بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
قائم مقام بانک مرکزی درباره توسعه بازار مالی و ایجاد ثبات در سطح کلان گفت: بانک مرکزی مانند بورس و بیمه فعال بوده و مطابق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها سعی داشته نقش موثری ایفا کند.
کد خبر : ۱۹۰۶۰۸

بانک مرکزی مانند بورس و بیمه فعال است

به گزارش بورس نیوز، اکبر کمیجانی در آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس بانک و بیمه، با اشاره به تمرکز بر نقش بازار مالی اظهار کرد: تامین بخشی بازارهای مالی مورد توجه این همایش است و بدون شک مبانی نظری و تجربیات موجود، درایت بر این دارد که در سهم بازار مالی نقش بسزایی ایفا کند.

وی افزود: شفافیت و فراهم کردن بستر لازم برای اطلاعات برای ما اهمیت داشته و دارد و بانک مرکزی مجموعه گزارشگری مالی غیرشفاف را که شامل گزارش حسابرسی نیز می‌شود، از بانک‌ها نپذیرفت زیرا امروز گزارش‌های غیرمقبول در نظام بانکی بین‌المللی اساساً جایگاهی ندارد.

کمیجانی در خصوص توسعه بازار مالی و ایجاد ثبات در سطح کلان گفت: بانک مرکزی مانند بورس و بیمه فعال بوده و مطابق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها سعی داشته نقش موثری ایفا کند.

وی ادامه داد: امیدوارم اجرای ifrs در سال‌های آتی به گونه‌ای شود که راه برای بانک‌ها فراهم شود.

کمیجانی همچنین با اشاره به برخی شاخص‌های آماری در سال 97 گفت: لازمه اقدامات بر این بود که ثبات قابل قبولی در بازار ارز ایجاد شود که توانست ثبات نسبی خوبی ایجاد کند. اقداماتی هم در بُعد ریالی در جهت کمک به تولید و اشتغال انجام داده است.

وی ادامه داد: در هدایت و جریان‌های مالی نیز برای کارت‌های بانکی، ساماندهی چک‌های بانکی و مهلت زمانی آنها و نقل و انتقال آنها عملا توانست از سوداگری نرخ‌های متغیر و بی ثبات جلوگیری کند.

کمیجانی گفت: اقداماتی در زمینه استفاده از گواهی سپرده مالی هم انجام شد و بانک‌ها مجبور بودند در دوره آب گواهی‌هایی با سودهای بالا ارائه دهند.

قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: این مساله کم‌کم این نگرانی را به وجود آورد که این حجم نقدینگی در بازار ارز مشکل‌ساز‌است. در نهایت در بهمن 97 بود که از گواهی 20 درصدی استفاده شد که توانست در سال 97 از ابزار استفاده کرده و سپرده 18 درصد را به جریان اندازیم. از سوی دیگر با توجه به ماهیت بودجه‌ای، رشد نقدینگی در 12 سال منتهی به سال جاری، به هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبلش، یک دهم کاهش داشت.

وی افزود: در ارتباط با بدهی بانک‌ها یکی از مولفه‌های مهم بدهی‌های بانک‌هاست، موسسات مالی اعتباری غیر مجاز و سایر آنها با اقدامات صورت گرفته میزان بدهی آنها 182 هزار میلیارد تومان تا انتهای آبان و در بهمن به 168 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

کمیجانی درباره حمایت از تولید و رونق اشتغال توضیح داد: حمایت از تولید و رونق اشتغال که از ابتدای دولت یازدهم، برنامه بانک مرکزی عمدتا منایع بانکی را در سرمایه در گردش اختصاص داد و این عدد به 648 هزار میلیارد تومان رسید که 60 درصد را به خود اختصاص داد در حالی که این عدد در سال 91 حدود 40 درصد بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی گفت:اقتصاد ما اقتصاد بانک‌محور است و امیدواریم بتوانیم از ابزارهای بازارهای بورس استفاده کنیم تا وزنه محوریت را به مرور کاهش دهیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر