بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:‏

مجوز تسعیر با نرخ نیمایی دلیل مثبت شدن بازار / تحلیل سهام خودرویی‌ها سخت است

تا پایان فصل مجامع بازار مثبت خواهد بود مگر اینکه اتفاق خاصی در شرایط داخلی و خارجی رخ دهد.‏
کد خبر : ۱۹۲۰۶۹

اسمعیل فوادیان مدیرعامل کارگزاری مهر آفرین در گفت‌وگو با بورس نیوز در مورد شرایط این روزهای بازار سرمایه گفت: بازار در این هفته فراز و فرود بسیاری داشت. ما روزی را داشتیم که بازار منفی بود اما رشد دیروز و امروز بازار کمی معادلات را به هم‌ریخت.

وی ادامه داد: به نظر بنده علت رشد بازار در روز گذشته به دلیل سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور و مجوز به بانک‌ها برای تسعیر ارز باقیمت نیمایی رخ داد و بیشتر سهام بانک‌ها دلیل این رشد بازار شد.

فوادیان تصریح کرد: سهام بانک‌ها در روز گذشته همگی مثبت بودند و امروز برخی منفی شدند که نشان می‌دهد روز گذشته تأثیر مجوز تسعیر ارز با نرخ نیمایی بیشترین تأثیر را داشته است.

تحلیل سهام خودروسازان سخت است

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: خودرویی‌ها نیز در این روزها روند مثبتی را نشان داده‌اند که من به‌شخصه بر روی سهام ایشان تحلیل ندارم. اساساً بر روی عملکرد خودرویی‌ها نمی‌توان تحلیل داشت زیرا از یک‌سو اعلام می‌کنند در یک روز 30 هزار خودرو تحویل داده‌اند و از سوی دیگر اعلام می‌کنند چندین هزار دستگاه خودرو هرکدام به علت نداشتن یک یا چند قطعه در پارکینگ خودروسازها خاک می‌خورند.

وی افزود: خودروساز ازیک‌طرف اعلام می‌کند که قطعه برای تولید ندارد و از سوی دیگر دست به پیش‌فروش با تحویل‌های 30 تا 45 روز می‌زند! متأسفانه در این روزها خودروسازها اعلام می‌کنند که هر خودروهای مانده در پارکینگ قطعات متعدد و مختلفی کم دارند برخی مثلاً کلاچ ندارند و برخی ترمز و برخی یک قطعه دیگر. خوب چرا از آن خودرویی که کلاچ دارد و ترمز ندارد قطعه برای خودروی نیازمند کلاچ برنمی‌دارید که حداقل یکی از این دو کامل و به بازار عرضه شود؟ این‌ها همان شبهات کاری خودروسازان است که جلوی تحلیل درست در بازار را نیز می‌گیرد.

سبزپوشی بازار تا پایان فصل مجامع

فوادیان در مورد تحلیل خود از بازار در ابتدای هفته آینده و بعد از تعطیلات 3 روز هفته جاری گفت: قاعدتاً تا زمان برگزاری مجامع روند بازار باید مثبت باشد اما افت‌وخیزهای این روزها و کاهش 1000 واحدی و افزایش‌های 2000 واحدی علامت سؤال دارد.

وی افزود: دلیل افت‌وخیزها به خاطر برخی صحبت‌ها و سخنرانی و البته جبهه‌گیری‌های داخلی و خارجی است. برای نمونه همین تسعیر ارز بانک‌ها با نرخ نیمایی مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود اما دیروز تأثیر خودش را گذاشت.

مدیرعامل کارگزاری مهر آفرین در پایان افزود: اقتصاد کشور ما همانند سایر بخش‌ها مانند ورزش نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و تا زمانی که فرهنگ‌سازی مناسبی در اقتصاد و بازار سرمایه ما ایجاد نشود، وضعیت بازار و اقتصاد ایران با یک سخنرانی و یک اظهارنظر بالا و پایین می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر