بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

مشکلات بورس از بیرون تحمیل می‌شود

بخشی از مشکلات و نگرش های فعلی در بازار سرمایه بیرون از اقتصاد کلان کشور به بورس تحمیل می شود.
کد خبر : ۱۹۲۱۷۱


سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفتگو با بورس نیوز در مورد وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: شرایط اقتصاد کشور شرایط پیچیده ای است و بخش بزرگی از نوسانات بازار سرمایه ناشی از تغییر درجات ریسکی است که در بازار حس می شود.

وی افزود: این مطلب بدان معنی است که به محض اینکه تنش های بین المللی در کشور افزایش پیدا می کند شما شاهد نوسان در بازار هستید، به محض اینکه کاهش پیدا می کند باز هم نوسان رخ می دهد.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: اقتصادی که طی سال های گذشته به طور مرتب پرنوسان بوده و در سال 97 تورم بالایی را هم تحمل کرده مردم را به این سمت می برد که نگرش کوتاه مدت داشته باشند بنابراین؛ بخشی از این جریان که در بازار وجود دارد بیرون از اقتصاد کلان کشور به بازار سرمایه تحمیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا در بازارهای دیگر هم می توان چنین روندهای ورود و خروج نقدینگی را ببینیم. در عین حال حجم نقدینگی در کشور به دلیل سیاست هایی که در شبکه پولی کشور در چند سال گذشته رخ داده بسیار زیاد بود و این بسیار بالاتر از  ظرفیت همه بازارهای دارایی قابل سرمایه گذاری ما است.

دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در مورد راهکارهای رفع مشکلات فعلی بازار سرمایه گفت: بخشی از راه ح ما به بازگرداندن ثبات به داخل کشور بستگی دارد. اگر ثبات به اقتصاد کشور برگردد و آینده قابل برنامه ریزی باشد نگاه همه سرمایه گذاران هم بلندمدت خواهد بود.

وی افزود: بخشی دیگر به سیاست های بازار بر می گردد که به موقع سهام برای عرضه داشته باشد، عمق بازار را حفظ کند که سفته بازی تاثیر قیمتی زیادی در بازار نداشته باشد و حس سودآوری خیلی زیاد از فعالیت های سفته بازانه برای سرمایه گذاران ایجاد نشود.

اسلامی بیدگلی فرهنگ سازی در بورس را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: بخشی دیگر از اما و اگر های اصلاح روند فعلی بازار، به فرهنگ سرمایه گذاری برمی گردد و نوعا تشویق مردم به سرمایه گذاری توسط صندوق های سرمایه گذاری. عملا سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه که توسط تیم های حرفه ای مدیریت می شوند و کمتر تحت تاثیر هیجانات کوتاه مدت بازار قرار می گیرند موثر خواهند بود.

دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تاکید کرد: البته در این میان بخشی از مسوولیت تغییر نیز به افزایش ابزارها در بازار سرمایه بستگی دارد. ابزارهایی که قابلیت مدیریت ریسک داشته باشند و ما را از این تنش و ترس هر روزه بابت کاهش قیمت ها خارج کنند تا بتوانیم برنامه ریزی بلندمدت برای سرمایه گذاری انجام دهیم.

 


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر