بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
وزیر صمت در دیدار با وزیر تجارت عراق خبر داد:

احداث شهرک مشترک مرزی بین دو کشور

وزیرصمت گفت: احداث شهرک مشترک مرزی مورد تاکید روسای جمهور دو کشور بوده بنابراین پیش تر 8 نقطه برای این کار معرفی ودر خصوص احداث این شهرک ها در حوزه اقلیم و جنوب عراق نیز تفاهم های انجام شد و در حال حاضر باید کمیته ها فعالیت خود را در زمینه مکان یابی و فراهم کردن شرایط آغاز کنند.
کد خبر : ۱۹۰۰۵۹

به گزارش بورس نیوز، رضا رحمانی وزیر صمت در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق گفت: دیدارهای قبلی با وزیرتجارت این کشور نتایج فراوانی در زمینه های اقتصادی و سیاسی به همراه داشته و پس از آخرین دیدار بخشی از اجرای توافقات که یکی از آنها عدم اخذ هزینه روادید بین دو کشور بود، اجرایی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تفاهم هایی در راستای تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل و نقل جاده ای، موضوعات کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت و... انجام شده بعنوان مثال در حوزه ریل و احداث راه آهن شلمچه به بصره تفاهمی منعقد شد.

وی با بیان اینکه افزایش مبادلات تجاری به 20 میلیارد دلار تا سال 1400 از جمله تفام های انجام شده در دیدارهای قبلی محسوب می شود، ادامه داد: وزارت صمت ایران و تجارت عراق محور تحقق این هدف هستند اما در برخی موارد کمیته های تخصصی مشترک نیز تشکیل می شود.

رحمانی با اشاره به اینکه این موضوع خواست دو دولت و ملت و به نفع کشورها است، گفت: در بحث تعرفه تجارت ترجیحی باید به تجارت ازاد بین دو کشور برسیم که در این زمینه نیز باید دستور آغاز مذاکرات به کارگروه ها ابلاغ شود.

وزیرصمت خاطرنشان کرد: احداث شهرک مشترک مرزی مورد تاکید روسای جمهور دو کشور بوده بنابراین پیش تر 8 نقطه برای این کار معرفی ودر خصوص احداث این شهرک ها در حوزه اقلیم و جنوب عراق نیز تفاهم های انجام شد و در حال حاضر باید کمیته ها فعالیت خود را در زمینه مکان یابی و فراهم کردن شرایط آغاز کنند.

وی با بیان اینکه باید کمیته مشترک بازرگانی بین دو کشور تشکیل شود، گفت: تابید شرکت بازرسی استاندارد یکی از خواسته های ایران از طرف عراقی بوده که این اقدام روابط تجاری بین دو کشور را تسهیل می بخشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در خصوص صادرات فنی و مهندسی نیز ظرفیت خوبی وجود دارد و شرکت های دو طرف می توانند فعال تر باشند و صرفا موانع جزیی وجود دارد که قابل رفع است.


در این نشست عبدالمجید جاسم وزیر تجارت عراق نیز گفت: برنامه ای که نخست وزیر عراق مطرح کردند مبتنی بر گشایش و آزادی در روابط اقتصادی با همسایگان به ویژه ایران است.

وی با اشاره به امضای توافقاتی که دو کشور در عراق به تفاهم رسیده بودند، اظهار کرد: مهمترین بند این تفاهم معافیت از پرداخت هزینه بابت روادید میان ملت های دو کشور بوده که سریعا نتایج این مصوبات خیلی مهم را با افزایش تردد مردم دو کشور به ویژه تجار خواهیم دید.

جاسم راه اندازی خط ریلی شلمچه به بصره را مهمترین توافق دیگر دو طرف خواند و گفت: پیش تر توافقنامه احداث این راه آهن امضا شده بود که حال به مرحله اجرای توافق ورود کرده ایم و این موضوع نیز مستلزم تشکیل کارگروه مشترک است.


وزیر تجارت عراق ادامه داد: عراق برای توسعه روابط توسعه روابط توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم های تحمیلی امریکا که بعضا در این راه سنگ اندازی می کند، آماده است.


وی افزود: دلیل اصلی برای اثبات این ادعا، دعوت نخست وزیر عراق از رییس بانک مرکزی ایران برای سفر به کشور ما و دیدار با رییس کل بانک مرکزی عراق برای عبور از موانع موجود است.


جاسم با اشاره به طرح ایجاد شهرک های صنعتی مشترک بین دو کشور گفت: عراق با دیگر همسایگان هم در این باره اقداماتی داشته که اجرایی شدن آن در ارتباط با ایران نیارمند تشکیل کارگروه است.


وزیر تجارت عراق با اشاره به موضوع معافیت تعرفه گمرکی کالاهای ایرانی افزود: عراق با دیگر کشورها از جمله اردن نیز چنین توافقاتی انجام داده اما در مورد ایران نیاز به گفتگو و بررسی کارشناسی بیشتری دارد.

وزیر تجارت عراق درباره درخواست ایران مبنی بر تایید شرکت های استاندارد گفت: پیگیری های لازم در این خصوص انجام شده و با توجه اینکه سازمان استاندارد عراق مطابق برنامه های جهانی فعالیت می کند اگر شرکت های معرفی شده مطابق فعالیت این سازمان باشند این کار صورت می‌گیرد.





اشتراک گذاری :
ارسال نظر