بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: به دنبال اجرای قانون پرداخت هماهنگ حقوق و افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم، افزایش قیمت تمام شده خدمات و کالا متناسب با افزایش سطح حقوق‌ها رخ داد اما این افزایش اثری بر تراز ارزی و افزایش قیمت دلار نداشته است.
کد خبر : ۱۹۰۰۴۸

به گزارش بورس نیوز، محمد حسینی درخصوص تاثیر افزایش حقوق و دستمزد بر قیمت ارز در سال جدید اظهار کرد: باتوجه به روالی که در کشور ما از سال 88 ایجاد شد، به دنبال اجرای قانون پرداخت هماهنگ حقوق و افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم، افزایش قیمت تمام شده خدمات و کالا متناسب با افزایش سطح حقوق‌ها رخ داد اما این افزایش اثری بر تراز ارزی و افزایش قیمت دلار نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال امکان افزایش نرخ ارز به دلایل مختلف یا عدم اجرای سیاست‌های پولی و مالی در سال جدید با توجه به شرایط حاکم بر کشور وجود دارد، متاسفانه بسیاری از کالاها با وجود عدم افزایش قمیت تمام شده آن، برای مصرف‌کننده گران شده‌اند که این موضوع می‌تواند تاثیر غیرمستقیم بر قیمت دلار داشته باشد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در خانه ملت افزود: علت اینکه سال‌ها بر اساس رویه عادی در کشور، افزایش حقوق‌ها باعث افزایش قیمت دلار نمی‌شود؛ این است که افزایش حقوق و دستمزد دقیقا برای کالاهای مصرفی داخلی و صادراتی است نه در رابطه با واردات، یعنی تاثیر مستقیم بر بحث واردات ندارد که باعث افزایش نرخ ارز و دلار شود.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت دلار به میزان صادرات کالاهای غیرنفتی، نفتی و تراز ارزی کشور بستگی دارد. به عبارتی اگر نیازهای مواد اولیه کشور از خارج تامین شود در واقع دولت بر اساس تنظیم واردات قابلیت مدیریت نرخ دلار را داشته است.

حسینی با اشاره به اینکه اگر عرضه و تقاضا متعادل نشود حتما دچار نوسان در بازار ارز خواهیم شد، بیان کرد: تصور می‌‌کنم تا سه ماه آینده مشکلی در بازار ارز نخواهیم داشت و شاهد نوسان در این بازار نخواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تاکید دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات ایران در پایان اردیبهشت ماه گفت: معتقدم ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند این موضوع را عملی کند، اگر میزان صادرات نفت کشور از حدود یک میلیون 500 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند، افزایش نرخ ارز رخ خواهد داد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

هر چه زودتر تکلیف مردم برای دریافت حقوق‌ها مشخص شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

اختلاف نظر بین دولت و مجلس برسر افزایش حقوق

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

تامین نیاز تولیدکنندگان از سامانه نیما و ارز دولتی

ارسال نظر