروردین ماه به مدت ۳۰ روز کاری) تمامی سهام را با قیمت ۲۰۸۶ ریال از سهامداران خریداری کند و با قیمت ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ریالی به بانک سپه واگذار کند.
کد خبر : ۱۸۹۷۲۱

به گزارش بورس نیوز، ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه یازدهم اسفندماه رسما کلید خورد. تعیین تکلیف سهامداران شاید مهمترین ابهام اهالی بازار سرمایه بود. طبق اطلاعیه ای که بانک انصار منتشر کرده، اعلام شده کلیه سهامداران بانک انصار، اعم از حقیقی و حقوقی، از روز هجدهم فروردین ماه ۹۸ می توانند جهت فروش سهام خود با قیمت هر سهم ۲۰۸۶ ریال اقدام کنند.

این اطلاعیه چند نکته حائز اهمیت دارد.
بر اساس اطلاعیه مذکور، خریدار سهم بانک انصار، شرکت ایرانیان اطلس خواهد بود. بد نیست نگاهی به تاریخچه این شرکت داشته باشیم.

گروه شرکت‌های «ایرانیان اطلس» از سال ۱۳۶۵ تشکیل و از سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی خود را به عنوان یک گروه سرمایه‌گذاری و اجرایی در صنعت ساختمانی در ایران معرفی کرده است.
ادغام با چاشنی پایمال کردن حق سهامداران/ مفت خری به معنای واقعی
شش شرکت «شیوا اطلس»٬ «عمران اطلس ایرانیان»٬ «سرمایه‌گذاری ایران اطلس کیش»٬ «ستاره آرمان توس»٬ «باغ فردوس ایرانیان» و «پردیس اطلس پارس» زیر مجموعه این گروه هستند.
این گروه زیر مجموعه بانک «انصار» وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران است. از «ایرانیان اطلس» و شرکت‌های آن به عنوان سلاطین ساخت مال‌ها٬ پاساژ‌ها٬ مجموعه‌های مدرن و خانه‌‌های اشرافی در ایران نام برده می‌شود که تقریباً هیچ رقیبی در سراسر کشور ندارند. این گروه در بیش از ۱۰ شهر ایران بیش از ده ها پروژه بزرگ ساختمانی به اجرا گذاشته است که از میزان سرمایه‌ و سود این پروژه‌ها اطلاعی در دست نیست.
ایرانیان اطلس، زیرمجموعه بانک انصار بوده و با توجه به جهش قیمت املاک در سال ۹۷ و پروژه های ارزشمند ایرانیان اطلس، افزایش ارزش ذاتی این مجموعه (به عنوان فقط یکی از دارایی های بانک انصار) غیر قابل انکار است.
طراحی و احداث مگا‌مال‌ها و پروژه‌های ساختمانی لوکس تجاری و اداری و مسکونی و اقامتی در ایران از جمله فعالیت های این گروه است.

شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس در این سال‌ها پروژه‌های ساختمانی بزرگی داشته که از مهم‌ترین آنها می توان به پروژه های لوکس اطلس مال نیاوران، اطلس فرمانیه، اطلس دیباجی، اطلس پلازا، اطلس بهارستان، اطلس گاندی در تهران؛ اطلس نمک آبرود،  هتل فاخر و مرکز خرید آرمان در مشهد، اطلس کلینیک کرمان، اطلس کیش، اطلس تبریز و... اشاره کرد.

ادغام با چاشنی پایمال کردن حق سهامداران/ مفت خری به معنای واقعی
طبق بررسی های بورس نیوز، قرار است ایرانیان اطلس در مرحله اول تمامی سهام را با قیمت ۲۰۸۶ ریال از سهامداران خریداری کند و با قیمت ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ریالی به بانک سپه واگذار کند. 
با یک حساب و کتاب ساده می توان این نرخ به ارزش ذاتی سهم بانک انصار نزدیک تر خواهد بود.
از طرفی بررسی روند معاملات «وانصار» نشان می دهد این نماد که تقریبا از ابتدای مردادماه ۹۷ متوقف شده، نه تنها در سال ۹۷، بلکه از ماه ها قبل از آن هیچ رشد قیمتی نداشته است. این در حالی است که بانک انصار از معدود بانک هایی بوده که عملکرد سودآوری داشته و علاوه بر تقسیم سود ۱۷۰ ریالی در مجمع پایانی سال مالی ۹۶، در ۹ ماهه ۹۷ نیز به ازای هر سهم ۲۲۹ ریال سود شناسایی کرده است. اگر نگاهی به روند قیمت سهم بانک های زیان دهی همچون بانک تجارت و بانک صادرات داشته باشیم، به رغم زیان ده بودن، رشد قیمت سهم ها در سال ۹۷ کاملا مشهود است. ضمن اینکه تقریبا نمی توان شرکتی یافت که سال ۹۷، یک دوره رشد تجربه نکرده باشد. اما توقف طولانی مدت نماد بانک انصار، مجال بهره مندی از این فرصت را به سهامداران این بانک نداد.
با توجه به ارزش دارایی های بانک انصار و نیز روند مثبت سودسازی این بانک، خرید سهم با قیمت ۲۰۸۶ ریال، عادلانه نبوده و به نظر می رسد ایرانیان اطلس سود گزافی از این معامله به جیب خواهد زد. ضمن اینکه طبق مقررات، کل سهم این ۵ بانک در سپه ادغام خواهد شد و قطعا ایرانیان اطلس، قصد نگهداری سهم «وانصار» را نداشته و فقط وظیفه خطیر واسطه گری این معامله را به دوش خواهد داشت و قیمت ۵ تا ۶ هزار ریالی هر سهم، حتما به ارزش واقعی بانک انصار نزدیک تر خواهد بود! 
البته این اولین بار نیست که منافع سهامداران در تصمیم گیری ها لحاظ نشده و با این وضعیت، انتظار جلب اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه، انتظار بیجایی است.
امیدواریم قبل از پایمال شدن حق و حقوق سهامداران بانک انصار و سایر بانک های مشمول فرآیند ادغام، حداقل مسوولان سازمان بورس گامی در راستای احقاق حقوق سهامداران بردارند تا شاید اعتماد عمومی به این بازار، بیش از پیش لطمه نخورد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
با سلام باحقوق بازنشستگی تعداد ی سهم به قیمت میانگین 1500 ریال سهام بانک قوامین خریدم به علت کاهش شدید قیمت سهام بانکها بخصوص قوامین بالاجباربیش از75درصد سهام رابا ضرر سنگین قبل از بسته شدن نماد فروختم ومدت زیادی استکه نماد بانک متوقف شده وسودی نیز به سهامداران نداده!!!مابقی سهام به چه قیمتی ازما میخرند؟؟؟
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
مدیریت بورس باقوانین دست وپاگیرنسبت به سهامداران راه راطولانی کرده وکام سهامداران راتلخ میکندضمن اینکه ورودتازه واردهاراهم دچاراخلال نموده حتی سهامداران فعال هم ازاوردن عضوجدید مایوس میشونددلیلی وجودنداردکه اوایل کلیه مشخصات سهامداران تازه وارددرشرکتی که سهامدارش بودندثبت میشدالان بایدهفت خوان رستم راطی نمایندتاچندرغازسودخودرابگیرند.
حسن حسنی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
سلام مملکت مگر صاحب وقانون نداره به این شکل حق حقوقات سهامداران بانک انصار ضایع می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
قوامین صندوق هست شبه بانک هست یعنی اعتبار بانک و نداره اما بالاخره تایید شده است معمولا ی آقازاده پشت هر صندوق ی هست شما پالایشگاه بخر پتروشیمی بخر معدن بخر پتروشیمی شغدیر بخر خوب ه ضرر نمی کنی شبندر بخر شتران بخر اینها خوب ه .فکر کنم بتونی بفروشی اگه بازار پایه نباشه راحت می خرند